Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"förortsnamn"?

Skrivet av Cissi
Hej!
Har med viss förvåning tagit del av olika inlägg där man menar att vissa namn är att klassa som s.k förortsnamn alternativt underklassnamn. Själv har jag aldrig tidigare tänkt på det viset, men känner att nu att kanske är det på detta vis.
Eftersom vi fastnat för namnet Melvin (som vissa anser hamnar i nämnda kategori)så börjar jag känna en viss tveksamhet... vi vill ju absolut inte att vårt barns namn skall göra att han senare blir ett offer för fördomar, att folk skall ha en förutfattad mening om hans bakgrund etc. Min fråga är alltså om ni verkligen tycker att det ligger en risk i att få ett namn som Melvin? Det stora problemet är att detta namn är det enda som både jag och min sambo gillar, och vi har verkligen letat!! Har ni kanske några "nya" förslag?
Det är nästan så att man hoppas på en tös igen, mycket enklare med flicknamn...
Svar på tråden: "förortsnamn"?

svårt att säga innan...

Skrivet av  Mia och Filippa 0007 och "J" BF 1/3
...men jag tror att extrema trendnamn som t.ex Elvis på 50-talet och Robin på 80-talet är såna namn. Sen också namn med konstiga stavningar (med accenter, konstiga h:n inlagda osv som inte har någon betydelse för uttalet) kan spegla att man vill vara lite förmer än man är. Om det sedan är ett tecken på underklass eller att man bor i förort vet jag inte...? Att namnge sina barn efter sina favoritkändisar eller deras barn känns patetiskt också, men det är ju mina åsikter.
 

Tyvärr...

Skrivet av  Cecilia
...sp tror jag risken är rätt stor att Melvin hamnar i samma kategori som t ex Kevin och Robin, dvs "underklassnamn", om vi nu ska tala om klass.

Men å andra sidan tycker jag, att om man verkligen gillar ett namn så kan man ju faktiskt strunta i det där med klasstillhörighet!
 

Om ni gillar Melvin,så ska ni

Skrivet av  Kicki
väl välja det namnet?
Att döma en person som heter Kevin,Melvin eller
Elliot och tro att det är ngt slags "underklass"-namn
var det dummaste jag hört!! Visserligen gillar inte
jag namnen,men jag skulle aldrig drömma om att
tänka "åh-underklass/förortsbarn" om jag möter
ngn som heter Melvin! Glöm de tankarna Cissi!
 

Mina associationer till Melvin

Skrivet av  Hervor
är ungefär desamma som de till Kevin och Robin, fast Melvin känns lite "bonnigare". Jag skulle däremot inte låta mig hindras av det om jag verkligen gillade namnet, man ger väl inte ett barn ett namn man inte gillar bara för att folk inte ska tro något negativt. Vet bara att det är ett namn jag aldrig skulle välja, å andra sidan kanske du aldrig skulle välja något av de namn jag gillar.
 

Blir ledsen faktiskt...

Skrivet av  Lia
...av att vuxna människor dömer ut vissa namn sådär... Tycker det är skittrist!

Nu gillar jag personligen inte Melvin så jättemycket, men det beror på helt andra saker! Om du gillar namnet, välj det!!! Försök att inte bry dig om vad några få människor på den här sidan tycker!!

Kramis, och stå på dig!
 

Det är väl ingen skam att vara från en förort

Skrivet av  Carita
Eller är det meningen att man ska låtsas att man vuxit upp på Östermalm eller på nån herrgård?

Vi lever väl inte på 1800-talet heller! Jag tror faktiskt att om man är intresserad av att plugga o någorlunda intelligent kan man bli vad man vill. Så om ni vill att han ska få ett statusyrke, uppmuntra honom i studierna. Han skulle ju kunna bli läkare, inte skulle namnet Melvin hindra det.

Så om ni bägge gillar namnet Melvin bäst ta det. Annars finns det risk för att ni ångrar er, "han skulle egentligen hetat Melvin". Om folk tror att han kommer från förorten el arbetarklassen, so what? Om de tänker att de inte kan umgås med någon därifrån, ja, såna fördomsfulla människor är det väl lika bra att slippa.

 

Svar från en stolt Melvin mamma

Skrivet av  Ellica , Melvin och Maximilian
Hejsan

Kan börja med att tala om att jag är mamma till Melvin -00 och förstår inte riktigt vad ni menar att det skulle vara någon slags underklass klang eller ett förortsnamn. Och jag blir uppriktigt förbannad när jag hör sådan dynga.
Vad får er att tro att man väljer ett annat namn om man bor i city eller "tillhör" gräddfilen?
Med andra ord...menar ni då att bara för att jag väljer att ge min son namnet Melvin, då tillhör jag en underklass? I och för sig så bor jag i en mindre stad..Södertälje...kan väl ses som förort till Sthlm om man vill, men vet bara en till här som heter Melvin , så vidare poppis är det inte här.

Namnet ligger visserligen på topp listan över svenksa namn nu för tiden, men ändå har jag inte hört många som heter det....det verkar finnas betydligt fler av Kevin, Jesper, Oliver, Alva, Felicia etc etc.

Melvin tillhör väl mer de trend namn som kommer och går. Tänk bara på oss 70 talister..hur många heter inte Linda, Maria, Johanna etc etc....Har de "dömts" för det?
Själv så heter jag Ellica. I vilket fack hamnar man då??

Cissi...kör på Melvin, det var också det enda namnet jag och min sambo var överrens om :)

Ellica mamma till Melvin och Maximilian
 

Artiklar från Familjeliv