Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"felstavade" namn

Skrivet av Gnällmoster?
Är det bara jag som reagerar när föräldrar ger sina barn namn med stavningar som "skär sig" mot normalt svenskt språkbruk?

På sistone har jag sett namnet Cevin vid ett par tillfällen - men c i svenskan uttalas ju som s framför mjuk vokal! (t.ex. i cement eller ceder). De kan väl ändå inte mena att ungen ska heta Sevin?

Ett annat exempel är namn i stil med Chatarina - där borde ju "ch"-ljudet vara mjukt som i charm eller chassi och namnet således uttalas "Sjatarina"! Man kan ju stava Catarina med h om man vill men i så fall som Catharina (engelskinfluerad variant).

Något som många verkar ha problem med är accenter. Om man är osäker på hur accenterna påverkar uttalet av ett namn så kan man väl för katten fråga någon stavkunnig person innan man döper sitt stackars barn till Therese med akut accent över det sista e-et....

Det är faktiskt lite synd om barn som får namn med avvikande stavning som i exemplen ovan. Det ser inte särskilt bildat ut och kan väl betecknas som ett socialt handikapp.
Svar på tråden: "felstavade" namn

Patetiskt och avslöjande

Skrivet av  
För föräldrarna - vill så gärna kunna stava men kan inte.
 

Hörru du, gnällmoster!

Skrivet av  Akvileya
=)
Jag tycker inte alls att du är gnällig!
Har själv tänkt på det där. Att ha C i stället för K där det inte KAN vara det, ser bara för täääskigt ut...
Är spansklärare, om än inte alldeles utbildad, (i spanskan är det väldigt noga med att c uttalas k framför a,o,u och s framför e, i, y) och har en kille i 7:an som heter Joacim. Joasim alltså...
 

Namn ska vara anpassade till livssituationer

Skrivet av  En som har ett namn som skär sig
Vad jag menar är att man som förälder inte ska tro så mycket att barnet kommer att bo mestadelen av sitt liv här. Ett namn ska vara internationellt om ena föräldern kommer någon annanstans.

Här exempel på några namn som bara fungerar i skandinavien
Anders
Lars
Siv

När min dotter föddes funderade vi fastnade för internationella namn

Elisabeth
Isabell
Emmelie

Det ska vara lätt på tungan för alla. Jag håller med dig.

Ha en bra dag
 

Äh...

Skrivet av  Namnpolisen:-)
...ska inte ens namn signalera ens ursprung på något sätt då? Inte är väl det ett mål med att döpa sitt barn, att barnet kanske flyttar utomlands och att folk där då har svårt att uttala Anders?
 

Kom ihåg - det finns namnpoliser där också

Skrivet av  Baprilla
I den tysktalande världen blir Anders inte tagen som ett namn. Tyskarna kan uttala namnet Anders som betyder på språket annan. De föredrar Andreas. Stackarn få bli kallad för Andreas.

Sånt råkar lilla jag utför med min stavning och uttal med mitt namn. Ett namn är någonting personligt. Eller hur?

 

Carolina.

Skrivet av  Sarolina.
Mina föräldrar valde att stava mitt namn med C istället för K pga att tycker att bokstaven C är estetiskt vackrare än bokstaven K. Jag är angelägen att hålla med.
Jag kan inte minnas att någon någonsin har kallat mej för Sarolina,men om detta skulle hända,vad gör det?
Sarolina är ju också vackert ock inte allra minst ovanligt.Det finns större problem här i världen att bry huvudet med.
 

Håller med Sarolina.

Skrivet av  Carina
Carina ser bättre ut än Karina.C är mjukare än K.
 

men A är en hård vokal...

Skrivet av  Sara v.22
...så det uttalas Karolina och karina....
 

hur är det med grammatikenn egentligen?-

Skrivet av  Po
A är som sagt en hård vokal så det är inget tal om att ditt namn skulle uttalas på något annat vis!
 

Carolina är alldeles rättstavat!

Skrivet av  Gnällmostern
C framför hård vokal (a,o,u och å) uttalas som K i svenskan. Däremot hade stavningen Charolina sett lite underligt ut och förmodligen fått folk att undra hur det var tänkt att uttalas.
 

Är mitt namn felstavat?

Skrivet av  JessiKa
Jag heter nämligen Jessika. Får alltid tala om att jag stavar med K, eftersom Jessica är mycket vanligare. Så, Gnällmoster är mitt namn felstavat eller ej? Jag har ju en svensk stavning - men den är avvikande i Sverige !

Själv tycker jag inte att man kan säga att folk har felstavade namn.
 

Jo, det är klart att man kan!

Skrivet av  Jessica med C
Säga att folk har felstavade namn alltså. Om de är stavade så att man inte kan uttala dem som det är tänkt enligt gällande stavningsregler så ÄR de felstavade. Det finns inget tyckande eller gillande över det - det är FAKTUM. PH i kombination uttalas exempelvis ALLTID F - så en som KALLAS för Filip, men där föräldrarna stavat hans namn Philiph heter faktiskt inte något annat än filif. Det spelar ingen roll vad man TYCKER i det här fallet, så ÄR det. Sedan har man ju hört diskussioner om andra kreativa stavningar fram och tillbaka - tänker INTE ta några exempel, men inget av dem jag hört på senare tid uttalas annorlunda än det var/är tänkt p g a stavningen. Det är en annan sak! Och DÅ är den kreativa stavningen en smaksak - när det blir ändrat uttal DÅ är den kreativa stavningen en felstavning. Vare sig du gillar det eller ej.
 

Nejdå

Skrivet av  Akvileya
Ditt namn är inte felstavat. K uttalas ju k i ditt namn och det är väl så det är tänkt? =)
Ett k kan aldrig hamna fel vad jag kan komma på.
Men ett C kan ju uttalas s i vissa fall och k i vissa fall. Där måste man ce upp annars canske det blir toquigt... =) (i spanska måste man skriva qu om man vill ha k-ljud före en mjuk vokal)
 

Jo, det har du rätt i.

Skrivet av  Catharina
Alla kan inte kunna allting här i världen. Men när det gäller något så viktigt som ens barns namn, så borde man ju kunna fråga någon som vet, ifall det är rätt stavat och accenterna är åt rätt håll och sitter på rätt ställe.

Egentligen tycker jag att de som godkänner namnen på Skattemyndigheten borde reagera och i alla fall FRÅGA föräldrarna om de är medvetna om att de har brutit mot någon regel.
 

Håller med helt och hållet !

Skrivet av  zaccheus
Det finns faktiskt något som heter "stavningsregler" - de bör väl gälla för namn också...?
 

Jag håller med dig, Gnällmoster

Skrivet av  Hervor
Visst ska man anstränga sig för att följa svenskt språkbruk när man väljer sina barns namn. Håller med om vilket intryck man får av ett felstavat namn.