Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Finast" med eller utan H

Skrivet av Disa utan H
En sak jag funderat över är det här med att lägga till ett H i namn, t ex Thea, Othilia, Hannah, Noah. Själv tycker jag tvärtom mot många att det är betydligt "finare" att skippa H:t och att det går mer och mer åt det hållet att det är "low class" att lägga till ett H. Samma gäller C och K tycker jag, t ex låter Karolina finare än Caroline och Karl låter finare än Carl. W-trenden skall vi inte tala om, den är för jävlig, Kewin t ex, eller Towa, fruktansvärt i mina ögon. Vet att smaken är som baken och givetvis får man tycka som man vill men det här är min åsikt, vad tycker ni?
Svar på tråden: "Finast" med eller utan H

Jag tycker...

Skrivet av  Helene
... det är lite olika beroende på vad för namn det är. Du nämnde t ex Hannah. Det ser mycket finare ut UTAN H:et tycker jag. Othilia däremot tycker jag nog bättre om MED H. Har även sett namn som Lindha, Adham, Filiph... i de fallen ser det gräsligt ut att lägga till det där extra H:et!

När det gäller C och K tycker jag olika där också. Carola är finare än Karola, medan jag gillar Kristin bättre än Christin.

Och V är i de allra flesta fall finare än W!
 

Jag tycker att..

Skrivet av  Elin
Ophelia och Philip ser tjusigast ut med ph
Othilia , Thea och Noah m.fl... oxå ser finare ut med H

Men det där med C och K så tycker jag nog nästan att C ser lite finare ut... för Tex Karoline ser så enkelt ut, Typ: Låginkomsttagande Socialdemokratisk familj som bor i radhus å campar på sommaren typ.
Medans Caroline ser mycket finare ut tycker jag...

W- trenden har jag faktiskt ingen åsikt om..l. det beror på vad det är för namn..
men det som e finare med W är t.ex:

Wiggo
Wilmer
 

Håller med på alla utom Noah

Skrivet av  ronnie
Det tycker jag ser mycket finare ut _med_ ett "H" på slutet än utan.
Noa, nää det är inte riktigt samma, Noah är finare =)

Vad som eventuellt skulle vara "Low class" lägger jag mig inte i, tycker att det är löjligt överhuvudtaget att lägga sådana värderingar enbart i stavningen av ett namn!
 

Trött på lågklass-högklass pratet här!

Skrivet av  Maria.M
Sen är smaken olika hos alla.
 

Just därför hon fråga va

Skrivet av  Kattarina & Alexandra 20/3-01
folk tyckte eller hur??

sen det där med lågklass är väl bara o hoppa över om du inte vill kommentera det...

varför svara du i huvutaget du hade ju bara behövt göra som dom första svara vilket som ser finast ut....
 

Fortfarande trött på det...IMT

Skrivet av  Maria.M
sdf
 

Inte klassar man folk bara för de inte kan skriva

Skrivet av  Maria.M
Eller har du märkt av det? I rättvisans namn borde det vara så i så fall.
 

VA?????IMT

Skrivet av  Kattarina & Alexandra 20/3-01
igs
 

Ska du

Skrivet av  BL
bestämma vad hon får och inte får svara på?
Varför kommenterar du hennes inlägg ö.h.t?
Hon får väl skriva vad hon vill.
Jag tycker också att det här lågklass - högklass pratet är lite uttjatat och jobbigt nu.
Är man lågklass om man inte kan stava också?
Kungen har ju tex dyslexi, är han lågklass? Nä just det.
 

Vilken bra

Skrivet av  Maria.M
formulering du fick till! Tack för ditt stöd!
 

Tycker också...

Skrivet av  Sharp
att det där "hög och lågklass"-pratet är sånt bull.....
Däremot kan jag tycka att vissa stavningar ser bättre ut än andra men det beror helt på namnet! Hannah är häftigare än Hanna och Christopher finare än Kristoffer men däremot är Ofelia bättre än Ophelia men det gör man ju som man vill (inom vissa gränser såklart, Zannah ser bara fånigt ut, Sanna är bättre osv)Det beror på vad man själv tycker.
 

Olika...

Skrivet av  Johanna R
från namn till namn tycker jag. Noah och Thea är så korta att ett H lyfter upp namnen en aning. Men oftast tycker jag att det känns ganska onödigt, som i tex Mathilda.

Kewin är felstavat, men Wilhelm, Walter och Ludwig är tyska namn och kan stavas med W. Viktor är latinskt och bör därför inte stavas Wiktor.

Cevin är också felstavat. Carl däremot är det inte.

Det beror alltså mycket på namnets ursprung hur man kan stava och det är väl en smaksak vad man tycker är snyggast!
 

Smaksak

Skrivet av  Marie
Jag tycker att Thea är finare än Tea tex och Noah ser bättre ut än Noa. Ibland känns det dock som man lägger till ett H lite hut som helst fast det inte passar och då kan det bli så fel.. som Lindha tex.. uhh...

Vad det gäller K och C så tycker jag att det är olika.. smaksak helt enkelt.. själv gillar jag Carl bättre än Karl men Kristina bättre än Christina tex..
 

Jag tycker som du

Skrivet av  cilla
Jag gillar när namnet ser riktigt svenskt ut och dessutom sätter man till några H:n här och var så blir det på något sätt mer puttinuttigt och det gillar jag inte alls. Det värsta jag vet är bokstaven Z där den inte hör hemma, t ex Zara (förutom affärskedjan då, den gillar jag till max). Tycker faktiskt det ligger lite i det här med vilken sorts människor som väljer vilken sorts namn och jag fattar inte vad det är att bråka om. Low class kanske inte är så kul att vara men om man däremot påstår att barn till arbetare, eller barn till konstnärer ofta (men inte alltid) får liknande namn så förstår jag inte varför man blir så arg för det. Det finns nog inte många Kevin eller Liam på Lidingö och det finns inte många Antonia eller Carl bland arbetarbarn.
 

Jag tycker H är fint som tillägg

Skrivet av  Linda. Tova-00 och Ängeln Loke29/4-2/5 2002
för om vi säger Noa eller Tea, det låter så fattigt på ord så det ser finare ut med lite "utfyllnad" som då blir Noah eller Thea istället,,,,Noah är en av mina favoritnamn föressten :-)
 

Inte krångla till

Skrivet av  Anneli
inga onödiga H:n tycker jag, om man inte har utrikiskt påbrå, då får man dispens....

Det minsta man kan begära är att stavningarna håller sig till uttalsregler tycker jag. Towa får man då acceptera kommer att uttalas med amerikanskt w, samma sak med Kewin.

Håller med du alltså.
 

Artiklar från Familjeliv