Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3-barnsmamma.....?

Skrivet av bf-03
Blir jag kanske snart, med lite tur...*ler* Jag och sambon har bestämt oss för att försöka med en en trea!
Inom en överskådlig framtid...

Men namn är svårt, de favoritnamn vi hade innan tvåan, känns idag inte alls bra..... Vi funderade på hedvig om det blivit en tjej, men nu känner vi så många små hedvig och hedda att det går bort..... Sigrid har vi också funderat kring, men jag skulle vilja ha något lite mindre vanligt. Jag har två pojkar, som heter halvlånga namn i fornordisk stil. Detta namn behöver inte vara fornnordiskt, men gärna "gubb och gumnamn"....!

Vill inte berätta vad ettan och tvåan heter ännu riktigt, för då blir man ju avslöjad.....*hihi*

Svar på tråden: 3-barnsmamma.....?

Vad sägs om...

Skrivet av  LisaE
Jag tycker Desiré är vackert. Det ska betyda "den efterlängtade" och det tycks hon (eller han!) ju vara)

Lycka till, från en "mamma" i 11:e veckan...
 

hmm

Skrivet av  bf-03
gillar inte namn med accenter (heter det så??? Tillfällig minnseförlust gör min nu osäker...hmmmmm... ni vet vad jag menar iallafall!) ....

Men tack iallafall!
 

Kanske...

Skrivet av  *Johanna*
Asta
Greta
Svea
Märta

De är underbara namn tycker jag!!
 

joooo

Skrivet av  bf-03
jag gillar märta, men inte sambon.... Asta, Greta och Svea.... hmmm fina men lite för korta kanske..... Eller så får man "smaka" lite på dem....

Tack!
 

Men, jag såg inte att du svarat!

Skrivet av  Miko
Jag trodde det var du som frågade *förvirrad*
 

=)

Skrivet av  *Johanna*
Jag har inte två pojkar ju! =)
 

kanske...

Skrivet av  SaraLinn
Mildred skulle kunna passa? Andra förslag;
Ester, Selma, Aurora,Ebba,Asta, Vera, Hilda.
 

vad

Skrivet av  bf-03
är mildred för namn? Det är väl inget gammalt namn, eller? Nu blev jag nyfiken.... ! Ester, bibliskt känns det och går därför bort. Selma, känner två selmor.... Ebba, fint men ganska poppis va? Asta, ja....hmmmm får fundera på det... Vera; fint! Hilda; också fint.....

Tackar!
 

Mildred

Skrivet av  Sara_L_J
Det finns ungefär 2 500 svenskor som heter Mildred, vanligast är det bland de som är mellan 60 och 80 år. Men det finns bara ett femtital bland 90-talets småttingar. Endast en handfull flickor fick Mildred som tilltalsnamn under 90-talet.
Mildred fick en plats i kalendern 1986 men rensades ut när 2001 års namnlängd skrevs ihop. Mildred är ett engelskt namn som har satts samman av ord som betyder mild och styrka.
enligt www.svenskanamn.com
 

asta!

Skrivet av  syster c
ovanligt, tufft och coolt. betyder nåt med kärlek på fornisländska och så heter nån gudinna det. det är mitt nästa namn om jag får en tjej - en storebror heter sigvard...
 

Fint!

Skrivet av  bf-03
Asta är fint....!
 

här kommer svaret!

Skrivet av  Chand
Mina förslag på namn är: Joar och Freja. Fornnordiskt så det dånar om det! Och toppenfina namn tycker jag.
 

men

Skrivet av  bf-03
är joar fornnordiskt?? Det visst jag faktiskt inte i såfall! Freja....hmmm vet inte.....!

Tack!

PS Joar hade jag på min lista inför min etta! Har faktiskt inte tänkt på namnet sedan dess...
 

ja,ja...

Skrivet av  Chand
Jag "tror" i alla fall det,Jan Guillot har det med i sina Arn-böcker, så lite gammalt är det väl ändå?
Jag tycker själv att Freja är fint, men kanske lite båtaktigt efter rederiet! Fler förslag, fast lite vanligare: Theodor, Axel, Arvid,Edvin.Vill du vara lite udda, men kanske blir dessa namn snart populära igen: Bertil,Bengt,Bo,Ulla,Britt,Gunnel eller dubbelnamn, det som var så populärt på 1960-talet.
Själv gillar jag: Linn, Nike,Moa.
 

här kommer svaret!

Skrivet av  Chand
Mina förslag på namn är: Joar och Freja. Fornnordiskt så det dånar om det! Och toppenfina namn tycker jag.
 

Jag tror jag vet vem du är ändå ;-)

Skrivet av  Miko
Tycker mig känna igen stilen *s* Dina barns namn är i så fall INTE gubb- och gummnamn

Förslag:
Edvin
Georg
Julius
Axel
Arne

Ester
Märta
Lilly

Jag tycker att Lilly och Julius passar fint (om du är den jag tror)...
 

Oj!

Skrivet av  bf-03
Hmmm, jag brukar synas här och där, men mina barns namn ÄR faktiskt gubbnamn.... iallafall brukar folk klaga på det.....*ler* xxx kan han ju inte heta, det är ju ett gubbnamn!....*s*

Nåväl,

Förslag:
Edvin - har vi funderat på.... men är inte det poppis nu?

Georg - lite kul och ovanligt!

Julius - näe, lite emilstämpel känns det som, lite barngprogram. Dessutom har en av mina barn ett namn som i sin smeknamnsform låter nästan som smeknamnsformen för julius, och då kommer de verkligen att låta som en skara från ett barnprogram från 70 talet!

Axel -jättefint, men ack så vanligt!
Arne -häftigt! skall skriva upp det!

Tackar!

Ester
Märta
Lilly
 

Hej!

Skrivet av  Johanna R
En massa gubb- och tantnamn...

Vilgot
Hjalmar
Fridolf
Konrad
August
Vilmer
Einar
Algot
Alfred
Helmer
Henning
Holger
Herman
Hilding
Malte
Folke
Sixten
Ivar
Manfred
Ture
Svante
Valter

Alma
Elsa
Greta
Elvira
Hilda
Estrid
Astrid
Hilma
Ottilia
Irma
Alvina
Alvida
Majken
Märta
Selma
Tora
Vera
Signe

Säg gärna vad du tycker och lycka till!
 

Ingrid då? Det är ju såå vackert! *imt*

Skrivet av  Mamo
:-)
 

kanske

Skrivet av  pernilla36
Vidar
Alvar
Helmer
Vilgot
Evert
Hillevi
Elvira
Estrid
Siri
 

Några fornnordiska flicknamn

Skrivet av  Carita
Disa, Eira, Ellida, Frideborg, Gunlög, Helga, Ingeborg, Iselin, Jorid, Nanna, Runa, Tyra, Vendela

Jag har Gunnlaug Ormstungas saga som bilderbok, och där heter hjältinnan Helga den fagra.
 

Dessa kanske...

Skrivet av  Purttan
vore något: Flickor: Embla, Oda eller Fröya.Pojkar: Frej, Ask eller Malte!!!!
 

Artiklar från Familjeliv