Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Zakris - lillebrorsnamn till Hilda o Elsa?

Skrivet av Perb
Hjälp - vi har fastnat! Ska få småsyskon om en vecka och denna gången vill vi gärna ha namnet "klart"...

Har Aron o Melker på förslag, storasyskonen heter Hilda och Elsa. Men vi har också ett gammalt släktnamn: Zakris! Tacksam för kommentarer!
Svar på tråden: Zakris - lillebrorsnamn till Hilda o Elsa?

Jag tycker att

Skrivet av  AmMoE
Melker passar bäst till syrrornas namn, om man nu tycker att det är väsentligt. Zakris låter i mina öron som smeknamn till Zackarias, men om NI tycker om det och det är ett släktnamn, så ska ni ju ta det. Annars låter väl Melker Zakris ---- ganska bra :-)
 

Båda namnen fina

Skrivet av  Annie E m Mina
till systrarnas namn. Zakris låter lite kort, vill gärna peta in två a så det blir Zakarias. Men Zakris är ju ett släktnamn, så det ska ni inte ändra på.
Aron Zakris (snyggt!) eller Melker Zakris (helt ok).
 

Gillar alla tre!

Skrivet av  Gia med Alvin
De passar alla tre med flickornas namn, lite samma generation på namnen. Zakris är klart tuffast! Skulle helt klart gå på det!

Vet ni att det är en pojke, eller är flicknamnet redan klart?
 

vet ej

Skrivet av  Perb
Nä, vi vet inte, men flicknamnet är klappat o klart: Vera!
 

Jag

Skrivet av  M.
tycker jättemycket om Zakris (helst stavningen Zachris) och gillar det nog bättre än Zakarias. Men ihop med systrarnas namn passar det inte riktigt, tycker jag. Zakris är visserligen släktnamn hos er så det går längre bak i tiden, men det låter ändå så olikt Hilda och Elsa, som är mer gamla namn som nu blivit populära.

Melker passar bättre då, Aron är mycket finare om det stavas Aaron, men egentligen blir uttalet inte så fint på svenska.

Hilda, Elsa och Melker - klockrent.
 

Artiklar från Familjeliv