Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tyck till om Folke och Svea

Skrivet av Maria
Vad tycker nin om våra namn?
Svar på tråden: Tyck till om Folke och Svea

hmm.

Skrivet av  Jenny
Usch, Svea heter en liten flicka som har riktigt äckelnazistiska föräldrar så det namnet har tyvärr (skit, för det är fint!) smittats av deras åsikter.

Folke är fint, men jag gillar I-namn. :-) (inte I som i I-land, utan namn med I i.)
 

Båda är jättefina!

Skrivet av  tusentina
Folke och Svea är riktiga favoritnamn hos mig.
 

Nu är frågan

Skrivet av  Hervor
Ska jag vara diplomatisk eller ska jag skriva vad jag tycker. Jag skriver vad jag tycker.

Så fort jag hör namnet Svea tänker jag på pansarkryssaren Potemkin. Namnet låter stort och klumpigt tycker jag. Ris med andra ord.

Folke känns lite mesigt. Lite som en toffelhjälte. Ris här med.
 

Folke är underbart

Skrivet av  Annahoj
Folke är riktigt fint tycker jag.

Svea mer tveksamt. Får liksom de ovan lite nationalistiska associationer plus att jag känner en Svea som jag inte riktigt gillade.
 

Svea är tokbäst

Skrivet av  ÅsaL
Så tufft, redigt och kavat namn önskar jag att jag hade!! Folke borde vara i min smak, men är det inte av okänd anledning.
 

Ledsen

Skrivet av  JessicaF
Men de är inga namn jag någonsin skulle välja själv. Folke känns bara lite OK, medan Svea är usch...
 

ÅÅÅÅ SVEA ljuvligt

Skrivet av  Jeanette med 4:an i magen
*hehe* det heter våran katt. Hade inte hon hetat det hade vi nog haft det som arbetarnamn till bebisen, jättefint...men Folke? nej tyvärr/Jeanette
 

Min dotter heter Svea

Skrivet av  Elisabeth
och det är jättefint och passar enormt bra på just henne.
Det är ett av de finaste namn jag vet!

:-)
 

Ros och ris...

Skrivet av  Nea
Folke gillar jag. Det känns fräckt på ett barn och så känner jag så mysiga farbröder som heter Folke. Positiva associationer alltså.

Svea däremot... njääää. Låter bara gammal tråkig tant i mina öron.
 

Gillar Svea:) *imt*

Skrivet av  Therese
 

Ris från mig

Skrivet av  ::
Jag tycker jättemycket om genren och Folke är väl helt ok men Svea är verkligen inget favoritnamn. Jag tycker att det är tungt och vasst - och lite väl nationalistiskt.
 

underbara!

Skrivet av  Linnea med Olle-02 och Svea 28/5-04
jag diggar tanter och gubbars namn!
 

Artiklar från Familjeliv