Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bibliskt/inte bibliskt?

Skrivet av Ewa m. pojkarna och Tuffs i magen
Hrmm. Nu får ni tycka till igen! Ruben är vår nya favorit, men som någon påpekade tidigare att väljer vi det namnet så har vi tre pojkar med bibliska namn, och en pojke utan.

Jacob och Samuel är bibliska namn. Ludvig är det inte. Dessutom heter jag Ewa och maken Joacim, också namn tagna ur Bibeln. Blir det helt fel att ge barn nr fyra ett bibliskt namn? Skulle ni valt ett icke bibliskt på grund av att Ludvig annars blir "utanför"?
Svar på tråden: Bibliskt/inte bibliskt?

Eftersom jag

Skrivet av  Kärstin
inte är troende skulle jag inte bry mig det minsta om namnet var bibliskt eller ej. Skulle välja ett namn jag tycker om. Men ni är kanske troende?
 

Spelar väl ingen roll!

Skrivet av  ::
Jag tycker inte att det spelar någon roll att Ludvig blir den enda i familjen utan bibliskt namn! Namnet fungerar ju utmärkt ihop md de andra barnens namn ändå. Jag tror att jag kanske skulle reagera om det "avvikande" namnet var i stil med Kevin eller Viggo.

Dessutom tänker jag aldrig över att Eva är ett bibliskt namn. Jag har så jättemånga i min generation som heter det så jag ser det mest som ett riktigt modenamn från 50- och 60-talet. Joakim visste jag inte ens att var bibliskt. Berättar kanske en del om min bibliska okunnighet.....

Go for it!
 

Nepp

Skrivet av  Helena & Mika-02
mina fyra syskon har bibliska namn men inte jag och det går hur bra som helst!
 

Nej nej

Skrivet av  JessicaF
Jag tycker inte att det spelar någon roll. Men, däremot så gillar jag ju inte namnet Ruben ;-).
 

Helt oviktigt!!

Skrivet av  ÅsaL
För min del iaf... Jacob, Samuel, Ludvig o Ruben låter väl kanon! Ruben är tufft o annorlunda, och är det dessutom er favorit så är det väl självklart att Tuffs ska heta Ruben
 

Bibliskt eller ej kvittar för mig men..

Skrivet av  S-J
.. däremot tycker jag många så kallat bibliska namn är fina..

Jag tror inte gemene man förknippar t ex Joacim med bibeln, och är ni själva inte starkt bibeltroende så tycker jag inte det spelar nån som helst roll.
 

Inte

Skrivet av  Helene & pojkarna
spelar det någon roll att minstingen också får ett bibliskt namn, jag hade valt det namn som jag gillat bäst - oavsett om det var bibliskt eller ej.
 

Ludvig är ändå finast

Skrivet av  Hedvigs mamma
spelar väl ingen roll om inte Ludvig är bibliskt...det är ju det vackraste pojknamnet som finns!!!! (min plutt heter det) kramis
 

nej

Skrivet av  ElZa
om ni inte valt alla de andra just för att de är bibliska så skulle ja inte tänka så. Ruben är ett jättefint namn o ärligt talat visste ja inte att det var bibliskt (men så e ja inte så insatt heller). Dessutom innehåller väl bibeln såååååå många namn att de flesta e kopplade på ett eller annat sätt. Tror inte att så många tänker på det nu för tiden. Joacim vet ja inte heller riktigt vem det e i bibeln..

Tycker ni kan ta Ruben och inte tänka att Ludvug blir "utanför"..
 

Artiklar från Familjeliv