Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Shirin?

Skrivet av Miss Lane
Min man är kurd och jag undrar om ni tror att det är svårt att uttala shirin eller om det låter konsitgt. Vill gärna ha kurdiska namn på barnen eftersom de annars växer upp i ett svenskt samhälle. Min son heter Shoan.
Svar på tråden: Shirin?

Svårt att uttala tycker jag..

Skrivet av  Solrosen
Jag tycker att bokstäverna stakar sig i munnen när jag uttalar det.
 

Shirin är lättuttalat

Skrivet av  ÅsaL
Jag skulle säga att shirin är mer lättuttalat än Shoan.
Förstår att ni vill ha kurdiska namn och jag tyckte faktiskt Shirin var ganska jättegulligt!
 

Lätt och okonstlat

Skrivet av  loppran
Det är inte svårt att uttala "Shirin" för en svensk, och det känns inte som om hon kan råka ut för så många alternativ på uttalet. "Shirrin" skulle jag själv säga, men om man läser det med svenska stavningsregler blir det "Shi:rin". Jag tycker namnet är fint.
 

fint!

Skrivet av  Tina
Jag har en kompis som heter Shirin(uttalas Sherin)och hon är iranier, jag tycker att namnet är jättefint och lätt att uttala:)
 

Fint

Skrivet av  Selma
känner fler som heter så, verkar vara vanligt att man döper barnen med lika ljud först i den kurdiska traditionen, eller har jag fel?
 

Stämmer

Skrivet av  Miss Lane
det är jättevanligt för att liksom visa att de hänger ihop hela bunten *ler*
 

Jaa!

Skrivet av  JessicaF
Det är jättefint och lätt att säga även för den som inte "vet". Ta det!
 

ja, fint!

Skrivet av  Linda
Jättefint, till och med! Vore det inte gulligt att kombinera med till exempel Anna? Anna Shirin, det gillar jag!
 

precis

Skrivet av  Miss Lane
det är ju fint och praktiskt om barnet har ett svenskt namn också!
 

Förresten!

Skrivet av  JessicaF
Jag vill minnas att jag någon gång har hört någon fin betydelse på namnet Shirin också. Eller har jag drömt det?
 

inte helt säker men

Skrivet av  Miss Lane
det betyder nog något sött som socker!
 

Min persiska väninna heter Shirin

Skrivet av  phaedra
och hon säger att det betyder "SÖT" - gullig, alltså!
 

Förresten!

Skrivet av  JessicaF
Jag vill minnas att jag någon gång har hört någon fin betydelse på namnet Shirin också. Eller har jag drömt det?
 

Förresten!

Skrivet av  JessicaF
Jag vill minnas att jag någon gång har hört någon fin betydelse på namnet Shirin också. Eller har jag drömt det?
 

Jag tycker det är fint

Skrivet av  Carita
Det kanske känns svårt först för dem man inte sett el hört namnet. Men sen tror jag inte det blir några problem att uttala det. Alla hennes kamrater, lärare, vänner etc kommer att lära sig uttala det.

Har också läst om ett namn, Shira, som betyder "sång". Men det är nog inte kurdiskt.