Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni om..

Skrivet av Alma m. Johannes
Hanna Ellinor, och Hanna Teresa i kombination?
Ser det fånigt ut med Hannah?
Svar på tråden: Vad tycker ni om..

H

Skrivet av  Elendine
Jag tycker om det där "extra" h:et i Hanna[h].
Hannah Teresa gillar jag bäst! Teresa är fint.
 

Gillar...

Skrivet av  Nea
Hanna Ellinor bäst. Tuffa, enkla namn jämför med Teresa som jag personligen tycker är lite för pluttinuttigt. Även om jag vanligtvis förespråkar enklast möjliga stavning tycker jag Hannah ser ganska ok ut. Men hon kommer ju att få säga det en miljon gånger i sitt liv...
 

Hannah Teresa!

Skrivet av  Sandert
Jag tycker Hannah har mer "substans" än Hanna och är dessutom vackrare. Ett vackert namn!
 

Substans?

Skrivet av  Carita
Hanna utan extra H har funnits länge i Sverige. Så varför skulle Hannah ha mer "substans" än Hanna?

Tycker du att Anna också ska skrivas Annah? Anna är ju en variant av Hanna.
 

Personligen tycker jag

Skrivet av  Alma m. Johannes
att Hanna i dubbelnamnskombination, är finast utan h. Som "ensam-namn" gillar jag Hannah bäst. Men Annah ser förfärligt ut=)
 

Nej,

Skrivet av  Sandert
Anna skall skrivas utan h, tycker jag. Det är redan förändrat i förhållande till originalet – och anledningen till h i slutet på Hannah är att det då står närmast möjligt just detta original (hebreiska).
Att jag tycker att Hannah har mer "substans" är en personlig känsla och har inte grund i logik. Känslor har ofta denna många gånger besvärliga egenskap – de går inte att förklara fullt ut. Min känsla kan ha att göra med att Hannah entydigt visar att det är härlett från det hebreiska namnet, medan Hanna dessutom kan vara en kortform av Johanna.
 

Jag gillar

Skrivet av  Helene & pojkarna
Hannah bättre än Hanna, men så är jag också lite förtjust i namn som blir detsamma baklänges. :)

Hannah Ellinor flyter bäst, tycker jag, men jag gillar namnet Teresa supermycket så för mig skulle det bli svårt att välja. :)
 

Hannah Ellinor är finast! *imt*

Skrivet av  Solrosen
.
 

gillar...

Skrivet av  Sara
båda två! Fast Hannah med ett extra H tycker jag är skitonödigt...
 

Hej :)

Skrivet av  Ewa m. pojkarna och Tuffs i magen
Hanna är mitt absoluta favoritnamn just nu, jag vill ha en liten Hanna! Hannah är fint det också.

Elinor (med ett l) har funnits med på vår lista ett bra tag. Det är ett fint och rejält namn. Men Teresa är finare.. Gillar! Min röst faller på Hanna Teresa! Jättefin kombination.

 

Hanna Ellinor, utan h , tycker jag är finat *imt*

Skrivet av  Gurli
.
 

Hanna Ellinor är vackert

Skrivet av  Carita
Det skulle jag ta. Hanna Teresa är också fint, men jag tycker bättre om Ellinor.

Ja, HannaH på ett svenskt barn tycker jag personligen ser fånigt ut. Som om föräldrarna ville säga "se vad amerikanska vi är, vi har anpassat namnet efter USA/England för vi hoppas att hon ska bosätta sig där en dag".
 

Hahaha...

Skrivet av  ¨Lillan
bbb
 

För oss

Skrivet av  Alma m. Johannes
är inte Hannah med H först och främst anpassat efter engelskan, utan snarare ett sätt att komma närmare det hebreiska ursprunget. Fast helt klart så är det ju en fördel att namnet även funkar i ~AMERIKA~ ;) för dit vill väl alla att barna ska flytta? Vår Johannes har Isaac som sitt förstanamn just av den anledningen att han ska ha ett namn som har stavning "direkt översatt" från hebreiskan, OCH även anpassat för att passa som internationellt gångbart namn vid resor, eller ja, kanske rentav bosättning;) till exempel. Just därför kommer det först också, eftersom exempelvis USA utläser första namnet som tilltalsnamn.
 

Jag tycker

Skrivet av  Hervor
Hanna Ellinor är en fin kombination men att Hanna Teresa behöver ett tredje namn för balansens skull. Hannah tycker jag ser fånigt och pretentiöst ut.