Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Väntar syskon.. ( lite långt )

Skrivet av Jenny m Linus
..har många vackra namn att välja på, men problemet är som vanligt att sambon och jag inte tycker om lika namn som oftast, jag vill ha lite ovanliga och sambon vanliga eller rentav dötrista..typ Ann-louise.(hoppas ingen slår mig nu :) )
Vår 3½ -åring heter Linus Valentin.
Förra gången hade vi i stort sett bara Linus på killistan och många tjejnamn, och det är samma sak nu. Men de flesta namn vi har på lager börjar bli upptagna av våra vänner, vilket inte alls är så kul.

Jag hade ett tjejförslag, men sambon skrek rätt ut. Vad tycker ni? Maja Linnea (Linnea efter mormors döda syster)
Ett killnamn vi har klart är Casper, men jag vill gärna smaka på flera namn.
Tillskottet kommer i Juni, så vi har gott om tid att känna oss för.

I ett svagt ögonblick utan att tänka efter före så föreslog jag Neo, det namnet har sambon tagit till sitt hjärta med hull och hår medans jag ångrar mig mycket att jag kläckte ur mig det. Tycker så här i efterhand att det liknar Nemo ( fisken )
Annars har vi på tjejsidan:
Maja som jag redan nämnt
Doris
Fanny
Elin
Katja
Holly
Isa
Lea
Juni
Miranda
Minna
Meja
Elsa
Alma ( vill absolut inte sambon)
Nea

På killsidan:
Casper
Neo ( vill inte jag )
Gabriel
Hampus ( men jag tycker det låter konstigt till Linus)

Hoppas ni orkat läsa ända hit, skulle vara kul med någon kommentar.

Klappa bäbisar och magar :)
Svar på tråden: Väntar syskon.. ( lite långt )

Hej!

Skrivet av  Superwoman
Först och främst måste jag nog säga att Ann-Louise nog INTE är särskilt vanligt på småbarn just nu så väljer ni det blir dottern nästan garanterat ensam om namnet! :-D (fast man måste ju inte älska det namnet, eller den typen av namn ändå - de flesta namn som är väldigt ovanliga på barn är det ju just för att de flesta för tillfället inte tycker att de är så fina...)

Hursomhelst så tycker jag personligen att det är elakt att ge barn alltför unika och märkliga namn (har själv växt upp med ett sånt namn och det var inte särskilt kul). Men de flesta namnen på er lista är ju faktiskt rätt vanliga och dessutom i mina ögon jättefina! :-)

För att börja med det negativa så gillar jag inte Doris (klart värre än Ann-Louise vad gäller "tant-faktorn"). Holly, Lea, Meja och Nea känns lite trista, de var nog lite "nya" och trendiga namn för ett par år sen men nu är de inte det.

Däremot tycker jag att Maja är jättefint! Funkar jättebra med Linnea som andra namn som du föreslår. Fanny, Elin, Katja och Isa är också fina namn. Juni och Minna tillhör inte mina riktiga favoriter men är ändå helt OK. Miranda är en riktig höjdare (finare än Maja t.o.m. tycker jag!). Elsa och Alma är också trevliga namn.

Vad gäller killnamnen så håller jag med om att Neo inte riktigt är någon favorit. Det är ju också ett f.d. trendnamn som jag tror är på väg att snabbt tappa popularitet.(Inte för att det spelar någon roll kanske iofs). Jag tycker att Casper är klart finast av era killnamn. Gabriel är också OK men det är ett lite "hårt" namn tycker jag. Hampus är mjukare och finare (det är svårt att säga "Gabriel" snällt men "Hampus" kan man säga snällt...)

...så tycker jag iaf! Lycka till med bebben!
 

Tillägg om Melvin...

Skrivet av  Superwoman
...Melvin är ju inte dumt! Inte min "typ" av namn men det är ett mjukt och vackert namn som funkar både på en liten pojke och en vuxen man, tycker jag. Passar ju dessutom utmärkt ihop med Linus!
 

Tack för dina svar..

Skrivet av  Jenny m Linus
..det är alltid kul att höra vad andra tycker, och kritik kan jag ta *ler*

Namnen på listan är typ direkt tagna ur almanackan, så vi har inte riktigt kännt på dom.
Typ som du nämner, Doris. Det finns med men vi har inte smakat på det riktigt *ler*

Vi är inte ute efter ett trendigt namn, utan bara ett namn vi gillar och som funkar med Linus.
Jag jobbar inom hemtjänsten, därför är jag ganska negativ till många namn som är poppis idag, det är ju de gamla namnen som kommer, men jag tänker på mina pensionärer och några är ju inte sååå roliga :)
Men för att nämna några äldre namn så gillar jag Signe och Tora. Men det är inte med för sambon gillar dom inte.
 

Tillägg om Clara, också :-)

Skrivet av  Superwoman
Jag tycker att Clara är fint men själv skulle jag ha föredragit stavningen Klara - men ett trevligt namn är det i vilket fall som helst.
 

Missade Melvin *imt*

Skrivet av  Jenny m Linus
..
 

Vimsiga mamman missade även Clara *imt*

Skrivet av  Jenny m Linus
..
 

casper

Skrivet av  FlickerFly bf 26/5 -05
tycke jag faktiskt är jätte fint.

Neo gillar jkag oxå, skulle till å mä kunne fundera på Nemo till min pojk, så du kanske förstår att jag bryr mig ganska lite om en himla firre heter Nemo.
KOlla hur många i sverige som heter nemo!

Nåja. Nog om Nemo.

sen vore juni ett fint namn för flickan.
 

*s* ..

Skrivet av  Jenny m Linus
det är så kul att höra vad alla tycker och tänker, det lät så kul när du pratade om fisken, men det där är ju som att koppla ihop ett hemskt barn med ett visst namn, då är man inte så sugen på det.
Men nu när jag läste ditt inlägg så kändes det helt annorlunda. Gillade faktiskt Nemo bättre än Neo..hm..snurrig mamma här..får allt se vart detta slutar. Men det är bra att börja känna sig för i tid tycker jag.
Tack för ditt inlägg.
 

Masse fine navn!!

Skrivet av  stinemor
Av jentenavnene syns jeg Maja og Lea passer best med Linus, og av guttenavnene syns jeg Casper passer best!!
Linus og Lea
Linus og Casper

:-)

Andre forslag;
Linus og Love
Linus og Leander
Linus og Albin
Linus og Felix
Linus og Didrik
Linus og Julian
Linus og Mathis
Linus og Oskar
Linus og Mio
Linus og Elliot
Linus og Edwin
Linus og Imre
Linus og Eskil
Linus og Wilmer
Linus og Victor
Linus og Jonah
Linus og Sander

Linus og Alva
Linus og Ada
Linus og Minea
Linus og Eira
Linus og Wilma
Linus og Hedda
Linus og Thea
Linus og Frida
Linus og Anja
Linus og Selma
Linus og Lone
Linus og Dina
 

Nog finns det..

Skrivet av  Jenny m Linus
många fina namn alltid, fick flera bra upplysningar av dig.
Några som jag blev fundersam över är:
Leander, för mig låter det som ett efternamn??
Wilma går inte, för våran katt heter det :(
Och Love skulle jag vilja sätta på en tjej?? Är det snurrigt eller?
Sen är det många som mina vänner har på sina barn så det går inte för det, men dessa namn la jag till på min lista:
Love
Eira
Didrik
Sander

Tack så jättemycket.

 

Vet ikke om

Skrivet av  stinemor
Leander er etternavn i Sverige, men her i Norge er det et helt normalt guttenavn!
Ganske fint også:-)

Jeg ser på Love som guttenavn.. mulig det kan brukes som jentenavn også:-) Men da ville jeg heller valgt Lova.. :D
 

Kul..

Skrivet av  Jenny m Linus
men namn även utifrån, det verkar ju som man ser lite olika på namn i allafall :)
 

men...

Skrivet av  Tina
..Doris heter ju Nemos kompis*s*
Det var det första jag tänkte på, plus att min bästa väninnas sköldpadda heter det;)

Iza och Juni tycker jag är fina namn, även Maja men jag föredrar stavningen Maya, det heter min svägerska:)

Leon är ett pojk-namn som jag gillar skarpt, påminner ju lite om Neo...
 

Hej!

Skrivet av  Gurli
Ja, det svåraste är inte alltid att komma på ett fint namn utan att enas med sin partner om att det är det:)

Maja är ett jättefint namn och passar fint ihop med Linus.

Doris är min stora favorit. Men av någon anledning så snubblar jag lite på namnen när jag säger dom ihop...Linus och Dornis...nej Doris.

Fanny super fint det med och även det passar bra ihop med sonens namn

Elin tycker jag nja om. Lite platt.

Katja nej tyvärr. Katja Kaj och Benke Bengt.

Holly, fint men passar inte självklart ihop med Linus... tycker jag

Isa, ja varför inte. Isa är fint, men låter kallt

Lea, är fint och passar bra ihop.

Juni, det var det namn jag tänkte först på när jag läste ditt inlägg. Juni är jättevackert.

Miranda, nej ingen favorit. De andra förslagen är bättre.

Minna, Ja jättefint och låter superbra ihop.

Meja, nej tyvärr. Tänker förmycket på artisten.

Elsa är ett jätte jättefint namn. Men det fanns andra bland era förslag som passar bättre.

Alma samma som ovan.

Nea... tjaa, men det låter som ett smeknamn.

På killsidan:
Casper, klockrent.
Neo, tänker för mycket på Matrix.
Gabriel, nä. Låter för seriöst ihop med Linus.
Hampus tycker jag låter fint ihop:)

Andra killförslag:
Albin, Filip, Hannes, Hugo, Malte, Petter och Vilmer

Tjejnamnen som ni har är superfina. Fanny, Maja, Minna och Juni, klurigt värre. Vilma skulle vara fint till en liten syster eller varför inte Lotta:)

Lycka till!
 

Tack för ..

Skrivet av  Jenny m Linus
..alla tips och råd. Har gått igenom en hög med sambon idag, så det har sållats en del :)
 

Artiklar från Familjeliv