Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag velar om Samuel

Skrivet av Jojjo
Jag har fått för mig att vi ska ha ett släktnamn på vår bebbe och ett av dem är Samuel. Men jag är så velig. Är Samuel ett bibliskt namn? Ibland tänker jag bara på Samuel Fröler. Vad får ni för associationer till en Samuel?
Svar på tråden: Jag velar om Samuel

En liten kille som gick på mitt dagis...

Skrivet av  Superwoman
...och kallades Mulle. Han var gullig :-)

Annars är väl Samuel Fröhler och Samuel L Jackson de enda Samuelar som jag kan komma på.

Jag får inte så mycket religiösa associationer av Samuel, visst har det ett bibliskt ursprung men det har ju även namn som Hanna, Eva, Johan, Peter osv men inte tänker man så mycket på det.
 

Jag tycker

Skrivet av  Maria.K
det är superfint! Inte känns det heller bibliskt. Jag menar Maria, Anna, Susanna, Hanna, Sara, Markus, Tomas och Lukas t ex är också bibliska och känns inte som det.
 

Jätte fin namn

Skrivet av  Katariina
Min systers son heter det! Samuel Joonatan.
 

Vackert namn

Skrivet av  loppran
Visst är det bibliskt, och fint också. Jag känner flera Samuel i olika åldrar, och jag tycker namnet är mjukt men ändå inte mesigt.
 

Det är fint...

Skrivet av  Jos
men lite högtravande kanske? Jag förknippar det mycket med Bibeln, men för mig är det inget negativt. Betyder "Den av Gud bönhörde".
 

Jättefint namn

Skrivet av  Kebbne med Eskil
imt
 

Jättefint!

Skrivet av  Anna
Funderar på det själv till bebisen som kommer i maj. Det är bibliskt, javisst. Dessutom är ju Samuel Fröhler prästson...
 

Tack

Skrivet av  Jojjo
för era åsikter. Samuel får hänga kvar på listan ett tag...