Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det konstigt

Skrivet av Jos
om man skulle välja ett utländskt (utomeuropeiskt t.om.) andranamn till sitt barn även om man inte har släkt eller påbrå ifrån landet ifråga?

Jag väntar inte barn, men funderar lite över framtiden då jag har en god vän och förebild som kommer ifrån "främmande land". Skulle det enbart vara knäppt om jag bad henne (när det blev aktuellt) att välja ett namn från sin kultur till mitt barn? Vad tänker du/ni, spontant?

Ps. Kan tillägga att landet och kulturen ligger mig varmt om hjärtat även i största allmänhet, alltså oberoende av min vän.
Svar på tråden: Är det konstigt

Inte knäppt alls

Skrivet av  loppran
...men först läste jag fel, och fattade att det handlade om förstnamnet - och _det_ låter lite vågat, att be någon annan namnge ens barn! Som andranamn däremot, ser jag inga problem alls, utan antar att vännen skulle se det som en ära att ge namnförslag.
 

Nej...

Skrivet av  Jos
tilltalsnamnet skulle jag _aldrig_ låta någon annan bestämma.

Jag tror (hoopas) också min vän skulle se det som en ära. Tack för svaret! :-)
 

Jag tycker att det är en bra idé

Skrivet av  Lillan med Carl -03
Det enda jag brukar tänka på när jag funderar på namn är att det fungerar i svenskt språkbruk... skulle t ex inte välja just Javier, beroende på att det ofta blir så fult uttal här i Sverige...

Andra kriterier för mina namnval är att de ska funka i både Sverige och Spanien, eftersom vi har släkt i de länderna...

Om du förutom att tycka att din vän är en god förebild, dessutom tycker bra om landet ifråga, är det en väldigt god anledning till att välja ett namn därifrån ;-))
 

Kul att

Skrivet av  Jos
du tycker att det är en bra idé! :-) Nu gäller det ett andranamn, så det spelar inte så hemskt stor roll om det är lätt att uttala eller inte, för mig är i så fall betydelsen viktigare.
 

Absolut...

Skrivet av  Buscilla
det tycker jag definitivt att du kan göra. Jag funderar på att ge mitt nästa barn (OM det blir en tjej) min bästa kompis andra namn. Hon är adopterad från Korea och heter Min(h).
Kramis Buscilla
 

tokigt...dubbla inlägg...

Skrivet av  Buscilla
Tyckte att det såg lustigt ut att skriva absolut i rubriken, ungefär som att det absolut är konstigt att ge barnet en utländskt namn. Därför försökte jag stoppa inlägget, men det gick tydligen inte.
Kramis Buscilla
 

Vad roligt!

Skrivet av  Jos
Hade du tänkt dig det som tilltalsnamn eller andranamn? Vet du vad namnet betyder också?
 

Hade tänkt det som...

Skrivet av  Buscilla
andra namn. Det betyder vishet/klokhet (eng. cleverness).
Kram Buscilla
 

En jättebra idé...

Skrivet av  Buscilla
det tycker jag definitivt att du ska göra. Jag funderar på att ge mitt nästa barn (OM det blir en tjej) min bästa kompis mellannamn. Hon är adopterad från Korea och heter Min(h).
Kramis Buscilla
 

Konstigt är det väl inte men...

Skrivet av  Superwoman
...det är ju en fördel om barnets förnamn (även andranamnet) är något så när lätt att uttala och stava till. Det finns ju inte mycket tristare än att få sina namn missuppfattade! Kan leda till besvärliga missförstånd också ibland.

Men hittar man ett namn som är lätt att uttala och stava till så är det väl alls inte knäppt att välja ett namn från en annan kultur - inte många namn som används här i Sverige har "uppfunnits" här utan de flesta har i något skede importerats någonstans ifrån. Utan "knäppheter" av det slaget skulle de flesta vanliga namn i Sverige idag inte finnas... :-)
 

Artiklar från Familjeliv