Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Aliyah??

Skrivet av Tina
Vad tycker ni om det namnet på en liten tjej??

Kom på det namnet idag och kan absolut tänka mig att döpa vårt barn till det, om det blir en tjej då förstås*s*

Min sambo är arab, och namnet är ju arabiskt...

Uttalas Aliiia om nån undrar..

Massor av åsikter tack:)
Svar på tråden: Aliyah??

Jättefint!*imt*

Skrivet av  Sicily
 

Fint!

Skrivet av  Mimi
Jag gillar det namnet väldigt mycket!

Käner annars en liten tjej som heter Aaisla, och tycker det är snäppet finare...
 

Jättefint! imt

Skrivet av  Chlima m.-02+v28
n
 

Åh va fint!

Skrivet av  Emma Med Ronja & bf 3/3
Får jag lägga till det i vår lista ??

Kram
 

absolut:) imt

Skrivet av  Tina
.
 

Superfint:) *imt*

Skrivet av  Gurli
...
 

Väldigt vackert

Skrivet av  Marie
tycker jag.
 

Jättefint.

Skrivet av  Alma m. Johannes
Jag har sett stavningen Aaliyah också, den är också vacker. Ett mycket vackert namn, ja, jag gillar det verkligen. Påminner mig om Alisa, en flicka på sonens dagis heter så. Det är också vackert.
Pojknamnet Elijah skulle kanske passa? Vet inte riktigt vilken den vedertagna "arabiska" stavningen är. Elijah är ju närmast hebreisk. Eliyah kanske?
Aliyah eller Eliyah=)
 

tack för era åsikter, sambon..

Skrivet av  Tina
..säger dock blankt nej för han menar på att namnet är muslimskt, och vi är kristna båda två...(han är syrian)

Någon som vet om namnet är muslimskt eller används i hela mellanöstern, oavsett religion?
 

Jag tror

Skrivet av  Alma m. Johannes
att jag sett namnet när jag sökt bland hebreiska namn.
Och på topplistor för Usa. Jag tror ursprunget är hebreiskt...men jag är inte säker. Kanske någon annan vet?
 

Judiskt och arabiskt

Skrivet av  Carita
enligt behindhtename.com

Och betyder samma sak på båda språkgen "ascend".
 

jo..

Skrivet av  Tina
...det läste jag med, men jag vill veta vilken religion som förknippas med namnet.

Att det är ett arabiskt namn säger ju inte mycket om religionen tyvärr...

Ett vackert namn är det i alla fall, hoppas att det är gångbart även bland kristna:)
 

Vackert namn

Skrivet av  Carita
Enda problemet är stavningen, lite komplicerad tycker jag. Går det inte att stava det Alia/h?
 

jo fast..

Skrivet av  Tina
..då förstörs ju namnet tycker jag, den arabiska stavningen är ju Aliyah, och jag vill inte "försvenska" det...
 

Artiklar från Familjeliv