Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ebba & Edvin?

Skrivet av Ebbas mamma
Jag tycker Edvin är ett väldigt fint namn, men vår dotter heter Ebba och jag är smått "allergisk" mot syskon som börjar på samma bokstav. Känns fantasilöst helt enkelt och en ev. trea skulle ju aldrig få ett namn på "E".
Vad tycker ni? Tror ni att ni skulle tänka att "Jaha, en dotter som heter Ebba så får lillebror heta Edvin för det också börjar på E"?
Skulle ni tycka "synd" om ett ev. småsyskon som får en annan begynnelsebokstav?
Svar på tråden: Ebba & Edvin?

Jag tycker det går bra

Skrivet av  Miss
Är det tre (eller fler barn) så är det OK om två har namn på E och en på tex T!
Tycker det blir "synd" om man har 3 eller fler barn på E och näste får på en annan bokstav.
Känner till en del som har tre barn, varav två har namn på samma bokstav.
TEX Jenny, Caroline och Johan

Men jag har ingen personlig erfarenhet, kanske någon med "udda" bokstav kan förklara hur de känner, eller kände när de växte upp.

Älskar namnet Ebba, jättefint! Edvin är OK enligt mig, ingen favorit sådär.

Lycka till!
 

Hej

Skrivet av  Alma m. Johannes
Nä, jag tänker inte så att Edvin skulle vara valt för att matcha Ebba, och de är inte för lika heller. Själv säger jag EEdvin, med långt e, men en del säger Eddvin. Men inget av dem är för likt. Jag tänker själv på syskonnamn för framtiden, och hamnar hela tiden på J-namn. Både pojk och flicknamn. Fast jag planerar inte att köra nåt "j-tema". Jag tycker att en trea kan få en annan begynnelsebokstav. Jag skulle inte välja bort favoriter bara för att hålla mig till en viss bokstav, men iofs inte heller välja bort favoriter för att de börjar på samma bokstav.
 

Fantasilöst är det ju absolut inte

Skrivet av  Carita
Om man väljer namn på samma bokstav, så måste man tvärtom ha mer fantasi, kolla fler namn etc. Andra kan ta första bästa namn.

Så jag förstår inte den där anklagelsen för "fantasilöshet". Om man väljer de allra populäraste namnen kan man lika gärna anklaga föräldrarna för fantasilöshet. Men man utgår från att föräldrarna tagit namn de gillar.

För min del tror jag inte nån bryr sig. Det är bara namnnördar (som t ex jag) som ens skulle lägga märke till det. Och om nu nån skulle tro att du valt Edvin bara för E:ets skull, gör det nåt? Alla släktingar och vänner kan du ju berätta att du valde namnet trots E:et, inte på grund av det.

Och det vore väl synd att avstå från det namn man gillar bäst, bara för att det börjar på samma bokstav som Ebba. Jag tycker att Edvin är ett fint namn.
 

STIG!

Skrivet av  Jenne
Ebba och Stig tycker jag passar bra ihop
 

Artiklar från Familjeliv