Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hurdana är ni ???

Skrivet av Sussi
(Rubriken var menad som en nyfiken fråga, inte som en utskällning.)

Jag har alltid varit fascinerad av namn. Kan sitta och prata namn och namnkombinationer i evigheter. (Är man knäpp, eller?)

Jag har nu varit här och läst och snackat i några veckor. Märker att många gillar namn som Ture, Gösta, Åke, Ove, Sture... De namnen trodde jag skulle komma först om 10-12 år. Är jag för gammal (född -70, hmmm) och dessa namn är "för nära" min egen generation? Eller är jag bara helt ute? Eller är ni som skriver här ovanligt inne, ni väljer namn som är udda nu, men blir väldigt vanliga om 10-12 år. Ni är alltså _först_!

Som sagt? Hurdana är ni?
Svar på tråden: Hurdana är ni ???

Personligen gillar jag INTE

Skrivet av  • Catharina •
de där namnen du nämnde. Knut, Alf, Ture, Gösta - det är gräsliga namn, tycker jag. Men smaken är som baken, som bekant.

Man kanske får små barnbarn framöver, som får heta Lennart, Åke, Sture eller så *ryser*
Eller så ändrar man inställning till namnen så småningom?
 

MMM...

Skrivet av  Sussi
...Jag kommer inte ge min blivande baby nåt av de nämnda namnen. Men, som sagt: troligt får man ju en bunt barnbarn som heter Ingeborg och Gunvor. Lite kul att namnmodet skiftar. Då tycker jag säkert att namnen är hur söta som helst.

Kul också att man tycker olika. Annars skulle ju alla pojkar i detta land heta Måns, precis som min.
 

Haha, ja. Och alla tjejer

Skrivet av  • Catharina •
skulle heta Jonna & Ellen, som våra.

Man vänjer sig vid namn. Brorsans yngste fick heta Melker. Det var ingen favorit innan, men visst är han en Melker! Man vänjer sig som sagt. :)
 

ovanligt inne..:-)

Skrivet av  åza med 4 killar
jag har 2 barn födda 94 o 95 som heter sebastian o emil som varannan unge..mina barn födda 01 o 03 heter folke o ture..och som sagt verkar det vara namn på G eftersom det skrivs om det härinne o mina barn ska vara med i amelia vänta barn just pga sina namn....
och jag är oxå född 70..:-)
namnen som kommer om 10-15 år är nog typ lennart o birgitta (suck som stackars jag heter hur många 70talister heter det)
det är INTE kul när många heter samma på barnens dagis finns det 4 filip på deras avdelning ( å vi bor i ett litet samhäller ca 1000 pers.)
och jag gillar folke o ture MYCKET...varför måste alla heta samma...
 

Håller med!

Skrivet av  Sussi
Som jag skribit förut så tycker jag det är kul att man ju faktiskt kan välja vad för namn som helst. Är lärare och hade fyra Simon i samma klass. Det hjälps ju inte att Simon är gulligt namn, det blir lite krångligt.

Jag undrar vad vi om 50 år kommer tycka är "typiskt namn från början på 2000-talet".
 

oj, vi är ovanliga

Skrivet av  Viktoria m.3 pojkar
som båda har barn med namnet Ture :-))
 

Jag är...

Skrivet av  Sharp
väldigt förtjust i allt som är irländskt/gaeliskt och det gäller även namn! Älskar namn som Kian, Ryan, Dylan, Shane, Sean osv...Sonen heter Ronan, ett gaeliskt namn. Dottern fick dock ett franskt, Aimee men det är väldigt fint det också!
 

Jag gillar inte

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
de namn som du radade upp, utom möjligtvis Ture och Åke. Jag är mycket mer förtjust i gulliga namn än gubbnamn och samma gäller på tjejsidan. Hellre lite mer sagobetonade namn än tantditon.

mvh,
Susanne
 

Hmm

Skrivet av  Will
Jag själv gillar inte namnen du nämner, jag har fortfarande svårt för det nya namnmodet. Det som barn döps till idag var ju vanliga på äldre tanter & gubbar när man var liten. Jag tror inte jag kommer få några barnbarn som döps till Ture och Gösta dock. Vi bor utomlands och dom namnen funkar inget vidare här.
Jag är mest förtjust i irländska namn. Äldsta sonen heter Rory och det har jag alltid tyckt om. Många italienska namn är fina, t.ex Luca och Rocco, och så Dante förstås. Grekiska namn är oftast fina, men lite långa. Valde Adonis åt vår son eftersom det är lagom långt & funkar överallt.
Många namn som jag gillar - bla Rafferty, Kian, Malachy, Conor, Ronan, River, Kyle(r) & Darren är inte precis populära. Och jag tror inte dom kommer bli det heller, iaf inte i Sverige. Däremot blir irländska namn mer och mer populära i USA.
Jag är väl också ute isåfall när det gäller tant-och gubbnamnen, men jag gillar dom inte helt enkelt. Dom som döper sina barn till Gösta och Åke kommer att vara ganska ensamma om det i ett par år - men sen lär det inte vara så originellt längre. Men det är å andra sidan inte det man ska eftersträva.
 

Jag gillar

Skrivet av  Viktoria m.3 pojkar
de där gammaldags namnen - MEN inte de som är så vanliga på barn.
Mina yngsta killar (födda -03 & -04) heter Harry och Ture.
Ture är ett namn som nämns här nästan dagligen men det verkar än så länge som att min son var ENSAM om att få detta tilltalsnamn 2004 (året innan var det nog hela två har jag för mig).

När vi berättat för folk vilka namn våra barn skulle få har reaktionerna varit allt från förfäran till positiva kommentarer om ovanligheten. Nu verkar båda dessa namn vara på uppgång för nu finns en hel del som gillar dem, så jag ser det nog som att vi varit "före vår tid" lite grann.
 

2002 var det

Skrivet av  Maltes mamma
26 pojkar som fick namnet Ture som tilltalsnamn enligt namnarkivet. Det var med andra ord ungefär lika vanligt som när min son fick heta Malte. Detta var rätt så många år sedan och nu vimlar det av små pojkar med namnet Malte. Så det svänger fort med namn och trender. Fast även om namnet Malte ökat kraftigt i popularitet så har vi ännu inte stött på någon annan med det namnet där vi bor. Mina barn har både vanliga och ovanliga namn men har aldrig råkat ut för att dagisompisar eller klasskompisar haft samma namn som dem. Mitt ena barn har ett topp-tio-namn men har ändå klarat sig.
 

Inte mina favoriter

Skrivet av  ronnie
Jag vet inte om jag kanske är för ung (född -80) för att gilla de namnen. Men jag är inte alls förtjust i det många kallar gubbnamn, dvs Gösta, Ture, Eskil etc. "Tantnamnen" däremot är ganska söta, typ Ellen, Ebba, Svea, Elsa, Edith etc.
 

Jag är sådan som gillar

Skrivet av  ::
Jag tillhör dem som gillar de namn du nämner, kanske inte alla de du räknar upp, men den genren av namn.

För mig tror jag att det finns flera orsaker.
För det första har jag alltid gillat starka, självständiga namn, särskilt på tjejer (det är väl feministen i mig).

En annan anledning är nog att jag är tidig 60-talist och fick barn sent i livet. Jag jobbade inom barnomsorgen hela 80-talet och följde sedan mina vänner få barn från senare delen av 80-talet tills det sen äntligen blev dags för mig sent 90-tal. Det hade då helt enkelt passerat alldeles för många Adam, Gustaf, Moa, Emelie, Sara, Linnea, Oskar, Alexander etc. Namn som Kerstin, Astrid, Bertil och Åke kändes mycket fräschare och härligt nordiska.

Jag och mina syskon blev döpta till "internationella" namn för att passa in i den "nya" tiden. För mig och min man kändes det rätt att välja mer nordiska namn för våra barn att träda in i den internationella världen med.
 

Artiklar från Familjeliv