Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av Sanna-Manna
Jag undrar vad ni tycker om Mateo? Jag har sett att namnet varit uppe pa denna sidan forut.
Vilken ar den ratta stavningen? Om det finns en sadan. Matteo, Mateo eller Matheo?
Passar det ihop med flicknamn sasom Alva och Clara?
Jag ar osaker pa hur namnet passar i Sverige och med ett typiskt svenskt efetrnamn, fast det ar ej ett son-namn.
Tack for er hjalp!
Svar på tråden: Hej

Mateo

Skrivet av  Elle med Liam
Tror att Mateo är den "rätta" stavningen och det är det spanska namnet för Matthew. Det är för övrigt mitt favoritnamn just nu! jag gillar stavningen Matheo bäst men Matteo funkar också. Jag tycker att Mateo med bara ett T ser lite kalt ut... =)

 

Det är fint

Skrivet av  tusentina
Jag tycker namnet Mateo är helt okej. Men jag föredrar Matteus, som jag också tycker känns svenskare. Men Mateo låter helt okej med svenskt namn eftersom det är lätt att veta hur det ska uttalas. Jag tycker den finaste stavningen är Matteo.
 

Jag tycker inte...

Skrivet av  zaccheus
...att Matteo (eller hur man nu vill stava det) passar som namn på ett "helsvenskt" barn - det borde heta Matteus i stället !
 

rätt fint faktiskt

Skrivet av  Hedvigs mamma
men gillar nog hellre Matteus.
 

Jag gillar

Skrivet av  Maria.K
det skarpt. Passar bra med ett svenskt efternamn. Vet inte hur det stavas på italienska/spanska. Men jag tycker Matteo är den finaste varianten här.
 

Passar inte ihop med Alva och Clara

Skrivet av  Hervor
och jag tycker inte att det matchar ett svenskt efternamn särskilt bra heller.
 

Mateo spanskt, Matteo italienskt

Skrivet av  Carita
Så båda är lika rätta. Matheo vet jag däremot inte, kanske det är en ny stavning.

Men om ni varken har spanska el italienska rötter, så tycker jag de svenska formerna är bättre: Mattias, Mattis, Mats el Matteus.

Clara finns ju i både Spanien och Italien (och i många andra länder med), så det passar väl ihop med Mateo/Matteo. Men Alva känns så svenskt så jag skulle föredra ett svenskt namn till lillebror med.
 

Oj...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 12/6
såg inte ditt svar ang. stavning på Matteo, innan jag skickade iväg mitt! :)

 

Matteo...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 12/6
stavas det på italienska! Vet inte om det finns andra stavningar oxå, men det är iaf ett jättevanligt italienskt namn och jättefint, tycker jag!!