Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har era barn skridskor och skidor?

Skrivet av Gafsan m.Axel & Kalle
Jag har lite dåligt samvete, här verkar det som om många barn i 4-årsåldern har både skridskor och skidor men det har inte Axel.

Men dels är det ingen snö här nu och dels har jag själv vare sig åkt skridskor eller skidor på åratal (äger vare sig det ena eller det andra). Axels pappa har visserligen skidor men inga skridskor. Axel har heller inte sagt att han skulle vilja ha skidor/skridskor. Så det känns ju lite motigt att handla sånt, ska vi föräldrar också utrustas blir det ju jättedyrt och det känns rätt fånigt att köpa till bara Axel. Han kan ju knappast ge sig ut i skidspåret eller till skridskobanan på egen hand ju.

Suck... dömer jag mitt stackars barn till att bli en soffpotatis för livet om vi skjuter upp vintersportattiraljerna ett par år, eller vad tror ni? *s*
Svar på tråden: Har era barn skridskor och skidor?

Usch

Skrivet av  Camilla m Tim 0010 och Tilde 0312
har precis samma funderingar som du och inga kloka svar.
Men vi har faktiskt önskat oss ett par miniskidor av släkten i julklapp. Tänkte det skulle vara lättare att prova först med ett par skidor som han klarar av. Är de för långa kanske han tröttnar. Är ju lättare kanske att verkligen använda dem också om de är lätta att ta med.
Svammel, svammel men jag har samma funderingar som du och det ska bli intressant att se om flera svarar.
 

Jaaa...

Skrivet av  Henkes, Idas och Elinas mamma
Henke 5 år och Ida 4 år har både och. Men de går också på ett I Ur och skur-dagis. Men jag förstår era funderingar.... Jag är ingen "friluftsmänniska" själv, utan vi hoppas att barnen ska få mer av den varan än vi fått i och med det här dagiset vi har valt åt dem. Så vi känner oss väldigt "udda" ska erkännas på det här dagiset bland alla "mullar" :-).
Skidor önskade vi iallafall av svärföräldrarna förra året och de håller i år också. Vanliga stövlar fungerar bra i, man behöver inga speciella pjäxor. Där kan man ju gå jämte barnen när de åker så man behöver ju inga skidor själv heller. Och skidor går ju bra att åka var som helst, utanför huset eller var som helst tills de lär sig.
Sen skridskor så finns det t ex ett par för barn som heter Easy Go. Väldigt bra och basic skridskor från Jofa som kostar ca 250:-. T ex på Team Sportia.
Vill man inte lägga ut det kan man gå på bytesmarknad och hitta ett par begagnade för 50:-. Ännu billigare om du åker till ex vis Läkarmissionen el dyl. Sen behövs ju hjälm också, men det behöver du ju ändå för pulkabacken.
En del konstfrusen is kan man hitta i anslutning till en lekpark el dyl. Så har vi det. Vill man till en skridskobana måste man ta reda på när det är "klubbfritt". I vår ishall är det bara klubbfritt en dag i veckan, på söndagen två timmar. Men då är det gratis för alla. Är man ingen stjärna på skridskor själv så kan barnet hålla i en kona tills det lärt sig åka. Eller göra som jag, anmäla sig till en skridskokurs. Jag ska gå nybörjarkurs, tre lördagar i rad med start i januari. Friluftsfrämjandet ordnar det på min ort. Så det är aldrig för sent :-). Men ta en sak i taget och gör inte så stor "sak" av det. Man måste inte vara proffs eller ha bästa utrustningen. Bara man har kul!
Jo, Friluftsfrämjandet brukar ha skridskokurser även för de små på helgerna. Om du inte kan åka själv... Kolla in deras kurser på deras hemsida. Finns i hela landet. Lycka till!
 

hjälm....

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
jag funderade på att låta barnen ha cykelhjälm när de åker skridskor - är jag knäpp då?
 

Ja, det är du...

Skrivet av  Majsan m Hedda & Svante
Nej, knäpp är du väl förstås inte, men det är bättre med någon annan typ av hjälm. En cykelhjälm är lite som en bilstol, den är byggd för att klara _en_ smäll, sen ska den bytas. När man åker skridskor eller pulka kan det bli ganska många smällar, så i slutändan kan det bli en dyr historia med cykelhjälm vid de tillfällena.

Vi hittade en begagnad hockeyhjälm på en bytesmarknad för 25 kr - toppskick. Kolla efter något sådant istället, tycker jag.
 

det är sant....

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
en cykelhjälm slänger man ju om man smällt med den.....

Problemet för oss är att hitta små hockeyhjälmar. Hos oss har vi smååååå huvuden. Det var hopplöst att hitta cykelhjälm när barnen var små (de minsta var för stora om de inte hade mössa under....)

Är det någon som vet var man hittar små skridskohjälmar?
 

funderar också..

Skrivet av  Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
Vi har inte haft hittills men det känns som att "alla andra" är så sportiga och ger sig ut och hurtar i alla väder. Nu har vi i alla fall bestämt att vi ska åka till goda vänner i Dalarna över nyår _och_ på sportlovet så tjejerna får se lite snö ;-). Josefin får ett par skridskor av mormor och morfar i julklapp. Vi har egna skridskor.... någonstans i någon flyttlåda kanske *S*.

Skidor köper vi inte. Det är aldrig tillräckligt med snö på västkusten. Kommer jag över begagnade så kanske jag skulle köpa men vi hyr för den där sportlovsveckan tänkte jag.

Kan man hyra skridskor? Kanske det finns vid någon isbana så Axel får prova. Inte så kul egentligen att köpa om de inte gillar det..
 

vi har...

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
ärvda skridskor som jag inte har full koll på vad det är för storlek, men jag tror Mirjam kan ha dem i år.

JAg har ett par hockeyrör, men min man har inga. Mina är köpta begagnade i en affär, vi har pratat om att köpa till mannen oxå, så det kan bli någon liten skridskoutflykt nu när vi är lediga. (Jag kan inte stå på ett par skridskor med min foglossning....)

Skidor tycker vi känns som en onödig utgift, eftersom det nästan aldrig finns någon snö... Is är ju lite lättare att hitta.
 

Oj, foglossningen ja!!

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Det hade jag nästan glömt (den känns ju inte så mycket när man sitter vid datorn *s*). Jag har fortfarande rejält ont i fogarna fast det har gått 2.5 år sen Kalle föddes, ofta har jag väldigt ont när jag går. Skridskor kanske inte är den allra lämpligaste motionen för mig heller då... :-)

 

Simon har inte...

Skrivet av  Cilla med Simon-00 och Kevin-04
skidor eller skridskor. Han har bara pulka och snowracer och han har heller inte frågat om det så det köper jag när han blir äldre...
 

Bara skridskor..

Skrivet av  • Catharina •
hon var faktiskt i ishallen & åkte en stund med sin pappa idag, och de ska dit imorgon igen.

Vi hade bergis inte haft skridskor ännu, om det inte vore för att dagis går dit då & då. Och hon tycker det är skitkul!! Skidor har ingen av oss... här är ju ingen direkt snö, och nån skidsemester har vi inte råd med.
 

Artiklar från Familjeliv