Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sluta med nattblöja?

Skrivet av Lena m J&O
Hej

Vi tycker det börjar bli dags för stora tjejen att sluta med nattblöja nu, hon blev 4 i November.

Är det för tidigt tycker ni? Hennes blöjor är tunga på morgonen. Är det en förutsättning att de vaknar när de kissar på sig? Har någon tips på hur ni har gjort för att vänja av med blöjan?
tack...
Svar på tråden: sluta med nattblöja?

prata med henne....

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
Det har vi gjort när vi vant av våra tjejer. En 4-åring borde ju gå att resonera med, tycker jag..... Vår 3-åring kissar ibland i sängen, men det var ganska länge sedan hon slutade ha blöja.

Prova.

Tänk på att inte ge för mycket vätska på kvällen.

Vet du att hon kissar på natten, eller är det när hon vaknar det kommer?

Ett sätt är att väcka barnet innan man själv lägger sig, för att barnet ska kissa.

Hon som kissar i sängen ibland, har en frottéhandduk i sängen med plastad frotté under. På det sättet går det smidigt att fixa till sängen på natten om olyckan händer.

Fråga henne vad hon tycker, och försök.
 

tack för svar

Skrivet av  Lena m J&O
jag vet inte om hon kissar under natten eller på morgonen
 

Jesper var 2½ år

Skrivet av  Berit m Jesper 001108 & Maja 041121
när han själv bestämde att han minsann inte skulle ha nån blöja varken på dan eller på natten. Men jag tror nog att han var extremt tidig då.
När mammor frågar mej om när rätt tid att sluta med blöjor är alltid mitt svar, när barnet själv är moget för det. Dessutom måste föräldrarna "våga" låta barnet vara utan blöja. Man får räkna med att det händer olyckor men det är inte värre än att man får tvätta kläder osv.

Som Cayenne säger så borde ni kunna resonera med henne nu när hon är så stor.
Vad säger hon själv om att hon har blöja på natten?

Mitt råd är att klä in madrassen med plast, för plastad frotte är nog inte tillräcklig när hon är så stor. Testa låta henne vara utan och se vad som händer, men prata med henne om det först.

Lycka till o kram
 

ja vad säger hon

Skrivet av  Lena m J&O
hon gick igenom en såndär period att hon var \'för stor\' för nattblöja för kanske ett år sedan, men tyvärr vaknade hon inte när hon kissade och kissade dessutom när hon sov eftermiddag så vi gav upp

nu säger hon att hon ska sluta med blöja när hon \'blivit stor\'

jag får göra som ni föreslagit vänta tills julstöket är över så vi går tillbaka till normalt och prata med henne - tror ni att man ska \'ge upp\' om det går uruselt eller kämpa på?

tack för svaret
 

svår avvägning....

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
Att bestämma om man ska fortsätta utan blöja eller avbryta, tycker jag är det svåraste.....

Med vår 3-åring jobbade vi till o från med att vara utan blöja i ett år. I olika perioder hade hon blöja, och andra perioder funkade det inte alls.

Vi gjorde det faktiskt i samspel med henne själv. Vi pratade om hur vi skulle göra. Om hon skulle ha blöja eller inte. Det var jättesvårt. En gång hade vi tröttnat på att sängen blev blöt flera gåner per natt, och vi satte på henne blöja. En stund senare hade hon tagit av den. Då lät vi den vara av, och det gick faktiskt bättre.

Det går i perioder, och man ska inte ge upp allt för fort. Men handduk i sängen tycker vi är smidigt. För ett litet tag sedan bestämde hon sig för att sluta med handduken i sängen. Hon drog argt bort den, men när hon kissat i sängen, och hon märkte hur bökigt det var att byta hela lakanet, gämfört med att byta handduk, lät hon oss lägga dit handduk igen.
 

Vi har precis slutat ...

Skrivet av  Anna med tre lintottar
... men är iofs bara på andra natten än så länge ... Inga olyckor hittills. Vår son blev också fyra i november. Han är helt torr på dagarna och nu började det kännas konstigt och lite som "dubbla budskap" att ha nattblöjan. Visst var blöjan tung på morgonen, och han kissade helt enkelt där för att det var bekämt! Slippa gå på toa! Till och med på kvällen kunde han säga att han kissat i blöjan, så fort den åkte på. Och då kissar han så gott som aldrig på sig på dagarna.

Nej, nu rök blöjan! Vi är mycket noga med att "kissa honom" precis innan läggdags och så direkt han vaknar (tidigt). I sängen finns plastad frotté som täcker hela madrassen. Får se hur det går framöver.

Lycka till du med!

/Anna med tre lintottar
 

tack för svaret

Skrivet av  Lena m J&O
det kanske är som du säger för Jenny kommer också ofta och säger att hon har kissat i blöjan på morgonen och hon brukar vakna mycket tidigare än vi gör.

 

Artiklar från Familjeliv