Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang blöjor!

Skrivet av *Mia*
Inte ofta jag skriver här inne men jag får väl börja med det :-)
Hursomhelst så har jag lite funderingar ang blöjor. Min son ville själv sluta med blöja för drygt ett år sen. Ville kissa på toaletten precis som pappa ju =) Slutade också ha blöja på natten i samma veva. Och har aldrig kissat ner sig. Men han vägrar sitta på toaletten när han ska bajsa. Utan då vill han absolut ha blöja. Har försökt med både det ena och det andra men han tvärvägrar. Har ni några förslag på vad man kan göra? Eller tror ni att det löser sig av sig självt plötsligt?
Tacksam för svar!
Svar på tråden: Ang blöjor!

vad händer om

Skrivet av  Berit m Jesper 001108 & Maja 041121
ni inte ger honom någon valmöjlighet? Att helt enkelt säga att nä vi har inga blöjor hemma?

Eller att säga till honom att nu har vi bara dessa få blöjor kvar och när dom är slut köper vi inga fler, alltså förbereda honom på att snart kommer du bli tvungen att bajsa på toaletten.

Jag hade iaf totalvägrat att ta hand om en 4årings bajs i blöja...

 

När vi..

Skrivet av  *Mia*
..provade att göra så som du skriver så blev det skrik och gråt. Och det slutade med att han höll sig. Och det i sin tur resulterade i att han fick väldiga problem med magen =(
Men vi får väl prova att göra så igen kanske. Är bara rädd för att tvinga honom. Får ta ett snack med honom och se hur det går.
 

Vi hade samma problem (lite långt)

Skrivet av  Camilla m Tim 0010 och Tilde 0312
för ett år sedan. Vi försökte med allt tyckte vi.
Av en händelse tog jag upp det med BVC när jag var där och vägde Tilde och fick några goda råd.
1. När han väl fick blöja på sig så skulle han stanna kvar inne i badrummet. Tim ville gärna gå omkring överallt.
2. Vi började att ge honom Lactulos (tarmreglerande. Då skulle det trycka på så mycket samtidigt som han kissade så det skulle hamna i toaletten av rena farten. Vi misslyckades med det eftersom dosen inte tog på honom.

Men det som till slut hjälpte var att vi mutade honom :-)
Vi lovade att han skulle få se på farlig film om han bajsade på toaletten. Farlig film = Spiderman som han har längtat efter att få se. Och det fungerade :-) (Han fick bara se vissa utvalda scener ur filmen)
Efter det fungerade det ett tag utan film och sen ville han ha blöja igen under en kort period men den gick över snabbt.

Vet att det är jättejobbigt men tror också att de måste mogna själva.
Lycka till!

 

Vi har EXAKT

Skrivet av  CillaE
samma "problem". Men Jesper går inte att stressa på på någon sätt, då sätter han sig på tvären totalt. Resultatet blir då förstoppning.
Vi låter honom vara och pratat om det länge nu. Mutar honom med att han får köpa något om han bajsar på stora toan. Man måste "plantera" ett frö i han huvud för att han senare skall acceptera det och tro att det är hans egen idé, funkat bra hittills men slutandet av napp. m.m
Har även pratat om att bebisen (han blir storebror i maj) måste ju få se hur duktig han är och så vidare, men inget funkar särskilt bra.
Lyckas ni så får du gärna dela med dig!
 

haft samma!

Skrivet av  Kajsa E m två små
Och pga att flickan alltid haft lätt för att bli hård i magen, så tänkte vi knappt tanken att börja övertala eller muta. Efter att gått igenom några gånger att ens barn gråtit och haft ont av förstoppning, så riskerar man inte det. Det viktigaste var att hon bajsade minst en gång i veckan! Sen blev det att stoppa linfrön och katrinplommon i gröten.

Men det var ungefär likandant; kissa i toaletten gick bra, men skulle bajsa i blöjan.
Jag vet inte varför eller hur det kom sig, men hon började bajsa på toa av sig själv. Först en gång, och fick massor av beröm. Sen fler gånger. Och det bästa är att sen hon började med att bajsa på toaletten, så slutade hon vara hård i magen! Hon klarar sig utan katrinplommon till frukostgröten.

Jag tror det blev för obekvämt med blöja; hon växte ju ur dem. Jag vet inte.
Men en sak är säker; innan din pojk är 15 är jag säker på att han slutat med blöjan.. ;) det är nog bara att hålla ut!
*ler uppmuntrande*
Du kan ju prova att köpa en storlek förliten blöja..
:)
 

Artiklar från Familjeliv