Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej tyskan!

Skrivet av fyran på g!!!!!
Är du också gravid igen?Visst är du Martina?Jag har skrivit på din tyska sida (kallade mig scwedin2)-har precis testat positivt vilket inte var ett dugg planerat-har nogsamt tagit minipiller varje dag inte haft ngn magsjuka men tydligen behövs bara att min man går förbi i sovrummet så var jag gravid igen!!Var lite deppad faktiskt när jag fick veta det eftersom jag i vissa situationer känner av foglossningen fortfarande-jag kan tex inte dammsuga ngn längre stund utan att det gör ont.Gör övningar varje dag som jag fått av sjukgymnasten men är jätterädd att det ska bli värre denna gång än förra-har inte berättat på jobbet ännu.Känns lite jobbigt eftersom jag precis ska börja jobba igen efter min graviditet i jan!!Det blir ju en viss risk att jag måste sjukskrtivas tidigt och kanske länge....Kan du förresten berätta vad skillnaden mellan gördel och SI bälte är?
Svar på tråden: Hej tyskan!

min erfarenhet av akupunktur under graviditet

Skrivet av  fyran på g!!!!!
Tänkte bara bidra med min erfarenhet under graviditet av akupunktur.I början tyckte jag det var lite bättre men behandlingarna var tuffa-det gör mkt ont så ibland tänkte jag med vånda på att få behandlingen och tyckte också att det inte blev så mycket bättre.Men som sagt det höll det hela i sckack fram tilll vecka 32 ungefär (började i v 24) Skötte mig dock dåligt och sjukskrev mig för lite-ville jobba och vara duktig!!!Ångrar mig mycket spec nu när jag är gravid igen suck!!Kan dock inte tänka på att göra abort för min hälsas skull var ju inte på kryckor eller i rullstol men hade mkt ont!!!
 

Hej Schwedin2!

Skrivet av  Tyskan
Visst är det jag - med en rätt så liknande historia. Jag har alltid önskad mig att ha tre barn, men inte hade jag vågad att bli gravid igen! Jag som inte hade blivit av med besvären av förra graviditet. Jo, kanske i en månad. Det räckte för att säga till min sambo: "Nu är jag så bra igen att jag nästan vågar att bli gravid igen." "Nej", sa han (som önskar sig att ha 5 barn) "det hade inte varit bra för dig." Rätt hade han, men jag blev gravid av att han tittade på mig...
Jag tror jag är i v.20 nu. Foglossningen är inte så hemskt ännu. Jo, jag skulle nog tycker synd om mig, om det hade varit första gången, men nu vet jag hur dåligt man kan vara. Min inställning har ändrats totalt, mycket till det positiva. I stället för att se det som jag inte orkar ser jag det som jag fortfarande kan. Det är mycket trevligt.

Damsugning är ju ingenting att rekommendera. Jag använder damsugaren bara i nödfall (vilka som finns när man har småbarn). Vi köpte ett nytt munstycket till damsugaren för ett år sedan med små hjul i stället för borstar. Munstycket är av plast och därför mycket lättare plus att det glider lättare på golvet. Sedan dess orkar jag att damsuga lite grann.

Jag ska gå nu och träffa arbetsterapeuten. Denna gången väntar jag inte med att få hjälp! Jag ska få en tryckavlastande bäddmaddrass (spänner mig nämligen om nätterna), sittkudde och glidlakan. Ser mycket fram emot det. Remiss till akupunktur ska jag få i januari. Spännande hur mina erfarenheter ska vara!

Ha det bra, ångra dig inte, bebisen är värt besvären och andra gången är man klokare, då blir det inte så farligt (?)
Välkommen tillbaka på min tyska sida.
 

Tack för de uppmntrande orden!

Skrivet av  mae bf21/8+3 till=scwedin2
Börjar vänja mig vid tanken på att magen ska växa igen-ett nytt litet liv formas däri och tyvärr att fogarna ska börja krångla igen men som du säger man är klokare denna gång-vet hur illa det kan bli!!Vilket bälte/gördel använder du?Eftersom det brukar ta ett par mån i värsta fall innan man hittar ngt bra(lånade förra gången av en kompis) tänkte jag vara ute i god tid och beställa ett redan nu.
 

Gördlar

Skrivet av  Tyskan
Jo, det är smart att vara ute i god tid! Så tänkte jag också denna gång - och med de flesta hjälpmedel konstaterade jag förvånad att jag borde ha beställt det ännu tidigare. Glidlakan t.ex. som jag provade för första gången. Inte hade jag särskilda smärtor när jag vände mig i sängen, men jag tänkte när jag ändå kontakta arbetsterapeuten kan jag beställa den med. Vilken lättnad! Plötsligt upptäckte jag, att jag spände mina sätesmuskler varje gång jag skulle vända mig, innan jag fick glidlakan! Nu är jag inte spänd där längre som jag var innan.

Här har jag en hel lista på gördlar som finns: http://www.carookee.com/forum/Symphysenlockerung/2/3079863-0-01113 Just nu använder jag Tro-Camp, men jag är inte nöjd med den, den är alldeles för omständig. Elcross (Camp) är min favorit vid graviditeten, men den är inte skön att sitta med och kasa lätt upp när man går. Jag tror det är ganska individuellt vad som man tycker om.

Hälsningar,
 

Artiklar från Familjeliv