Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Citodon och graviditet

Skrivet av ÅsaL
Foglossningen har nu slagit till med full kraft så jag kan inte sova och är helt ur gängorna.
VAr hos doktorn för sjukskrivning oh fick då även citodon utskrivet för att ta max 2x4 ggr per dag FAST jag är gravid!! Läste på fass och där rekommenderas ej dessa tabletter till gravida
Snälla, är det nån som ätit så här pass mkt smärtlindrande och varit gravid? Känns inte bra, men just nu måste jag äta dom för att öht överleva känns det som.
Svar på tråden: Citodon och graviditet

kan du inte ringa och prata...

Skrivet av  eva_n
med din läkare? han/hon bör väl kunna svara på dina undringar. det låter lite konstigt att dom skriver ut en tablett som ej rekommenderas till gravida. tar själv tabletter mot epelepsi men det är jag ju tvungen till för ett eller flera anfall hade skadat mer.

nä, ring du och hör med doktorn om det verkligen är bra med dessa tabletter och fråga om det inte finns något annat alternativ.
 

Har ringt

Skrivet av  ÅsaL
Och han har motiverat det med att mitt nuvarande tillstånd med akut sömnbrist måste åtgärdas för att jag öht ska klara en förlossningen. Citodon är OK men inte fantastiskt för barnet, men alternativet just nu är sämre.
Men jag skulle vilja veta om fler här inne ätit Citodon, för det spelar liksom ingen roll att han säger att det är OK.
 

Ingen erfarenhet - men alternativer?

Skrivet av  Tyskan
Hej!

Jag har aldrig tagit smärtlindrande tabletter mot foglossningsbesvär varken vid graviditeten eller därefter. Med det kan jag altså inte hjälpa dig.

Jag undrar dock om du har provat alla de andra smärtlindrande alternativen: TENS, akupunktur, massage, värmekudde.

Jag hade svårt att sova för en månad sedan eftersom jag hade sådana kraftiga muskelspänningar. Nu har jag inga problem alls längre och detta var underkuren:

- självmanipulation av SI-leden (se DonTigny, Richard L. The DonTigny Low Back Pain Management Program. The Journal of Manual & Manipulative Therapy 1994; 2 (4): 163-138. full text: www.kalindra.com/rounds.pdf)

- tryckavlastande maddrass (från arbetsterapeuten, det är bara att rubga dít)

- glidlakan (från arbetsterapeuten)

- pyjamas av glatt tyg (köpt på jul-REA)

Hoppas jag kunde hjälpa dig, fast jag inte har erfarenhet med citodon,
 

Tack

Skrivet av  ÅsaL
glidlakan, bälte, halkig pyjamas och akupunktur är redan en del av vardagen utan till större hjälp tyvärr. Lite men det är marginellt...
TENS funkar inte så bra på mig av ngn anledning.
Ska kolla in böckerna. Alla vägar bort från smärtan testas ju i såna här lägen.
Jag var extremt skeptisk mot akupunktur med första barnet i magen o foglossning, men se där fick man för det hjälpte nåt enormt. Denna gång är foglossningen värre varvid hjälpen oxå blir mindre...
 

Jag har gjort det

Skrivet av  Elin m Felicia-01, *Joel-03* och bf 5/5
Men jag försökte att bara ta det när det var absolut nödvändigt. T.ex. om jag inte fått sova på några nätter och hade jätteont. Tog aldrig full "dagsdos", men kände samtidigt förtroende för läkaren och hade kunnat göra det. Denna graviditeten tar jag Trombyl, som inte heller ska användas av gravida enl fass...

Har du försökt det "andra", dvs. akupunktur, varmvattengymnastik, sjukgymnastik? Vattengymnastiken hjälpte mig enormt, men den finns tyvärr inte kvar i Växjö där jag bor.
Lycka till!
 

Jag har ätit värktabletter...

Skrivet av  Gabriella bf 11/2
Jag har ätit Panocod, som är samma sak som Citadon, sen vecka 24 av min graviditet. Jag vet att det står i Fass att den inte är lämplig vid graviditet, men den lilla risk som finns vägs mot behovet man har att ta dom. Min läkare övertygade mig att det är ok att ta tabletterna vid behov. Jag brukar ta en Panodil och en Panocod åt gången. På detta sätt tar jag udden av smärtan.
Jag är egentligen emot att regelbundet ta tabletter, tom när jag inte är gravid. Men vad göra, när inget annat hjälper.
Det är bra mycket bättre att ta Citadon än Ipren, och Ipren är ändå receptfritt.

Lycka till!

Kram
 

Jag tog Citodon...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... från ca v24 och framåt. Först räckte det med någon tablett i veckan, mot slutet tog jag 1-2 tabletter per natt för att kunna sova. Jag hade lov att ta fler tabletter, men eftersom jag klarde mig utan så kändes det bättre att hålla nere konsumtionen lite.

Något som gjorde att jag fick mindre ont var även att jag började använda rullstol och att jag ansökte om handikapptillstånd till bilen. I och med det kunde jag skona bäckenet och fick mindre ont.
KRAM
 

Tack alla!!

Skrivet av  ÅsaL
Känns skönt att höra att det finns folk som ätit det.
Och det är ju faktiskt sista utvägen, jag måste äta dom för att alternativet är ju att jag totalt faller samman.
Alternativ är ju redan en del av vardagen: Akupunktur, glidlakan, stödbälte, halkiga pyjamaser, deltidsjukskrivning och inget hushållsarbete. Mer finns liksom inte att tillgå där jag bor :-(
Känns som jag närmar mig rullstol med stora steg nu.
 

Se inte rullstol som ett nederlag!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
Se det som en möjlighet istället!
Om du har körkort, beställ redan nu ansökningspapper för handikapptillstånd. När man inte kan gå mer än 100-200 m med hjälpmedel och det beräknas hålla i sig minst 6 mån kan man få det. Prata med kommunen!
 

Precis!

Skrivet av  Tyskan
Det känns verkligen konstig att sätta sig i en rullstol för första gången, men jag kan bara rekommendera rullstol. Jag var inte så dålig att jag tyckte att jag behövde den, men beställde den ändå för lite större utflykter med familjen. Då blev rullstolen en möjlighet att ha rolig (som att vara på djurpark, mässa el.likn.). Jag kan bara rekommendera att ta ALL hjälp som finns so tidigt som möjligt. Vi brukar vänatar alldeles för länge med det och förvärrar smärtorna i onödan. Denna graviditeten tyckte jag att jag var alldeles för tidigt ute med vissa hjälpmedel - men upptäckte varje gång att jag skulle ha haft hjälp av de redan tidigare.
 

hmm

Skrivet av  Å och J
Ja, vad gör man.

Blev du sjukskriven?? Óm du blev det skulle du inte kunna ge det lite tid. Vila är som sagt även det bra mot smärta.

Jag är fortfarande inte bra. Började sept 2003. Sjukskriven från v 20. Olidligt. Helt sömnlösa nätter. Tyvärr visste jag inte om tryckavlastande madrass, glidlakan osv(tips som du finner på detta forum). Hade både rullstol samt kryckor.

Kanske inte detta du ville höra. Men jag avråder dig bestämt att låta bli citodon. Vet fall där ogravida ätit citodon på tom mage och nästan strykit med.

I somras, när sonen var 5 mån fick jag pronaxen utskrivet. Läkaren läste fass och sa att det var ok. Jag ringde runt, till BB och andras ställen. De sa att det var ok. När jag sedan tog upp detta med min ordinarie läkare avrådde hon mig att ta dem, eftersom jag ammar. Fördelen med pronaxen är att de förutom smärtlindring även är antiinflammatoriska. Eftersom de sannolikt är inflammerad i musklerna.

 

dexofen...

Skrivet av  CillaE
har jag ätit förra grav... citodon innehåller inte så mycket annorlunda än vad en alvedon gör... bara större slagkraft om du förstår vad jag menar...
Så har du fått det borde det ju vara ok, man ta bara när det är så djävligt (sorry) att du håller på att bli galen..