Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang Losec igen.

Skrivet av Ann m Fanny -99 & Frida -02
Tack ni som svarade! Jag pratade med en läkare idag som tyckte att vi kunde höja dosen till en 10 mg om dagen istället för en halv. Fridas kräkningar har ökat till mellan 5-10 om dagen igen *suck* och det är ju inte bra alls. Vi får väl se om höjningen räcker.

Kram
Ann
Svar på tråden: Ang Losec igen.

Hej!

Skrivet av  Katarina
Vad får hon för mat i knappen?
Kan hon vara känslig för mjölk? Maja tålde bara nutramigen i början, nu kör vi med Sojasemp. Hon kan dricka "vanlig" mjölk utan symtom, men när hon får mjölkbaserad kost i knappen mår hon inte bra, kräks och kräks..
Bra en fundering...
Maja får en tbl 10 mg Losec/dag.
Kram!
 

Hej..

Skrivet av  Anna och Maja -03
Halloj,
Tänkte höra med dig om ni gav vanlig ersättningen någon gång genom sond el. knapp?
Maja fick vanlig ersättning genom sonden och kräktes nästan aldrig i slutet. Nu kräks hon minst 2 ggr efter varje måltid när hon har knapp? Kan det verkligen vara så stor skillnad? Var köper man det som ni använder? Får ni det genom dietist?
Vår Maja är bara 4 1/2 månad.
Tacksam för svar.
MVH Anna och MAja
 

Vi ger ju

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
fyra olika sorters mat just nu. Infatrini och en anna fibervariant på natten och Semper Barnsondnäring blandad med Emfamil dagtid. Emfamilen gör ju att maten tjocknar lite och är aningen mer svårkräkt. Den maten Frida får är ju full av extra kalorier så attb hon ska gå upp i vikt, hon gick upp dåligt tidigare. Men vi har haft samma upplevelser av knappen - Frida började kräkas oerhört mycket mer efter hon fick knapp. Varför vet jag inte. Har de kollat om Maja har reflux?

Kram
Ann
 

Hej Anna och Maja..

Skrivet av  Katarina & Maja
Ja, jag svarar iallafall.. fniss :) (kanske var ämnat till Ann med Frida?)
Kan hon ha känslig mage eller reflux, Losec kan hjälpa till att minska irritation i magens slemhinna (tror att sondmatning/knappmatning irriterar magen onaturligt mkt!)
Vi får Majas mat "på recept" från dietisten, vi "löser ut" maten på apoteket.
Vi upplevde det som att "vanlig välling" inte blandade sig lika bra som sondnäringen, när vi gav "vanlig" i pumpen (under lång tid) blev det som ett tjockt "slaggsmet" på botten i flaskan, som pumpades in sist... kräk..
Hoppas att det går att komma på något så att kräkningarna minskar!
KRAM!!

 

Håller tummarna...

Skrivet av  Carina och Filip
för att det vänder snart!
Uschja, det låter jobbigt för er alla med så många kräkningar per dag.

Skickar många ork-och styrkekramar!
 

Tack Katarina och Carina!

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
På måndag ska jag få ett telsamtal från Fridas mag-tarmläkare (efter mycket tjatande) och då ska jag kolla med henne om vi inte kan göra en utredning om varför hon kräks så mycket. Det påverkar ju allt, särskilt viljan till att äta, som är nere på minus just nu. Ja, det är kämpigt nu, man fattar inte riktigt var man ska ta orken ifrån. :-(

Kramar
Ann