Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis och mat - vill ha råd!

Skrivet av Ann m Frida
Nu när Frida börjat på dagis så uppstår ju problemet vad hon ska äta där. Hon kan inte äta någonting med bitar i alls utan bara släta puréer, allt annat är uteslutet. Och gissa vad? Sånt har de inte på dagis! Ingen youghurt finns, inte heller fruktpuréer. Vad gör man då? Jag har redan lämnat ett läkarintyg men det verkar inte hjälpa. Ska hon inte få äta alls ihop med de andra barnen då??? Vad gör jag?

Ann
Svar på tråden: Dagis och mat - vill ha råd!

Självkart med puré!

Skrivet av  Elenor med Sol
Hej du! Det är väl självklart att de ska fixa mat till henne som hon kan äta, lika väl som de får laga specialmat till de som inte tål vadsomhelst! För oss har det inte varit något ifrågasättande överhuvudtaget, men så har ju Sol sondmatats enbart under nästan hela första året i barnomsorgen. När hon sedan började äta var det ingen diskussion om att hon skulle ha sin mat slätpuréad, däremot måste jag mata dem med recept som är färdigräknade på fettgrammen och så, men det kan jag ta.
Barnomsorgen ska se till att alla barn får det de behöver, det är deras skyldighet! Stå på dig!
 

det var det dummaste...

Skrivet av  Maria & Herman
Jag hört! varför skulle de inte kunna fixa mat till frida. Snacka om att särbehandla barnen. Pure är väll lätt fixat, det går väll att mixa maten.
Om jag vore dej skulle jag bli oxtokig.
Hur gör de med barn som har allergier då? det är ju "special kost" det också.
Stå på dej!!
Kramar
 

Tack!!! *ler*

Skrivet av  Ann m Frida
Vad glad jag blev att ni svarade så, det är alltså inte bara jag som tycker att de självklart borde kunna fixa Fridas mat! T.o.m min mamma tyckte att jag kunde själv köpa med mig mat som hon kan äta på dagis. Men varför skulle jag vara den enda föräldern på hela dagiset som är tvungen att köpa mitt barns mat själv?

Jag har tagit upp det med HAB och de har lovat att prata med henne. Usch vad jag ogillar den där kvinnan på dagiset som jag pratade med idag, hon är nån rektor eller nåt. Det var även hon som i våras sa att Frida säkert kunde få 10 timmars resurs av befintlig personal per vecka som hjälp! 10 timmar??? Kom igen, det hinner de ju knappt mata på ens! Sen ringde HAB dit och då hade hon "plötsligt" tänkt ge Frida en heltidsresurs utifrån! Vilken skata va??? *morr* Hoppas de kan reda ut det nu så att Frida också får äta lite på dagis. Hittills har de satt fram typ fiskpinnar varpå Frida tycker WOW, de här går säkert att kasta i golvet och så har hon gjort det. Att äta dem är ju helt uteslutet. *suck*

Tack för ert stöd, ni är för goa!!!

Kramar
Ann
 

Stå på dej!!

Skrivet av  Maria & Herman
fattar inte varför allt ska vara så krångligt.
Herman började på dagis i mitten av april, var hela maj 15tim/v. 1/6 började jag jobba heltid så han "äter frukost, lunch, mellis där. Personalen var VÄLDIGT skeptiska i början och allt verkade jobbigt och svårt men nu fungerar det toppen! Herman anv pump på dagis samtidigt som han har sin tallrik med mat. Ibland stoppar han i munnen ibland inte. det får ske på hans villkor. Vilket personalen nu accepterar också. Men vad jag tycker är viktigt är att han ska bli beh som de andra barnen fast han har knapp.
Hos vår dagispersonal var det massor av frågetecken men det har lagt sig med tiden och när de sett att allt var inte bara svart.
Lycka till. Skickar ett fång "strits"kramar till er.
 

Upphör inte att förvånas..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
över hur dumma omgivningen är. Frida har väl rätt till mat och att få sina behov tillgodosedda precis som vilket annat barn som helst.

Näe du, som sagt stå på dig. att du står upp för det som är rätt tjänar Frida på och vem vet, kanske nästa barn som dyker upp i verksamheten med liknande problem får ett bättre bemötande.
 

det var det dummaste

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
Självklart ska hon också ha mat som de andra barnen. Tycker precis som de ovanstående att det är i stil med att vägra allergimat. Men vad säger de om Frida har med sig eget? Får hon inte det heller? Jag tycker inte att hon ska behöva ha eget med sig men jag var bara nyfiken.
Kram och lycka till
 

vad är dagisavgiften till för...

Skrivet av  sebbes mamma
det är verkligen helt sjukt! det ingår i dagisavgiften, maten alltså!
ne stå på dig som de andra säger, det är deras skyldighet att fixa så att barnen på dagis kan äta =)

kram
 

Knasigt!!!

Skrivet av  bossemor
Självklart ska de fixa mat till ALLA barn! Det verkar ju inte klokt att de bara struntar i att ge Frida mat, bara för att de inte brukar han sådan mat där! Knasbollar, säger jag bara! Stå på dig och dra dem i örat ifrån mig ;).
 

Hej Ann!

Skrivet av  Katarina med Maja
Jag kan bara hålla med!
Självklart skall dagis fixa mat som Frida kan äta!!!
Kan de inte köpa in pureer så kan de köpa in en mixer!!
Tänk att de "alltid" ska krångla..
Kramar!!!!!!!!
 

Artiklar från Familjeliv