Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon mer med språkförsening?

Skrivet av Thea
Är det någon mer än E som är språkligt försenad? Jag är själv övertygad om att dålig munmotorik är en del av förklaringen till hans språkförsening, och den dåliga motoriken skulle förklaras av att han inte har använt munnen för att äta under så stor del av sitt liv.

Idag kan han säga jaaaa (på bred skånska) om man trugar, nääää (som i näää, nalle ligger inte under sängen), nejjjj (som i jag vill inte eller allt är jättefel) och kanske att han säger mammmmmma men det är inte klockrent. Han förstår mycket av det vi säger och han kan peka ut en massa ord, så förståelsen verkar ok. Det är att själv producera orden som är svårt.
Svar på tråden: Någon mer med språkförsening?

Hej!

Skrivet av  Frida
Jag har hört kopplingen. Då Olle var liten så pushade man väldigt för hur viktigt det var att han kom igång med ätandet eftersom talet och ätandet hängde så nära ihop. Logopeden pratade mycket om detta. Nu hade ju grabbstarckaren en reflux så det var inte lätt att få i honom mat.
Mot alla odds så ligger faktiskt Olle före sina jämnåriga (friska sådana) verbalt. Detta förbryllar tydligen eftersom han dels inte åt förrän han var två och ett halvt år, dels har ett allvarligt hjärtfel, där språkliga förseningar verkar vara mer regel än undantag.
Har ni kontakt med logoped?
 

Ja Frida

Skrivet av  Ann m Frida (& Fanny)
och även jag är rätt övertygad om att det hänger ihop med matproblematiken. Frida håller på att lära sig stödtecken nu och det går jättebra. Har ni gjort det också?

Ann
 

Hej Frida och Ann!

Skrivet av  Thea
Ja, vi har kontakt med både logoped och specialpedagog. I början av sommaren fick vi några stödtecken att börja med, men vi har, hrmmmmm, inte varit så flitiga med att använda dem. Jag tycker att det är svårt att komma igång. Logopeden gjorde bedömningen att hans tal inte är så långt borta, och det känns som att han bara ska komma på att han _själv_ kan bilda ord och påverka sin omgivning med dem.

Skönt att höra att vi inte är ensamma i alla fall.