Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

skräckupplevelse kring knappen.....långt

Skrivet av sebbes mamma
usch, den här helgen vill jag inte uppleva igen (tur att vi inte har en tidsmaskin)

i en vecka har jag planerat för den här helgen. jag ordnade barnvakt utan att berätta för sambon, köpte vin, ost och kex. skulle verkligen ha en myskväll på lördagen. men blev inte som jag tänkt mig riktigt :/

hemma hos mamma på lördag eftermiddag går ballongen i knappen sönder och knappen åker ur. vi var kvar där då så sambon åker hem och hämtar en ny knapp (var borta ca 20 min) när han kommer tillbaka så tar jag fram knappen och ska sätta i den, men det GÅR inte! jag försökte på alla sätt, jag skruvade och jag tryckte, men det var omöjligt att få i den nya knappen så vi åkte in til akuten för att få hjälp... två läkare hjälpte oss, de försökte först på samma sätt som jag men med hjälp av xylocaingel men det fungerade inte, sebbe skrek o skrek o kämpade emot, hade ont i magen. de gav lugnande och försökte med en smalare kateter, det gick, så tog de grövre o grövre katetrar upp till nästan samma strl som knappen men det gick inte, hålet hade hunnit börja läka ihop så att knappen var för stor. det slutade med att sebbe blödde när de provade, han skrek och jag var alldeles skakis av att vara med o hålla o trösta, det var det absolut värsta jag varit med om och jag kan bara tänkta mig hur det var för sebbe.....

till slut gav de upp och vi fick komma upp till barnavdelningen. morgonen därpå skulle han få komma upp på OP för att sövas o få i knappen igen. men under dagen kom det in flera akuta fall så kirurgen var upptagen,klockan 21 kom vi till slut upp och då hade han fastat i ett dygn(!) i väntan på OP, gissa om han var härlig att ha att göra med stackaren.... när klockan var 01 fick jag ta med mig sebbe ner till avd igen. då hade han fått sin knapp tillbaka.

klockan 02 kopplade vi matpumpen igen och i morse kopplade vi bort droppet. vid lunch åkte vi hem och nu är sebbe sitt vanliga glada jag igen =)

gissa om jag kommer ha en ny knapp i skötväskan från och med nu!?! aldrig att jag åker någonstans utan den! helt otroligt att på en 20-30 minuter han hålet läka ihop så pass så att det var omöjligt att få i knappen...... snacka om att barn har bra läkkött....
Svar på tråden: skräckupplevelse kring knappen.....långt

Milde tid!!!

Skrivet av  Ann m Frida 021021
Jag blir alldeles kallsvettig bara av att läsa om det! Fridas knapp gick faktiskt sönder en ghång när vi var i Stockholm men då hade jag som tur var en xtra med mig plus glidslem. *puh* Jag vill också alltid ha en i beredskap ifall att!

Kram
Ann
 

att alltid ha en knapp i beredskap.....

Skrivet av  sebbes mamma
mm men något som jag börjat fundera på runt detta är... får du/ni knappen i en steril kartong med slangar o sprutor och så, och tar du/ni i så fall med dig hela den kartongen när ni är iväg eller tar ni ur knappen o lägger i en påse eller nått? känns så onödigt att ta med hela paketet, tar sån plats.......

har oxå funderat på att ha en knapp"sats" liggande i bilen men har kommit på att det nog inte är bra med tanke på kylan ute......

hur gör du/ni??

 

Jag tar hela paketet.

Skrivet av  Ann m Frida 021021
Fridas alla grejjor tar ju ändå så mycket plats så en kartong mer eller mindre.... *ler*

Ann
 

Vilken mardröm..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
stackars mamma och stackars lille Sebbe. Tänk att goda råd alltid ska vara så dyrköpta.

Att det går så fort för hålet att växa igen.

Visst är det ändå otroligt hur snabbt ungarna repar sig, hade man själv varit med om något liknande hade man sjukskrivit sig i 2 veckor.

Massa kramar till er båda!
 

Mardröm...usch..

Skrivet av  Katarina med Maja
vilken puls, ni måste haft..
Vi var med om något liknanade (Maja var utan knappen på morgoen när vi vaknade...)
Men vi klarade det utan OP, det räckte med dormicum..
Det enda som jag fick in hemma var en sondslang..(ett dygn var hon utan knapp :((
Man glömmer det aldrig.. hålet läker otroligt fort..
KRAMAR!!!
 

Hua, vilken helg..

Skrivet av  bossemor
ni har haft... Hoppas att ni har återhämtat er något sånär!
kram från Bosse och Erica
 

det måste ha varit ...

Skrivet av  Anna och Maja
fruktansvärt! From nu kommer jag också alltid ha en extra knapp i väskan!
Kram till er allihopa!
 

det låter jättejobbigt

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9
Bra att få höra så vi kan komma ihåg det när vi får peg, så kan vi ta med allt som behövs. Alexander har fått en liten miniväska med små spöken på. Den åker alltid med när vi är borta. I den finns sonder, tejp, stetoskop, xylocain etc, allt som behövs vid sondtrubbel.
 

Å fy vad jobbigt!

Skrivet av  Thea
Vilken pärs för er alla! Jag kanske skulle packa ner extraknappen lite oftare när vi åker iväg...
 

Artiklar från Familjeliv