Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sondens fördelar?

Skrivet av Helene med Alexander 27/9
Hej!
Vi fick nässond i juni och ska få peg i höst till Alexander. Självklart skulle vi helst slippa det om det gick men har ändå upplevt en del fördelar förutom det uppenbara att han får mat i sig. Vi tycker på sätt och vis att det är skönt att det syns. Det är inte någon som ifrågasätter att vi har haft och har en jobbig situation när det syns så tydligt och jag upplever även mer hänsyn än tidigare. Vi har inte fått några negativa kommentarer i stort sett, en del barn så klart undrar ju vad det är men det känns inte konstigt.
Sen är det ju svårt att prata med dem man inte känner så väl helt ärligt. De frågar hur det är med Alexander och då är det inte alltid riktigt läge att dra upp allt jobbigt utan man säger det förväntade "bra".
Vad tycker ni, är det någon som tycker att det var en fördel att det syns att man har problem?
Jag längtar trots detta väldigt mycket efter pegen eftersom sonden har en hel del nackdelar.
Kram
Svar på tråden: sondens fördelar?

På ett sätt..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
håller jag med dig om att det är bra att det syns att man har problem. Sedan sonden har jag sluppit alla "goda" råd om hur man får barn att äta.

Sonden gör väl också att folk kan se att det är barnet det är fel på, inte på mamman. Länge hette det att det var mitt fel att Victoria inte åt. Att jag var överspänd och hysterisk. Det smärtade och ibland trodde jag att det var sant. Sånt slipper man ju nu.

Fast en släkting (på sambons sida) kläckte ur sig att Victoria säkerligen bara är lat och att nu har hon fått det så bra med kontinuerligt flöde, det kommer bli svårt att vänja av med. Nehe minsann, lat är vad hon är.

Är så förbannad över det där fortfarande. Det var nog menat lite på halvskämt också men jag finner det inte ett dugg lustigt..

Svår avvägning det där med peg eller sond.

Kram!