Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Thea! *flyttar upp tråden*

Skrivet av Ann m Frida 021021 (& Fanny 990408)
Jag måste ändå säga att det där med stödtecken faktiskt funkar jättebra! Nu lär sig Frida kanske 5-6 nya per vecka, lite beroende på hur svåra tecken det är och hur flitiga vi är. Men det är ju faktiskt hemskt kul när man säger till henne "Vad är det där, Frida?" och hon faktiskt kan svara med rätt tecken, mao kan man till viss del föra samtal med henne med hjälp av tecknen. Det ska ju inte till så många förrän det funkar. Som tex bada, Frida älskar att bada. Tidigare har hon ju inte kunnat tala om, man har fått gissa sig fram. Nu gör hon bara tecknet för bada, lätt som en plätt! *ler stort*

Jag har faktiskt trott att Fridas språk skulle komma igång tidigare än det gjort men nu känns det som att stödtecken är ett perfekt sätt att fördriva tiden fram tills talet kommer. Frida tycker dessutom att det är superkul!

Sen ska jag gå en kurs i höst via HAB och lära mig hanen-metoden. Det är en metod som ska stimulera barn som är sena att börja prata, vet inte exakt hur det går till men det ska tydligen vara toppen enligt logopeden på HAB. Kan rapportera om det mer sen! :-)

Kramis!
Ann
Svar på tråden: Thea! *flyttar upp tråden*

Tecknen har varit...

Skrivet av  Maria & Herman
till stort stöd för Herman också. Runt jul pratade han ca 8 ord men tecknade ca 200 tecken och förstod ca 250 tecken. En del tecken blev ju lite fel och krävande (finmotoriskt) men det blir som med talet, alla pratar ju inte rent med en gång.
Sen i början har Hermans tal kommit igång, Fortfarande ganska otydligt men han blir bäöttre och bättre för varje dag så nu tecknar han inte så mycket. Men vill han berätta och inte kan allt i ord så tecknar han.:).
Väldigt bra med tecken.
Kram
 

Tecken låter ju himla bra!

Skrivet av  Thea
Det låter som att vi borde engagera oss lite mer i tecknen. Det känns som det svåra är att komma över den första tröskeln att han ska förstå att han kommunicera med tecknen. Idag tar han tag i oss och drar iväg med en (oftast till stereon) när han vill att något ska hända.

Hur gick det till när Frida lärde sig sina första tecken och vilka tecken var det?
 

Frida lärde sig

Skrivet av  Ann m Frida & Fanny
först hund, katt, bil, dagis (eget tecken=klappa på huvudet) och Fanny (storasyster, eget tecken=samma som rosa). Nu kan hon många fler, tex bada, häst, ko, gris, lampa, mamma osv. Vi jobbar med ett par tecken åt gången, kanske 2-3 stycken och repeterar ett par gånger om dagen. Ofta tar jag hennes hand/händer och gör tecknet. Sen sjunger vi mycket och gör då tecken till sångerna, exv "tänk om jag hade en liten liten apa" där jag tecknar bara apa först och sen fyller på med fler tecken alltefter.

Hoppas det kan ge lite inspiration!

Kram
Ann
 

Vi använder också..

Skrivet av  Anna och Maja
stödtecken och Maja älskar det. Hon vill lära sig mera hela tiden. Dessutom har vi, jag och sambon, börjat på teckenspråkskurs. Detta för att hon är hörselskadad så hon kommer sannolikt aldrig ha talet som sitt språk utan det blir tecken. Det är en helt ny värld som öppnas - ganska kul faktiskt!

Hurra för tecken!
 

Artiklar från Familjeliv