Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anledning till knapp?

Skrivet av Eva
Varför får man knapp? Jag förstår att det beror på att barnen inte äter själva och då är min förljdfråga varför äter de inte själva och hur länge har man knapp i värsta fall?
Svar på tråden: Anledning till knapp?

Oj, ingen liten fråga.

Skrivet av  Ann m Frida (och Fanny)
Jag har absolut inte alla svar på din fråga och det tror jag ingen har. Anledningen till att ett barn får knapp kan vara många, antingen rent anatomiska fel i typ svalg eller matstrupen eller en ovilja till att äta som i sin tur kan bero på tex dåliga erfarenheter av mat (kanske fastnat i halsen=kvävningskänslor)eller andra orsaker som man aldrig får veta. Vissa barn har syndrom där ovilja mot mat är vanlig, mitt barn Frida har ett sånt. En del hjärtsjuka barn orkar inte äta själva.

Ja det finns en mängd olika orsaker och av det kan du ju sedan själv tänka dig att alla barn har knapp olika länge. Vissa hela livet, vissa ett år eller två.

Varför undrar du?

Ann
 

svårt att svara på, är så olika

Skrivet av  sebbes mamma
som ann skriver, det är så olika, min son tex har inget fel på svalg el dylikt ej heller har han vägrat äta, han fick knapp för att han är njursjuk o går upp dåligt i vikt, med knappen får vi i mer mat så han kan gå upp i tid till transplantation...

hur länge de har knapp är lika olika det, barn/vuxna med tex hjärnskador kanske aldrig lär sig äta o får all föda genom knappen resten av livet, andra har den ett par år.... min son ska vi försöka lära äta o klara sig på det han äter själv så fort han är OP och efter att vi ser att han själv kan föda sig så tas knappen bort.....

 

Ännu fler anledningar

Skrivet av  Thea
Jag vill göra ett litet tillägg till de bra svaren som du redan fått av Ann och sebbes mamma, med ytterligare en anledning till varför vissa barn inte äter.

Att äta är ett inlärt beteende och inlärningen styrs av två reflexer hos spädbarn - sugreflexen och sväljreflexen. Om denna inlärning störs, tex om barnet är svårt sjukt och inte kan/får äta själv, så kan matningsproblemen bli så stora att barnet behöver knapp. Sugreflexen försvagas ju med tiden så barnet förstår inte hur det ska göra. Och maten kommer ju ändå via sond eller knapp så barnet kopplar inte hungerkänslor med mat.
 

Jag instämmer med Theas

Skrivet av  Carina med Filip
exempel på varför ett barn inte äter. Därifrån har jag egen erfarenhet.
Min son föddes tillsynes helt frisk men efter några månader blev han allt sämre, åt dåligt och gick ned i vikt. Vid 8 månaders ålder blev han akut sjuk och det upptäcktes att han hade hydrocephalus och opererades akut.

Allt detta att han varit så sjuk utan att någon visste, många långa och svåra undersökningar, tuffa operationer osv har gjort att han helt enkelt inte lärde sig att äta när han skulle.
Filip har heller inte några egna hungerskänslor, vi får istället lära in det!

Hur länge man har knapp är mycket individuellt, Filip har nu haft sin i snart 2½ år, han är 3½ nu.
Hur länge han ska ha den får visas sig i framtiden.

 

Olika orsaker...

Skrivet av  Evertss
Vår son har inga som helst sväljreflexer och kan därmed aldrig kunna äta via munnen, därför har han knapp, och kommer alltid att få ha det.