Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Thea, HJÄLP!!! (andra också förstås) *desperat*

Skrivet av Gabrielle med Victoria 26/1-04
Man ska inte ropa hej. Jag trodde det skulle funka med att ge Losec på sked. I början ja, sen blev det svårare och svårare.

Nu blir det regelrätta övergrepp när medicinen ska i. Bända upp munnen med våld och försöka tvinga fram sväljningar. Jag gråter floder och efteråt måste jag sätta mig ner och föröska intala mig att jag gör det jag måste.

Ångesten för att ge medicinen börjar flera timmar innan det är dags och det tar lång stund att bli normal igen efteråt.

För det mesta kräks hon upp den direkt, ibland försöker vi 3-4 ggr. Fast ibland blir det också så att jag och Victorias pappa tittar på varandra och säger att vi struntar i det för den här gången.

Har testat att lösa upp i vatten, bröstmjölk, olika sorters saft. Blandat in medicin i Danonino. (Som hon naturligtvis inte längre vill ha. Så var det förstört..)

Desperat testade jag nu på morgonen att ge i sonden. Det blev stopp i den nästan med en gång. Lyckades efter mycket om och men massera den "ren" och med en nål kunde jag gräva rent den i börjar där det kletat sig fast ordentligt.

Thea hur gjorde ni? Victoria har strl 5 på sin sond alltså den minsta,kan det spela roll?

Vad ska jag göra??

Alla tips och råd mottages tacksamt av denna mamma som känner sig som en barnmisshandlare. *snyft*

Kram!
Svar på tråden: Thea, HJÄLP!!! (andra också förstås) *desperat*

Oj då!

Skrivet av  Thea
Oj oj oj! Det låter inte roligt!

Jag minns inte vilken storlek vi hade på sonden, men E var väl ca 6 månader när vi började med losec så sonden var väl anpassad till hans storlek då (han var liten men inte extremt liten).

Jag har inga fler tips att ge förutom det jag beskrev i ett tidigare inlägg. Det första jag kommer att tänka på är om ni har tillräckligt mycket vatten att lösa upp tabletten i, om ni skakar/vänder sprutan tillräckligt mycket, om ni ger medicinen tillräckligt snabbt och om ni spolar sonden _direkt_ efteråt. Det kan bli stopp ibland, men det viktigaste är ju att man får bort stoppet utan att sätta om sonden, och det klarade du. Ibland kunde vi få bort ett stopp genom att backa lite i sonden. Ibland genom att trycka på HÅRT med vatten i spruta. Vi lyckades ju ge losec på det viset, så då tycker jag att ni också borde kunna få in handgreppen.

Kan ni öva på en lös sond? (Slöseri med medicinsk materiel och på medicin, jag vet, men vad gör man?!)

Jag läser här igen på torsdag, så styrkekramar tills dess!
 

Våra erfarenheter..

Skrivet av  Anna och Maja
När MAja hade sond så hade vi också väldigt stora problem med losecen. Några ggr fastnade det ordentligt och det var innan vi lärde oss att sätta sonden själva. Då var det bara att åka in.
Men många ggr funkade det, tror att det vart mycket lättare med massor av vatten och att vara riktigt snabb.
Jag håller med dig om att det är hopplöst med losec och sond. Vi fick prova Lanzo också men det gick inte heller så bra.Däremot så smakar det ju ganska gott, men inte tillräckligt för våra barn.. :-)
Den dan ni får knappen kommer det bli mycket lättare på många vis.

Kan man inte begära hjälp från sjukhuset???? ( en fundering bara..) Hon måste ju ha sin Losec.

Kram och Lycka Till!
 

Har för mig att man ska lösa upp...

Skrivet av  Annika
...Losec i något surt. Men jag kan ha fel. Kan ni inte byta till en grövre sond?
 

Artiklar från Familjeliv