Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av Elisabeth
Furiosa tipsade mig om denna sida, tack!

Jag har inget knappbarn men jag hoppas att jag kan finna stöd härinne ändå.
Min dotter Sága är 2,5 år och har refluxbesvär. Hon kräks ofta, av en hostning eller när hon äter.

Vi har haft många turer till barnläkarmottagningen och i början trodde de att hon hade förkylningsastma men nu senast träffade vi en annan läkare som sade att Sága hade problem med att hålla igen den övre magmunnen och det är därför hon kräks lätt.

Men vi har inte fått några råd vad man ska göra för att underlätta för Sága. Är det någon som har erfarenhet eller tips, vad kan man göra?

I våras kunde Sága kräkas flera gånger per dag. Under sommaren när hon var ledig från dagis kräktes hon inte alls. Nu har hon börjat kräkas upp kvällsvällingen och i tisdags kräktes hon upp både lunch och mellanmål på dagis och var helt utmattad.

Hur har er dagispersonal bemött ert barns besvär?

Tacksam för alla svar!
Svar på tråden: Ny här

och det är...

Skrivet av  Carina med Filip
jag det *ler*
 

Hej!

Skrivet av  mamma till I
Det är väldigt frustrerande med barn som bara kräks och inte får behålla maten. Vet det av egen erfarenhet. Tyvärr så har jag inga praktiska tips att dela med mig förutom en hel lista över mediciner vi provat. Dessa är gaviscon, losec, zantac, prepulsid m fl (kommer inte ihåg alla). Av dessa hjälpte bara prepulsiden i vårt fall. Den har jag skrivit lite mera om under rubriken nedan "här kommer lite svar"

Min dotter kräks också på dagis och jag tycker det är så jobbigt varje gång jag får veta att hon gjort det. Tycker synd om andra barnen som sitter vid samma matbord. Men vad gör man?
Personalen är helt fantastisk och förstående. Jag känner mig trygg med dem. De brukar ge henne extra mat varje gång hon kräkts mycket. De berättar också att de andra barnen i början tyckte det var häftigt när hon kräktes kaskadkräkningar "Det var som en kanon!" brukade de säga..nu bryr de sig inte så mycket om att hon gör det,- det svaret får jag av personalen i alla fall.
Jag vet inte om jag varit till någon hjälp, men jag hoppas att det löser sig för er!

Styrkekramar!
 

Hejsan

Skrivet av  Elisabeth
Tack för ditt svar. Vi har inte provat några mediciner alls mot detta, men jag ska ta upp det med läkaren.
På Ságas dagis har de varit förstående men tycker att det är jobbigt att hon kräks, inte minst för hennes egen skull. De ger henne ingen extra mat om hon kräks, utan hon får gå hungrig tills nästa mål. Känns jobbigt för mig att oroa sig över om hon får mat i sig på dagis.

Nu hinner jag inte skriva mer, men jag återkommer hit!

Styrkekramar till dig med!
 

Halloj!

Skrivet av  Katarina med Maja
Verkar tokigt att de inte ger henne ny mat om hon kräkts..
om det gått en liten stund, så kanske det funkar bättre ? Hur motiverar de detta?
Hur är vikten? Kräks hon oavsett konsistens? dvs finns det mönster?
Kram!
 

Nej hon inte nytt som jag förstår det

Skrivet av  Elisabeth
Men kanske är det så att Sága själv inte vill ha ny mat just efter att hon kräkts...

Hon kräktes alltid av knäckebröd och oboy förut så det får hon inte mer på dagis.

De är stenhårda på att de bara har tre mål under den tiden Sága är där. Frukt, lunch och sedan mellanmål. När hon har kräkts har hon alltid fått vänta tills nästa mål, men som sagt kan det bero på att Sága inte vill äta precis efter hon kräkts. Personalen säger att hon inte orkar med att vara på dagis när hon inte får mat i sig, tycker att de borde kunna ge henne något litet mål emellanåt.

Men snart ska vi ha utvecklingssamtal där de ska ta upp Ságas situation som de tycker är jobbig, inte minst för Sága själv. Föreståndaren på dagiset ska också vara med, undrar varför, henne ser man aldrig annars. Samt att de påpekade att det var viktigt att både jag och min man var med på utvecklingsamtalet.
Så förmodligen vill de förbättra situationen iallafall.

Kram!


 

bra..

Skrivet av  Katarina med Maja
att ni skall ha utvecklingssamtal!
Ja, det klart att om hon inte känner sig sugen just efter en kräkning (inte konstigt..) men en stund senare kanske hon är kanon hungrig.. speciellt om hon kräks flera ggr samma dag :(
Personalen får nog tänka om... och "bjussa" på lite mer käk om det finns behov...(åtminstone prova/fråga)
Kram!
 

Hej..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
min tjej har också reflux men vi har ännu inte hunnit få några erfarenheter av behandling. (Det verkar konstigt att din tjej inte fått medicin.)

Vill bara hälsa dig välkommen hit till snacket och beklaga hur ni blir behandlade av dagis. Jag kräktes under hela min graviditet och det är min själ inget roligt alls så jag lider verkligen med barnen.

Att det inte finns mer empati och förståelse för barnen inom omsorgen är verkligen tråkigt. Jag bävar för den dag det är dags för min dotter att börja. (Fast det finns ju naturligtvis det motsatta också, dagis som funkar jättebra.)

Kram!
 

Hej och välkommen hit

Skrivet av  Thea
Min son har också kräkts otroligt mycket och han opererades för sin reflux i samband med att han fick PEG.Jag har inga bra tips utöver de du redan fått för hur ni kan minska hennes besvär, bara en länk till en norsk sida som jag tycker är ganska bra:
http://www.barnelegesenteret.com/newsite/scripts/view_article.asp?ID=170

Har hon andningsproblem vid förkylningar? Reflux kan ge astmatiska problem eftersom barnen kan dra in små små droppar av maginnehåll i lungorna.
 

Artiklar från Familjeliv