Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matträning...*långt*

Skrivet av Linda
Har läst mkt om matträning här på sidan. Men det funkar inte med min son. Det har blivit så himla laddat för honom att sitta i sin barnstol och att vi ska matträna. Det hjälper inte att han får kladda mm vill han inte så vill han inte. Men sitter vi och äter kan han komma fram och vara intresserad av att smaka. Han kan även stå vid diskbänken och visa att han vill ha vatten. Min fråga är tycket ni att vi gör fel som inte mattränar mer "tydligt" med honom? Han har aldrig ätit och han är 18 månader. Det är nu när vi la ner matträningen som han visat mer intresse. Nu när jag läser vad jag skrivit så ser jag att våran metod funkar, men det är bara det att jag läser om alla er och det verkar som om eran matträning funkar väldigt bra. Lite mer tips tack!!!
Svar på tråden: Matträning...*långt*

Hej!

Skrivet av  Katarina med Kalle
Nej, det finns inga rätt eller fel..
Er metod verkar vara rätt för er..!!
Om han känner olust inför att sitta i barnstolen, så kan det inte leda till någon positiv upplevelse.
Är det själva stolen som är laddad? Kan han sitta på en vanlig stol på en annan plats vid bordet istället? eller är det också negativt?
Testa att baka ex. sockerkaka med honom (vid diskbänken) eller ståendes vid köksbordet (för att "göra" något annat än matträna där (ladda av?), låt honom röra och kanske bli frestad att så småningom smaka..
Vill han vara med när du lagar mat? Stå bredvid, röra lite eller krydda?
Bra att han visar att han vill ha vatten!! Då måste kan koppla ihop törst = vatten . Dricker han bra?
Kram!
 

fel nick .. Katarina med Maja

Skrivet av  Katarina med Maja
ska det vara, men det förstod du säkert :)
KRAM!
 

Vatten...

Skrivet av  Linda
Ja han kan "sörpla" i sig vattnet ur ett glas och han tuggar på sin nappflaska så att det kommer vatten. Han gillar när det låter när han dricker därför sörplar han *ler*
 

Mycket Bra!

Skrivet av  Katarina med Maja
Är det vatten eller annan dryck också?
 

Andra saker också...

Skrivet av  Linda
Hmm... Vet inte riktigt om jag ska skriva det här *ler* Han gillar även öl. Han blir helt tokig när min sambo öppnar en burk. Kaffe är också gott. I går åt jag vindruvor och då kom han fram och ville smaka flera gånger. Vet inte riktigt vad som hänt men han har börjat att bli jätte intresserad av att smaka på det vi äter. Han satt och sög på en bullbit när vi var och fikade och det tyckte han var jätte roligt. Det är bara att hålla tummarna om att det håller i sig!
 

Matträning för oss..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
innebär att öva sig i att äta. När, var och hur är helt oviktigt. T.ex så fick Victoria yoghurt serverad i diskhon medan hon satt och plaskade.

Det som funkar är det som är bra!!

Som du skriver kan stolen bli väldigt laddad. För oss var det så under en tid att lillan började gråta och värja sig bara man satte på henne en haklapp.

Numera tränar vi i stolen, på golvet, i sängen, i vagnen. Överallt där andan faller på.

Kör på du! Det viktiga är att ge barnet en positiv upplevelse av mat och matstunden.


Kram.
 

lycka till!

Skrivet av  sebbes mamma
det viktiga är att maten och smakningen blir till en postiv upplevelse och ni verkar ju ha funnit rätt taktik, fortsätt så... =)


vi har inte just någon taktik alls, sebbe sitter med när vi äter för att han tycker dte är kul, han får oxå en hög med mat direkt p åbordet som han leker med, en del hamnar i munnen och sen spottas det ut och så ner på golvet, han ställer sig oxå vid diskbänken o vill ha vatten, allt annat som är kallt o drickbart går oxå bra i små mängder, välling tex, men den måste vara kall =)
vi tränar inte alls med sked o dyl längre, han leker även med skeden o stoppar i munnen men jag gör ingen stor sak av det utan låter honom lära sig i sin takt

lycka till !

kramar
 

Tack!

Skrivet av  Linda
Jätte bra tips! Vi låter även Liam leka med en hög med mat. Helt underbart med massor av nya tips. Hur gamla är era barn?
 

16 månader

Skrivet av  sebbes mamma
sebbe är 16 månader nu =) 70 cm lång o har precis passerat 8 kg =)
 

Hej

Skrivet av  Thea
Jag tycker att ni verkar träna på precis rätt sätt för Liam! Det viktiga är ju att han vill smaka. Det som fungerat för någon annan kan ju vara helt fel metod för er så kör på med det som Liam gillar!

Kram