Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skrev här för länge sedan...

Skrivet av Mamma till liten pojke
...och jag tror inte att ni minns mig...*L*..men jag fick så fin respons här trots att jag/ vi egentligen inte "hör hit"...
Min son är nu 1 år och 10 månader, har varken sond eller knapp men ändock matproblem, han har reflux och äter Losec sedan drygt 1 år tillbaka och läkarna är på det klara med att något är fel med hans tarmar men de vet inte vad.
Min son äter tack och lov välling med Semper Energi i och det klarar han sig på, det är vi överlyckliga över. Det är klart att han tappar när han blir sjuk eftersom han inte äter då men vi har sluppit sond och dropp.
Hans problem är inte egentligen att han inte VILL äta eller hur jag ska utttrycka det för han stoppar ofta in saker i munnen, såsom mosad potatis eller banan tex men han får kväljningar och spottar ut det, han vill alltså inte svälja den. Det har faktiskt hänt några gånger att han svalt några bitar potatis eller vitt bröd. Men en del av problemet är också att han får enorma magsmärtor och diarreer när han äter något annat än vällingen kanske sätter han på något sätt det i samband med mat trots att han är så liten?
Vi har gjort en PH-mätning som visade på reflux, gastroskopin slutade i dramatik då de upptäckte att hans magsäck inte tömmer sig som den ska och trots nästan 5 timmars fasta så fanns massor av mat kvar i magen och han aspirerade och fick lunginflammation, en passageröntgen visade på misstänkt förträngning på något ställe men sedan har det varit avvaktan fram tills nu.
Om några veckor ska det göras en tunntarmsröntgen, där de via en sond ska spruta in kontrast och luft. Undrar om någon här har ett barn som gjort detta och om det gjordes under narkos eller om det "bara" var Dormicum de fick?
Vi är otroligt glada över att han äter sin välling, väldigt ledsna över att se att han dagligen har sura uppstötningar och mår illa. Losec har hjälpt honom då kräkningarna minskat och dessutom har vi sluppit lunginflammationer.
I och med att han får så ont i magen när han äter så vet vi inte hur mycket vi kan pusha honom heller i hans ätande, finns det någon mer som har det så?
Oj nu blev det sådär långt som det inte skulle bli.:)
Jag skulle ju bara fråga om tunntarmsröntgen.:)
En stor kram till stora och små, en extra stor kram till Sebbe och hans mamma och pappa....
Svar på tråden: Skrev här för länge sedan...

Logoped

Skrivet av  Tina med Rebecca
Hej!
Vi har kontakt med en logoped som är duktig på matträning för barn. Hör med ditt sjukhus om det finns någon där. Logopeden kan hjälpa er med tips på hur ni mattränar och övar upp munmotoriken så att kväljningarna kanske minskar. Det hjälper ju inte mot magsmärtorna, men ni kan kanske få råd om vilka konsistenser som passar er son bäst.
Någon röntgen under narkos har vi inte gjort, så det har jag tyvärr inga råd om.
Lycka till med undersökningarna!
 

tips

Skrivet av  kvan
min pojke var likadan i detta att han fick kvälvningar av mat i munnen och åt enbart välling. Efter mycket tjat på BVC sökte vi annan hjälp och det visade sig att han inte kunde andas via näsan och att halsmandlarna var nästan i hopväxta. han kunde helt enkelt inte svälja annat än flytande. Det kanske är en del av han problem?
 

Har inga konkreta råd..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
men vill ändå skicka en hälsning till dig. Det låter som om ni haft det kämpigt. Skönt ändå att ni sluppit sond.

Jag känner igen väldigt mycket av det du beskriver och tänkte spontant att om vi valt då för snart 6 månader sedan att inte sätta sond så hade Victoria varit där din son är idag.

Hon har också reflux och jag är ÖVERTYGAD om att hennes magsäck inte heller tömmer sig riktigt som den ska. Märker detta på att hon kan kräka massor flera timmar efter avslutad måltid. Fast när de kontraströntgar så märks det inte.

Tror jag det, magen behöver inte jobba för att få undan kontrastvätskan, riktigt mat däremot. S

Oj då, det blev långt här också. Skulle bara säga hej ju!

Kram.
 

Artiklar från Familjeliv