Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför lät vi oss övertalas!?

Skrivet av Tina med Rebecca
Hej!
Nu har Rebecca fått sin knapp...
Operationen gick perfekt och gastroscopin visade att matstrupen var oskadd, trots refluxen. Så långt goda nyheter.

Tyvärr är inte knappen någon lättnad för oss, ännu i alla fall. Rebecca mår hela tiden illa och kräks mycket mer än förut. I 4 dygn levde hon på dropp, men sedan bestämde läkarna plötsligt att eftersom hon kräktes oavsett om hon fick mat i magen eller inte så kunde vi ge fulla mål och åka hem. Kräkningarna verkar inte vara ett kirurgiskt problem, så läkarna på avdelningen hänvisade bara till vår ordinarie läkare och gav oss en tid dit om 4 veckor...
När jag protesterade och inte ville att Rebecca skulle må så här illa i 4 veckor utan hjälp lyckades de fixa en tid hos läkaren nästa vecka, men återigen fick vi lämna sjukhuset med ett barn som mår sämre än när vi kom dit! (likadant när hon fick sonden)

Nu badar vi i kräk här hemma och förbannar knappen, som vi ju inte riktigt ville ha från början.
Snälla, säg att det är normalt med så här lång inkörningsperiod (hon opererades i måndags) och att det snart blir bra...!

Eländet sitter ju där nu, så det gäller väl att gilla läget och fokusera på fördelarna med att slippa sonden.
...för de finns ju, även om det känns som om det totalt sett fungerade bättre förut.
Hoppas att snäckan börjar äta snart!
Svar på tråden: Varför lät vi oss övertalas!?

Samma här

Skrivet av  Elenor med Sol
Vi har upplevt ungefär detsamma, att kräkningarna tilltog efter knappoperationen. Det visade sig dock inte bero så mycket på knappen, utan på maten hon fick som hon inte riktigt tålde. När vi bytte sondnäring blev det bättre, men helt bra blev det inte. Troligtvis hade Sol en känslig mage eller nåt, ingen vet riktigt. Ingen reflux i alla fall för det är kollat flera gånger. Men i alla fall så levde vi med intensiva kräkningar flera gånger om da\'n i ca ett år då det plötsligt avtog. Nu äter hon ju med munnen och den maten är tjockare och mindre lättkräkt, men visst händer det ändå ibland. Mindre och mindre blir det tack och lov. Hur var det strax innan op?
 

Reflux

Skrivet av  Tina med Rebecca
Rebecca har reflux, men den avtog när hon blev c:a 6 månader. Några veckor före operationen kräktes hon åter ganska mycket, men då hade dietisten räknat om hennes kost och hon fick väldigt mycket Calogen (fettillskott). Vi minskade Calogenet lite några dagar innan op och då kräktes hon bara 1-2 gånger/dag. Gastroscopin efter knappoperationen visade att magmunnen stänger sig helt och matstrupen var inte irriterad. Efter op verkade hon må illa hela tiden och kräktes ungefär en gång/halvtimme.
Nu, en vecka efter, går det bättre, men det är fortfarande mer kräk än förut (varje mål idag), trots att hon inte får någon Calogen alls. Hon får nu Gaviscon som verkar göra det lite svårare att kräkas, så att hon får behålla lite näring.
 

läkarnas fullmål

Skrivet av  cajza m lillstumpan
stämde inte med lillstumpans mängd. Hon kräktes i stort sett aldrig före knappoperationen men gjorde det när vi rättade oss efter de mängder som läkarna ville att hon skulle ha. Vi backade i mängd och gav små mängder med infatrini vi var nere på så små mål som 40 ml istället för de 120 ml mål som läkarna tyckte var lämpliga. Sedan trappade vi upp successivt och nu får hon som mest 100 ml mål av en blandning av infatrini, nutrini multifiber och sempersond + seravit vitaminer. Men jag har hört att flera barn mår illa av sondnäringen. Prova att byta och prova små tätare mål. Vi får fortfarande minska när hon är förkyld för hon klöks så mycket då eftersom hon är väldigt rädd om sina luftvägar. Då är vi uppe på nio mål om dagen mot sex mål i vanliga fall.
 

Kära Tina..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
sitter här full av symapti och så väldigt ledsen när jag läser ditt inlägg.

Hör av mig på mailen inom kort.

Många, många kramar.
 

Hej Tina,

Skrivet av  Anna och Maja
Vi upplevde precis samma sak som ni beskriver med Er dotter efter knappsättningen. Maja bara kräktes och kräktes, mycket mer än tidigare. Men till slut så gick det över. Nu kräks hon i stort sätt aldrig. Bara när hon är förklyld eller sjuk.Får ju förstås stor Losec-dos för sin reflux. Men det var riktigt jobigt kommer jag ihåg så jag förstår hur ni har det. Jag tyckte dessutom att det var väldigt jobbigt att de just hade gjort ett hål i hennes mage - för mig var den grejen jätejobbig att komma över.
Men med tålamod så går allt. Jag är övertygad om att det kommer bli bättre.
Kram på er
 

Känner också ett sånt..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
kraftigt motstånd mot att de ska göra hål i hennes mage. Känner att det kommer närmre och närmre och klappar på hennes vackra lilla mage flera gånger varje dag.

Det är så mycket som känns jobbigt med knapp op och det är så svårt att fatta beslutet. Tänk om något går snett. Bara för att få ett annat sätt att mata henne på.

Kram.
 

hej

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
det låter jättejobbigt. Hoppas att det blir bättre. Vill bara tipsa som en del ovan om små och många mål. Alexander kräks väl normalt sett mellanmycket 1-2 ggr/dag ordenligt men efter en jobbig period med mycket tandont, hostande och skrikande kräktes han efter varje mål i stort sett. Vi gav honom då 25ml var 30min. Han får mat varannan till var 3:e timme normalt sett. På 2 dagar var vi tillbaka till normalt läge tack vare de täta små målen tror jag.
Mängderna är ju inviduellt för varje barn men mat var 30 min kan vara ett tips, men inte på natten, det orkar vi inte.
Lycka till
Kram
 

Artiklar från Familjeliv