Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för ert medkännande!

Skrivet av Tina med Rebecca
Det går lite bättre för Rebecca nu. Hon kräks inte varje halvtimme, som på sjukhuset, men väl varje mål hon får. Maten är ungefär densamma som före knappsättningen - bröstmjölk och Profylac (fast i omvänd proportion eftersom jag till sist bestämt mig för att ge upp pumpandet). Fettillägget har vi först nu börjat med igen och bara hälften så mycket som innan, så maten borde vara snällare mot magen nu än med sonden. Precis som Cajza skriver klarar vi inte heller läkarnas rekommenderade mängder (en liter/dygn, eftersom Profylac är ganska näringsfattigt), så vi får se vart viktkurvan pekar...
Prover är tagna för att utreda eventuell mjölkallergi, så snart kanske vi också kan ge "vanlig" sondnäring.

Jag tror att Rebecca har väldigt känsliga tarmar som reagerar starkt på störningen som operationen var. När hon tidigare slutade med Prepulsid (som påverkar magens rytm) så kräktes hon också upp allt i en hel vecka, fick förstoppning och blev sedan bra. Idag hade hon också förstoppning, så nu hoppas jag att detta är ett liknande skov och att ljusningen är nära... ;-)

Råden vi har fått är att låta henne suga på nappen så ofta som möjligt, eftersom munrörelserna stimulerar magens och tarmarnas arbete. För barn som får maten rakt in i magsäcken utan att tugga/suga uteblir ju den stimulansen. Tänkvärt...

Jag funderar också på om hon kanske behöver röra mer på sig. Eftersom hon kräks så mycket håller vi henne ganska stilla, men det kanske gör det värre... Att röra sig stimulerar ju också tarmarna. Vad tror ni?
Svar på tråden: Tack för ert medkännande!

rörelse

Skrivet av  cajza m lillstumpan
tror vi också på. Vi märker att våran tös som ofta är hård i magen håller igång tarmverksamheten bättre när hon får ligga och spralla. Till saken hör att hon har haft en höftluxation och varit gipsad och haft skena i över ett halvår totalt, och när vi bytte variant på blöja till en mer elastisk och rörlig har hela ungen blivit mer sprallig och därmed oftare en mage som fungerar.
 

Artiklar från Familjeliv