Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ann och gabrielle,

Skrivet av s med Elsa
Tack för era svar längre ner. Jag kan av nån anledning inte svara på inlägg, bara skriva nya (??), så jag flyttar upp hit.

Otrorligt skönt att höra att någon mer tycker att det blir ett orimligt beslut för föräldrarna att fatta. För det blir ju precis så, att man väger in faktorer som egentligen inte alls hör dit, till exempel kan jag känna att "okej men om Elsa får knapp så kommer jag åtminstone att slippa svara på eviga frågor om varför hon har en slang i näsan".

Men jag antar att det som gäller nu är att acceptera att man inte kan veta nånting om framtiden (känns som ett mantra från sjukvårdens sida) och att det inte finns något självklart beslut. Det är bara SVÅRT.

Några helt andra frågor: vi har testat med smakportioner nu. Det gick över förväntan bra, dvs Elsa åt faktiskt en tesked med päronpuré. Kräktes inte och satte inte i halsen. Protesterade era barn direkt eller var det en gradvis upptäckt att de inte ville äta?

Gabrielle, vad är det för tejp ni tejpar med som funkar så bra?

Gissar att vi blir kvar på den här sidan ett tag till, hur som helst. (blä)





Svar på tråden: ann och gabrielle,

För oss..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
funkade smakisarna någorlunda från början. Hon var lite nyfiken och så men efter hand så kräktes hon varje gång och då gjorde vi ett uppehåll och bestämde att hon skulle helammas ytterligare en tid.

Under "uppehållet" fick V sin sond, inom ca 3-4 veckor slutade hon helt och hållet att äta själv och kräkningarna blev kroniska och uppstod under en lång tid i princip oprovocerat.

SEdan har vi aldrig kommit igång igen. Man trugar en sked här och en där.

Detta betyder INTE att det måste bli så för Elsa. Det finns barn som tycker att det är mycket lättare att äta "riktig" mat.

Tejpen vi använder är alldeles vanlig kirurgtejp. Vi tar den bruna för den är mest diskret. Viktigt är att huden är ren från tejprester och smuts och så torr som det bara går när man sätter dit den. Sondenockså såklart.

Det finns en våtservett som heter Remove som löser upp gammalt klister.

Fäst sedan en ca 3-4 cm lång tejp direkt från näsan, se till att den kletar fast i sonden och inte bara lägger sig på den. Speciellt viktigt att få den att fästa vid näsan. Sedan tar du en tejp till, lite längre och låter den överlappa den första en bit.

Experimentera själva. Lös hellre upp och byt ut en tejp som börjat lossna än att vänta tills det blir akut för då är risken större att sonden åker ut.

Ibland tejpar vi om en gång om dan men det är det värt. Vårt rekord var en sond som satt i 22 dagar.

Lycka till.
Kram!
 

Hmmm...

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (& Fanny -99)
måste fundera lite. Jag tror att det inte var direkt aktuellt då när Frida var yngre och denormalt sett börjar med smakisar för då kräktes hon fortfarande 10-15 ggr/dag. Nu däremot när hon mår bra igen så äter hon allt mellan 10-30 skedar, lite beroende på dagsform och vad som serveras. Hon kan mao äta rätt mycket nu men fortfarande skulle hon stå sig slätt utan knappen.

Ann
 

Artiklar från Familjeliv