Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som använt Laculos...

Skrivet av bossemor *o<:)*
när på dygnet är det bäst att ge det? Morgon, middag eller kväll? Har det hjälp era barn?
Hoppas på "lösning" ;)!
Svar på tråden: Ni som använt Laculos...

Laktulos ska det vara!!

Skrivet av  bossemor *o<:)*
 

Hej.

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (& Fanny -99)
Vi gav Frida på morgonen men hon fick magknip plus att det inte gav önskat resultat så vi slutade ganska snabbt. Vi fick tips här om Movicol istället som vi nu använder, mycket bättre på Frida.

Ann
 

Hej...

Skrivet av  Linda
Vi ger på morgonen. Hade lite krångel med att få in rätt dos men nu får han 3 ml per dygn. Han är 1½ år. Tycker att det funkar jätte bra.Hoppas att det går lika bra för er!
 

Reuteri

Skrivet av  Tina med Rebecca
Rebecca mådde dåligt av Laktulos och kräktes mer än tidigare. Vi blandade hennes dygnsdos mat på morgonen och tillsatte då Laktulosen, enligt dietistens rekommendationer.
Nu provar vi istället Reuteri, som är en mjölksyrabakterie som finns naturligt i tarmen och återställer den naturliga bakteriefloran där. Det finns forskning, men inget säkerställt, att Reuteri ska vara bra mot trög mage. Likaså kan det eventuellt vara bra för dem som har läckande gastrostomi (som Rebecca har).
Vi använder det sedan några dagar tillbaka, så jag vet inte hur bra det är, men Rebecca är inte hård i magen längre nu sedan vi bytt mat (och börjat med Reuteri).
Dropparna finns att köpa från www.biogaia.com (som jag inte har någon anknytning till...). Ring eller maila dem. En flaska med 60 doser (5 droppar/dag) kostar 200 kr.
 

Vad är..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
läckande gastrostomi? Och varför?

Jag tycker att vi fått ganska bra info från sjukhuset men så fort man frågar om komplikationer så blir det lite.. "njaee, det är så ovanligt". Nu har vi bestämt oss för op iofs, men det kan ju vara bra att veta ändå.

Är det bättre med lillgumman? Några framsteg på matfronten?

Kram
 

kladdigt

Skrivet av  Tina med Rebecca
Jag tycker också att det talades för lite om komplikationer med knapp innan operationen. Vi fick en lista på sjukhuset med vad som finns att göra vid olika komplikationer och redan när vi haft knappen i tre veckor hade vi betat av nästan hela listan...
De flesta av våra problem grundar sig i att knappen inte håller tätt. Det läcker både under den och ibland genom backventilen. Då blir huden runt knappen röd och irriterad. Dessutom växer det upp granulom ur hålet och sticker ut utanför knappen och det blöder lätt.
Allt det här, fick vi till sist höra, är tydligen ganska vanligt de två första månaderna men ska sedan bli bra av sig själv. Vi hoppas att de har rätt. Kirurgen och knappsköterskan har tittat på Rebeccas knapp flera gånger när vi varit på sjukhuset, men det finns inte så mycket att göra åt ännu. Vi har ballongen på insidan fylld till max (10 ml), så om några veckor ska hon byta till en kortare knapp istället. Det är för tidigt att göra ännu för knappen sitter fast med en tråd som har nångra veckors livslängd och den måste säkert ha gått av innan första knappen kan bytas.
Ett tag skulle vi tvätta, torka, smörja med speciell salva, trycka in duodermpasta i hålet (en spricka i kanten), värma och sätta fast en duodermplatta runt knappen och sist sätta på en kompress. Om det läckte under plattan skulle den bytas och det gjorde det såklart jämt, så jag fick göra om alltihop både morgon och kväll. Ärligt talat så kändes det mer plågsamt för Rebecca än att sätta sonden. Nu skrek hon ju i minuter istället för sekunder... Det var som tur var inte så många dagar vi skulle hålla på så. Nu sätter vi bara på en aquacel-kompress (extra uppsugande) efter tvättning. Den måste visserligen bytas flera gånger om dagen och hon läcker hela tiden stora fläckar på kläder och lakan. (som om jag inte hade nog att tvätta ändå med hennes kräkningar...!)
Eftersom det inte finns något att göra ännu så är det bara att härda ut, men i mitt stilla sinne undrar jag hur de kunde sätta en knapp som blev så för stor...
Hoppas att hon fortsätter att gå upp mycket i vikt, så kanske hon växer i den snart. Imorgon är det vägning på BVC...
Det funkar i alla fall bra med maten och pumpen. Det är skönt att kunna göra annat när hon får sin mat (t ex äta själv) och inte behöva sitta still med händerna upptagna så länge och så ofta. Det underlättar massor vad gäller storebror (som fyller 3 idag - hurra!)
Lycka till med operationen! Hoppas att det blir problemfritt för er, för det kan det också bli! Skönt att ni slipper vänta så länge nu när beslutet är taget.
Massor av kramar
 

Men fy..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
det låter skit rent ut sagt. Jag hoppas och tror att det kanske blir mindre komplikationer om man sätter peg först. Hur kan de sätta för stor knapp?? Dåligt!

Stackars liten, hon har haft nog kan man ju tycka. Skönt ändå att ni fått lite rätsida på maten.Tar hon något i munnen?

Gladast blir jag nog ändå för storebror. Kan inte vara lätt att ha ett syskon som kräver så mycket uppmärksamhet hela tiden. Vet inte om jag skulle klara ett barn till.Vissa dagar tycker jag inte att jag fixar det jag har. Stort grattis härifrån till födelsedagen!

Kramar på er!
 

Tack för alla svar!!

Skrivet av  bossemor*o<:)*
Det kan vara bra att veta att det finns alternativ ifall det blir strul med Laktulosen!
Tack igen :) / Erica
 

Artiklar från Familjeliv