Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mängden mat?

Skrivet av Fia med Tyra 031216 + två storasystrar
Tyra väger kanppt 8 kilo och är 75 cm lång. Hon får 220 ml i pegen fem gånger per dag. Det kommer att göra henne gott viktmässigt den närmaste tiden. Är det en bra mängd för en 8 kilos tjej?
Svar på tråden: Mängden mat?

detberor

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
väl lite på vad det är för mat men jag tycker att det låter jättebra. Vi får inte i mer än kanske 700-800ml per dygn. Han har svårt med stora mängder. Vi brukar ge 100-150ml per gång men hade gärna gett mer om det hade funkat.
kram
 

tillägg

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
alexander väger 9,9 kg och är drygt 80 cm
 

Då,

Skrivet av  Fia med Tyra 031216 med två storasystrar
Är Tyra lite och får i sig en massa extra. I för sig har hon energi slukande muskler som tar en massa extra hela tiden..
 

alexander

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
får för lite egentligen men har växt hyfsat hittills. Nu har vi fått en pump att använda för dåliga dagar och ev varje dag i framtiden om vi inte lyckas öka mängderna
 

Hej!

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (& Fanny -99)
Jag hittade detta nånstans som man kan använda som en utgångspunkt när man undrar hur mycket man ska ge barnet mellan 1-3 år:

Behov av kalorier: 95-105 kalorier per kilo
Behov av vätska: 80-95 ml per kilo

Enligt den ska din dotter ha i sig cirka 800 kalorier och runt 700 ml vätska på dygn. (Vätskan ingår i mängden mat alltså, kommer inte utöver! Men ibland får man ge extra vätska när man ger mat med mkt kalorier.)
Vanlig välling och även Emfamil innehåller (om jag inte minns fel) 67 kalorier per 100 ml. Så om din dotter får enbart Emfamil så skulle det innebära 220 gånger 5 är 1100 ml gånger 0,67 vilket blir 737 kalorier per dygn. Men kolla hur mycket kcal det finns i Emfamil så kan du själv lätt räkna ut antal kalorier. Vad beträffar vätska så får hon absolut tillräckligt. Om du bara ger Emfamil så kanske du skulle försöka toppa den med lite vispgrädde, typ 10 ml per mål? Det skulle ge extra 10 gånger 5 blir 50 ml gånger 3,5 (350 kalorier per 100 ml i grädde!!!) blir 175 kalorier extra per dag. Då kommer hon upp i 912 kalorier per dag och det borde hon växa så det knakar av! Om hon nu klarar grädden utan att kräkas alltså. *ler*

/Ann
 

vi ska ge

Skrivet av  cajza m lillstumpan
500 ml frebini energi fiber + 340 ml vatten per dygn till vår lilla tös som väger 7,1 och är 65 cm lång. Frebinin har jag beställt på apoteket idag och just den sorten innehåller 1,5 kcal per ml. Dessutom är det bra fett i den 0mega 3 och omega 6. Vi hoppas innerligt att det kommer att fungera bra. Fibrerna behöver hon för att magen ska funka bra vilket den gör med nutrini multifiber som vi har just nu.
 

Artiklar från Familjeliv