Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni med era barn som går??

Skrivet av Anna och Maja
Maja är ju sen men har nu börjat att gå lite själv, jag anar att till sommaren går hon säkert själv. Hur gör man med pumpen då? Kan man verkligen hänga på henne ryggsäcken, blir det inte för tungt? Maten går ju in på en hel timme.
Just nu är det perfekt för hon kör runt med sin plastbil (som en galning, blir säkert rallyförare ;.)) och då hänger vi bara på väskan på ryggstödet. Det gå det ju även att göra på gåstolen som hon har.
Vi skulle vara glada för alla tips vi kan få.

MVH Anna och Maja
Svar på tråden: Hur gör ni med era barn som går??

Hej Anna.

Skrivet av  Ann m Frida (Noonans syndrom) & Fanny
Jag kan inte svara dig eftersom Fridas mat går in på cirka 10 min numera och kommer aldrig upp igen *nästan* så det enda jag undrar är, ska ni verkligen behöva hålla på så hur länge som helst??? Finns det ingen möjlighet att göra något åt det? Dum fråga kanske, men i mina öron låter det som ett jättejobb som ni gör!

Kram
Ann
 

Hur menar du?

Skrivet av  Anna och Maja
Att maten måste gå in på en timme? Eller att vi spänner fast pumpen på hennes plastbil?

Kram anna
 

Menar

Skrivet av  Ann m Frida (Noonans syndrom) & Fanny
att maten tar en hel timme! Låter ju väldigt bökigt. men vi har ju varit där vi med, Frida kräktes ju också mängder för något år sedan.

Kram!
 

Ja.. :)

Skrivet av  Katarina med Maja
Jag hade fått tipset att "bygga om " en liten barn ryggsäck, så att man kunde sätta i pumpen samt en liten engångspåse (istället för den hårda plastbehållaren som man häller i maten i ).
Jag vadderade axelbanden samt sydde dit en extra rem (i brösthöjd)
Den fungerade bra! Vår "vanliga" väska skulle ha varit alltför tung och otymplig.
Det blev mycket film i samband med matpumpen, alternativt jaga efter..
Hon vande sig snabbt med att ta det lugnt när pumpen satt i.
Med tiden har hon klarat av att få maten snabbare, och då har vi inte alltid använt pumpen, utan sputan in maten istället.
Jag har hört talas om att någon byggt en slags vagn på hjul, som följer efter barnet, men jag har aldrig sett en sådan.
MVH Katarina med Maja :)
 

Jag har också

Skrivet av  Anna och Maja
hört talas om en vagn på hjul...man får kankse bli lite uppfinningsrik helt enkelt. Hoppas också på att få in maten snabbare med tiden, men när man äntligen börjar få ner matningstiden så blir hon förkyld/sjuk och kräks massor och då är det bara att börja om igen.

Tack för dina tips!
Kram anna
 

Hejsan!

Skrivet av  catarina*
När vår tjej började krypa så satte jag hjul (hjulen ska kunna snurra runt sin egen axel) på en liten skärbräda i plast.
Ovanpå skärbrädan skruvade jag fast en plast låda. I handtaget på skärbrädan fäste jag ett 2-3cm brett resårband. I andra änden av bandet gjorde jag en hälla. I hällan trädde jag ett skärp som jag satte runt henns mage. I lådan på brädan satte jag pumpen (en kangaroo). Till den har vi pås-aggregat inte kontainrarna vilket gjorde att jag kunde lägga påsen på pumpen och hålla fast den med ett resårband. Slangen höll jag på plats längs med resårbandet med hjälp av kardborreband som satt med ca 15 cm mellanrum. Själva resårbandet var nog ungefär lika långt som aggregatets slang. Denna kärra drog hon efter sig även sedan hon börjat gå. Den användes både inom och utomhus då det var vår/sommar. Vill du veta mer så når du mig på [email protected]
MVH
ps, jag sågade av hörnen på brädan i fram för att den skulle komma runt hörn lättare.
 

Vagn med hjul

Skrivet av  Elenor med Sol
Hej!
Vi har en liten vagn på hjul i vilken vi ställer ryggsäcken med pumpen. Sol går inte, men kryper fram och har haft vagnen på släp ibland hela dagar. Det finns bilder på sols hemmis om du vill kolla. Fotoalbumet heter hjälpmedel (om jag inte minns fel). Adress: www.babyfriends.nu/medlem/solan
Det finns också en liten pump som heter Baxter som är lättare att bära på för de små barnen, men den är superdyr, så det är bara de som har stora behov av att bära pumpen med sig som får sådana. Tilläggas att det egentligen är en infusionspump och inte en nutritionspump.
 

Artiklar från Familjeliv