Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Granulom???

Skrivet av Saras mamma
Dottern fick sin peg i månadsskiftet okt/nov och allt har gått bra. Hon har börjat äta en hel del men vätska dröjer väl men man är glad för varje framsteg :)
Men senaste tiden har vi haft problem med granulom kring (i)såret...är det nåt som ni andra oxå haft??? och tog det lång tid att få bort??? Nån som behövde kirurgisk "hjälp" eller har enbart lapiseringar hjälpt???
Svar på tråden: Granulom???

Jadu, detta med granulom!

Skrivet av  Carina med Filip
Jobbigt, ont, kladdigt och ibland blödande.
Filip hade under en lång tid i början stora problem med granulom.
Vi provade en hel del och bla lapiseringar, detta hemska påfund!
Filip grät och skrek för att det gjorde ont och vi led med honom, men vad skulle vi göra?
Det blev lite bättre men kom alltid tillbaka, vi höll på ett tag så.

Fick sedan ett tips härifrån att ha på en salva som heter Xyloproct som egentligen är till för hemmorojder:-)

Xyloproct innehåller hydrokortison som dämpar svullnad, Lidocain som är smärt- och klådstillande samt Aluminiumdiacetat och zinkoxid som är blodkärlsammandragande och decinficerande.

Sedan vi snvände detta några veckor har han inte haft några besvär av granulom! Detta är över ett år sedan.

Andra tips som jag hittat härifrån är, att lägga på lite vitt vaselin på en kompress och ha det runt stomat så att det mjukar upp granulomet.
Speciella sugrör som barnet får dricka igenom, där sugrören innehåller goda bakterier (reuteribakterier tror jag att det är).

Flera tips och idéer finns säkert. Hoppas att granulomet snart ger med sig!
 

Vi har testat...

Skrivet av  Linda
allt känns det som men fick ej riktigt bukt på det. Till slut fick man söva Liam och skrapa bort det + att de bytte till en kortare knapp. Vi har även fått tipset om att ge 100 ml/dag proviva.Nu har dock Liam fått tillbaka sitt granulom och jag ska börja med "hemorrojd" salvan igen...
 

Hej Saras mamma

Skrivet av  Anna och Maja
Maja hade det en gång precis i början och då fick vi en kräm som hette Kenacutan tror jag och det hjälpte jättebra. Efter det har hon inte fått tillbaka det, och det var i september -03.
Fråga er nutritionssköterska om det bästa allternativet.

Kram och Lycka till!
Anna och Maja
 

Artiklar från Familjeliv