Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(Tycker det är alltid svårt med titeln)Behandling

Skrivet av Majoslava
Jag tänkte bara komma ut med ett par ord om olika behandlingar, och att IVF kommer att vara betydligt enklare inom kort, hoppas jag.
Jag har genomgått två standard IVF behandlingar, med nedregleringen före stimuleringen, och den här sista var utan nedregleringen, bara stimulering, men efter en veckas stimulering börjar man med en ÄL hämmandeläkemedel (cetrotide), som man tar i fortsättningen så länge stimuleringen pågår.

Det är betydligt kortare, och man slipper mycket plannering, för allting är klart i en cykel!

Detta är dock relativt nytt läkemedel, den släpptes för bara 2-3 år sedan, och man har inte så mycket resultat med den, för den används inte så ofta, man kör oftast med standard IVF, för man vet att det fungerar.

Under studierna som man hade innan läkemedlet släpptes (finns på läkemedelsverkets hemsida), har man fått lägre graviditets chanser gemfört med standard IVF, men numera tror man att det var pga lägre stimulerings doser under studierna, vilket gav färre ägg.

Jag var mycket nöjd. Vi fick ut 10 ägg, alla befruktades, och 5 delades som de ska, vilket är inte så dåligt (i alla fall för min kropp).

Jag tänkte bara rekommendera till alla er som skall göra några försök i framtiden, att kolla detta alternativet, för det är enklare för oss som pacienter, och ibland måste vi vara drivskraften för enklare metoder.
Svar på tråden: (Tycker det är alltid svårt med titeln)Behandling

Tack för informationen!

Skrivet av  Fideli
Hej Majoslava,
Tack för att du berättade om denna alternativa metod vid IVF. Den verkar vara smidigare än traditionell där nedregeleringen inte alltid vill funka som den ska etc. Bra oxå att man kan göra allt i samma cykel. Detta ska jag nog önska om vi ska göra några fler försök framöver. Håller ju just nu på och nedreglerar och det vill sig inte riktigt, så jag antar att det blir framflyttat trist nog. Hoppas att ditt försök går bra och att det ger önskat resultat!
/Fideli
 

Har själv gjort en sån behandling!

Skrivet av  Py
Vårt första försök var just med cetrotide! På St Görans praktiserar de det gärna. De förklarade just att när man började var det ibland få ägg, samt att man inte lätt kan styra exakt vilken dag man ska äggplocka = logistiska problem. Numer - precis som Majoslava skrev så är ägg mängden bra. Tyckte själv att det var skönare (kort tid samt mycket mindre biverkningar...). Men på St Görans gör de alltid så att om man misslyckats med ena metoden vill de gärna att man provar den andra metoden nästa gång!

Lycka till alla!
 

Vadå?

Skrivet av  Anthea
Så med det här medlet SLIPPER man nedregleringen alltså???
 

Precis. (imt)

Skrivet av  Majoslava