Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1 eller 2???

Skrivet av mysaks
Är det någon som vet om dom stoppar tillbaka ett eller två ägg i Umeå? Har hört att dom i Falun ska ändra på sitt och bara stoppa tillbaka ett ägg? Är väldigt fundersam, det borde ju vara större chans om man får tillbaka 2 väl? Eller? Tacksam för svar....
Svar på tråden: 1 eller 2???

Sist när

Skrivet av  Åsa S
jag hade ett äggåterinförande 24/2 så sa jag att jag villa ha tillbaka 2 ägg, men läkaren sa att det hade tillkommit en ny lag som trädde ikraft 1/1 som säger att om man är under 36år och det inte är personens sista försök så får man bara tillbaka 1ägg. Knäpp regel tycker jag, jag tycker att man ska åtminstånde kunna diskutera med sin läkare om man ska få tillbaka ett eller 2 ägg.
 

Tycker jag med!

Skrivet av  mysaks
Det tyckte jag var lite tråkigt att höra faktiskt...
Det minskar ju chanserna lite, nåja då får man väl bara hålla tummarna och hoppas på att det går vägen... Tack i alla fall för ditt svar... Hur har det gått för dig då? Har du blivit gravid eller?
 

Nej

Skrivet av  Åsa S
Jag började få små strimmor av blod i fredags och idag körde det igång på riktigt. Så det blev inget denna gången heller. Jag var ganska förberedd på det, det var värre förra gången när jag verkligen blev gravid och fick missfall i v.9. Då var jag otröstbar.
Men nu är jag redan redo för nya tag, försöker få tag på ivf avdelningen på SU utan större framgång, jag vill ju starta på denna blödningen eftersom jag har PCO och ingen mens i vanliga fall.
 

Gud va tråkigt....

Skrivet av  mysaks
Lider verkligen med dig, håller alla tummar å tår att de går vägen denna gången....
Kramiz
 

Beror på

Skrivet av  M-E
Hejsan.

Jag var i Umeå igår och pratade och frågade då om detta. De hade tre kriterier att ta beslut i frågan om 1 eller 2 ägg.

1. Ålder. Är kvinnan över 36 år (tror jag det var) är de mer frikostiga och sätter in 2 ägg.
2. Antal försök. Har man flera misslyckade försök bakom sig kan man få tillbaka 2 ägg istf 1.
3. Kvalitet på äggen. Är det mycket fina ägg får man ett tillbaka, är det sämre kvalitet kan man få två, även om man inte uppfyller ovanstående två kriterier.

Han sa också att studier visar att chansen faktiskt inte ökar nämnvärt om man får två ägg. Det rörde sig inte ens om någon hel procents skillnad.
 

Artiklar från Familjeliv