Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Smulan!!!!

Skrivet av Annica.x
Du kanske minns mig från IVF och svårt att bli gravid. Jag fick igår avbryta min sprayning inför IVF nr3 pga att jag har blivit allergisk för synarela. Nästa behandling så ska jag få göra en variant utan nedreglering och ska då bara spruta 6-7 dagar tror jag att det var och sedan är resten som vanligt tror jag. Gjorde du en behandling utan nedreglering? "Kakan" hade för sig det så jag chansar och frågar
Varför gjorde du utan nedreglering? Vad är fördelarna, nackdelarna? Hur länge sprutade du? Hur hög dos hade du? Vad tog du för sprutor för att äggen inte skulle släppa före ÄP? Hur många ägg fick du? Jag har miljoner frågor och jag känner att jag måste veta allt för att orka vänta igen nu. Räknas ditt försök som ett vanligt eller är du med i någon studie?

Svar på tråden: Smulan!!!!

Vännen!!!!

Skrivet av  Smulan
Den här metoden var helt underbar ska jag säga dig! Har tyvärr lite ont om tid just nu, men i eftermiddag har jag tid att svara dig!

Lovar att skriva svar här inne till dig under dagen. Just nu har jag masssssor att göra..

Ha en toppen dag!

*kram*
 

Svar kommer här!

Skrivet av  Smulan
Nu ska jag försöka svara på alla dina frågor. Har letat fram alla gamla scheman och anteckningar från min sista behandling. Skäms över att säga det men jag har nära på förträngt den tiden.
Men nu hr jag uppdaterat mig lite =)

Den första IVF/ICSI behandlingen vi gjorde var en "vanlig" då jag sprayade synarela och tog puregon injektioner.
Då fick jag ut 6 ägg, endast ett ägg vart befruktat och av ok kvalitet och det vart jag gravid på men fick sedan missfall.

Läkaren på St göran (gjorde våra behandlingar där med hjälp av valfrihetsremiss- som man kunde använda sig av då) tyckte att den första behandlingen givit så dåligt resultat så hon ville testa en annan behandling.

Tog min första puregon injektion, 150 IE, på dag 3 i mensen. (hade fått ett sschema med olika startdagar på beroende på vilken dag som mensen började på, om mensen som i mitt fall startade på en måndag så vart det dag nummer 3 som jag skulle ta spruta nummer 1 på. Detta för att kunna FÖRSÖKA styra in ÄP på en vardag då kliniken har stängt på helger.
Efter 5 dagar med puregon injektioner (Puregon injektionerna tog jag på kvällen och jag hade då hunnit ta fem injektioner) så var jag och lämnade ett blodprov. Samma eftermiddag ringde en barnmorska från kliniken och gav mig tid för ett ultraljud nästa dag. Fick efter ultraljudet klartecken att börja ta Orgalutran sprutan i samband med Puregon injektionen. Skulle alltså ta Orgalutran injektionen för att förhindra förtidig ägglossning. Tog sprutorna samtidigt på kvällen (efter varandra, inte exakt samtidigt om du förstår) på varsin sida av naveln. Orgalutran injektione sved lite minns jag, gällde att inte spruta för fort.
Tog dessa två sprutor 3 kvällar sen var det dags för ett nytt ultraljud. Fick då ordinerat att ta dessa två sprutor 2 kvällar till sedan var det dags för ägglossningssprutan.
PÅ äggplockningen fick de ut 14 ägg, alla av topp kvalitet! Fanns ngra till kvar att plocka men de fick avbryta pga av att det gjorde så jäkla ont. Är inte så pipig av mig annars men just det här med ÄP är något som jag verkligen avskyr, tycker det gör skit ont rent ut sagt.
2 dagar senare så var det dags för ET, läkaren var verkligen positiv. 8 av desa 14 ägg hade blivit befruktade och hade absolut bästa kvalitet! Så vi fick tillbaka ett och 7 åkte in i frysen. Fick ngt som heter Crinone som hormonstöd, en vaginal salva som jag började ta dagen innan ET. Betydligt smidigare än Proggisarna som jag fick efter första behandlingen.

Så allt som allt tog den här behandlingen 14 dagar från spruta 1 till ÄP. Mycket smidigt! Tiden gick verkligen fort. Inga speciellt jobbiga biverkningar förutom att magen svullnade upp som en ballong redan efter en vecka.

Hoppas verkligen att det komemr gå bättre för er på den här behandlingen. Tycker ni fått vänta på tok för länge på ett lyckat resultat.
Jag är inte så aktiv på sidan men är inne och smyger runt lite mellan varven så jag har koll på er =)

Fråga gärna om du vill veta mer!

*kram*
 

Tusen tack

Skrivet av  Annica.x
för dina svar. Nu känns det mycket mer positivt. Det känns skönt att slippa synarelan men samtidigt är jag nervös att det ska stupa någon annanstans. Du fick alltså aldrig någon ägglossningsspruta? Den sprutan sägs ju även göra slutmognaden på äggen. Det går alltså att styra så pass att du inte sumpar allt pga en helg? Fick du höra något om chanserna med den här behandlingen jämfört med vanlig IVF? Varför gör de inte den här varianten på alla om den är så mycket smidigare? Än en gång tack för att du svarar. Det finns en "risk" för fler frågor? Hur mår du förresten? Det känns underbart att göra den här behandlingen och veta att du som är gravid gjorde just den hihi.
Många kramar
 

Hej =)

Skrivet av  Smulan
Jo tack. Med mig är allt jätte bra. bara 10 veckor kvar! Känns helt underbart att äntligen vara så nära. Det trodde jag aldrig då vi höll på med "skiten"

Misade jag att skriva om min Oviterllel (äggmognadsspruta) Den tog jag som vanligt 2 dagar innan ÄP.

De på kliniken sa att de försökte styra så att ÄP inte vart på en helg, men sa att det inte var så ofta som de lyckades få ÄP till en vardag.
De räknade väl med att man skulle klara sig på ett visst antal sprutor och då hade de sitt lilla schema för när man skulle starta för att inte få ÄP på en helg.
Luddigt formulerat kan jag tänka mig.. Men det är inte så att de hoppar över att göra ÄP om det skulle vara på en helg, utan de försöker bara att inte pricka in ÄP på en helg.

Jag fick inte veta ngt om chanserna med den här behandlingen. Fick bara veta att man först skulle ha gått igneom en vanlig IVF för att få prova på den här sortens.

Fråga gärna på om du vill veta mer!

Det här kommer gå susen!
 

10 veckor!!

Skrivet av  Annica.x
oj vad tiden går fort för vissa hihi. Förstår att du längtar nu. Det ska bli spännande att höra vad det är för en liten krabat som tittar ut. Lycka till när det är dags. Tusen tack för dina långa svar. De var så positivt skrivna så jag var tvungen att skriva ut dem så jag kan läsa dem när det känns tungt igen.
Stor kram på dig
 

Inte Smulan men...

Skrivet av  Majoslava
jag gjorde 2 försök utan nedreglering.
Stimulering, doserna och äggutdelning är i princip samma som vid standard IVF, skillnaden är bara att man tar ägglossningsförebyggande läkemedel med början ca dag 6-7 i cykeln.
Fördelen var, tyckte jag, att allting var klart på en cykel, själva behandlingen var kortare än standard IVF.
 

Hejsan!

Skrivet av  Annica.x
Hur kom det sig att du fick göra den här sortens behandling? Fick du höra något om chanserna med den här jämfört med den vanliga IVFn?
 

Re

Skrivet av  Majoslava
jag valde själv, för det gick fortare.
Det skall vara samma chanser med denna behandling som med standard IVF, enligt rapporten som jag läste någon gång i tiden, när man gjorde studie för ett av ägglossningsförebyggande läkemedel, cetrotide, på läkemedelsverkets hemsida. om du tittar där så kan du säkert hitta studie för detta medel som du skall använda.
 

Tack

Skrivet av  Annica.x
jag gör ett försök att hitta studien
KRAM
 

Jag med!

Skrivet av  Lottis bf 23/11
Hej Annica.x, du kanske minns mig, vi ruvade samtidigt någon gång i vintras. Vi gjorde ganska många försök innan vi lyckades bli gravida. Först blev jag allergisk mot nässparayen, äggen som plockades blev dåliga och befruktades inte. Då bytte vi preparat, men det hade ingen som helst effekt, jag fick injicera preparatet istället, inget hände, två ggr (under samma vecka) punkterades äggblåsorna som ändå poppade upp. Efter det konstaterade kliniken att jag inte kunde nedregleras över huvudtaget och man gick in för den behandlingen som ni nu ska göra. Behöver jag tillägga att det var en oerhörd lättnad? Tyvärr lyckades vi ändå inte på en gång utan fick göra om behandlingen tre gånger, de fina befruktade äggen ville av någon anledning inte ta sig. Trots detta kändes denna metod snabbare och mindre fysiskt och psykiskt påfrestande. Varje gång fick jag ut c:a 10 ägg, men bara 3-4 bra, men det visade sig att färre ägg gjorde att de embryos som bildades var bättre. Kvalitet före kvantitet.
Till oss sa de att den andra metoder var den äldsta beprövade metoden, därför är den fortfarande vanligast. Dessutom innebär den ju att läkaren slår ut det egna fortplantningssytemet och tar över kontrollen helt, man vet alltså precis när vad kommer att ske. Att låta kroppen sköta en del själv, blir ju lite mer som vinglig glidflygning så att säga. Min kropp, som tydligen reagerar lite konstigt på alla hormoner, trivdes helt klart bättre då den fick sköta sig själv. Den allra sista behandlingen, som resulterade i en graviditet, var en återföring av ett fryst ägg, i helt naturlig cykel utan tillskott av proggisar eller dylikt. Det kändes som att bli gravid "naturligt".
 

Visst minns jag dig

Skrivet av  Annica.x
men inte att du gjorde den här sortens behandling. Vad underbart att ni har lyckats, stort grattis. Det är ju snart dags också. Hur mår du, är du stor nu?
Var fick du nässelutslag? Hur fort gav det sig? Fick du medicin mot dem? Jag fick ju utslag på ögonen som svällde under nätterna så det såg ut som om jag hade gråtit i 2 veckor. Dessutom fick jag i resten av ansiktet, bakom och i öronen, på halsen och på bröstkorgen. Jag fick betapred mot det och tavegyl Det gav sig på ögonen ganska snart men nu i helgen har det börjat om igen. Jag vet att synarelan sitter i ett tag men nu undrar jag om det kanske är något annat jag reagerar på. Jag har i såfall ingen aning om vad tyvärr.
Räknades dina försök som vanliga IVF försök, så att du hade 3 landstingsförsök eller?
Miljoner frågor och hoppas du orkar svara
KRAM och var rädd om dig
 

Inte nässelutslag

Skrivet av  Lottis
Jag fick hösnuva helt enkelt, klarade inte av att behålla nässprayen alls utan började nysa som tokig. Det var därför jag fick ta sprutor istället, men då visade det sig att hypofysen inte reagerade på hormonerna alls.
Jo, jag börjar känna mig stor nu, det är 9 veckor kvar. Lill*n sparkar mycket och jag har ingen som helst energi själv..
Först gjorde vi tre behandlingar som vi betalade själva, men den första av dem räknades inte alls eftersom det blev så misslyckat, så vi betalade egentligen bara för två. Sen införde landstinget valfrihetsremissen och vi hann med två gratisförsök (då fick man inte tre). Det här frysta embryot var vår sista chans innan vi skulle bli tvugna att hosta upp egna pengar igen. Det är fortfarande knappt att jag vågar hoppas på att det verkligen BLIR en bebis.
 

Ingen nedreglering

Skrivet av  Allis
här heller men nu har ju jag gjort behandlingen i Holland och vet inte om man kan göra något liknande här. Hur som, vid första försöket sprutade jag med både Decapeptyl (finns inte i rätt dos i Sverige) - för att förhindra att äggen växte för snabbt och lossade - och Puregon. Nästa gång kunde vi hämta ut mediciner i Sverige och då blev det en spruta som heter Cetrotide i kombination med Puregonet igen.

Decapeptyl och Cetrotide är två olika sorters mediciner och jag är inte så bevandrad i läkemedlen att jag kan förklara skillnaden men resultatet ska bli det samma, dvs. att förhindra för tidig ÄL. Sen fick jag ta ÄL spruta när äggblåsorna växt till sig, första gången var det Profasi och andra Pregnyl tror jag. Det låter virrigt men jag blandar ihop behandlingarna ibland och måste dubbelchecka mina papper för att exakt komma ihåg.

Resultaten för denna behandling och nedreglerad ivf ska i vart fall enligt holländarna vara likvärdig. Det är inte nedregleringen som påverkar antalet ägg utan hur man svarar på Puregonet och det varierar ju så mycket från kvinna till kvinna. Jag har bara gjort den här sortens IVF och kan därför inte jämföra med andra behandlingar men jag tycker att det gick bra. Ja, det blev ju bra resultat den här gången iallafall eftersom vi väntar ett litet Lussebarn :O).

Hoppas att det kommer att funka för dig, fråga gärna igen om du tror att jag kan hjälpa till!
 

En till

Skrivet av  Annica.x
som har gjort den här sortens behandling. Det känns jättebra att hitta fler för från början kände jag mig som en försökskanin men inte nu längre. Tack för ditt svar och jag återkommer säkert med fler frågor
KRAM och lycka till med den lilla tärnan, stjärngossen..
 

Artiklar från Familjeliv