Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snälla! Kan ni hjälpa mig

Skrivet av jaana bf 21/2-05
genom att svara på några frågor angående att vara Ung och Förälder? Det är till en artikel jag skriver i skolan. Tackar för all hjälp jag kan få!

Ung förälder -intervju

1.Hur gammal var du när du blev med barn?


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?


3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?

4.Fler positiva eller negativa inställningar?


5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
Svar på tråden: Snälla! Kan ni hjälpa mig

mamma mu svarar

Skrivet av  lusselelle
1. 18 med första, 21 med andra
2. Kände att det ändå var ett liv i magen och det är inte upp till mig att bestämma vem som skall leva och inte
3. Mina kompisar och familj var glada, ingen sa något negativt rakt till mig, men jag kan tänka att lärarna i gymnasiet pratade i lärarrummet, men jag gick färdigt gymnasiet med barnvagnen bredvid bänken :-)
4. i överlag positivt vad jag kommer ihåg!
5. Nej
6. ingen har påpekat något om min ålder, tycker jag blir behandlad som alla andra, kan ju ha med personlighet att göra också.
7. Nej
Lycka till!
 

SVAR...

Skrivet av  anonymus idag
1.Hur gammal var du när du blev med barn?
16 år


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
var för långt in igraviditeten för abort (är väldigt glad för det idag!!!)

3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
Väldigt olika. Fick mycket hjälp och stöd från olika håll.

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
Mest positiva måste jag säga.

5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
Ja av vissa. En del säger "wow" andra tycker synd om mig som "förlorat min ungdom".


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
Lite olika. Första dagmamman gjorde ingen som helst skillnad på mig och de andra föräldrarna. I skolan sedan kännde sig lärarna gammla när deras gammla elev kom som förälder :-)


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
Ja en gång. En pinsam historia då jag gravid skjutsade på min moped :-). Polisen bemötte mig väldigt illa den gången!!!

Jag tycker detta är ett intressant ämne. Jag jobbar nu med nyblivna föräldrar och märker omgivningens reaktioner och förutfattade meningar om unga föräldrar. Jag vet inte om jag inte var mottaglig för det när jag var yngre. Men nu märker jag direkt om någon behandlar unga föräldrar "med en klapp på huvudet". Att kalla en nybliven mamma för lilla gumman tex hör till vanligheterna på avdelningen jag arbetar. Ryyyyser när jag hör det!!!!!!! Funderar på att skriva en uppsats i ämnet faktiskt. Får se om jag hittar tillräckligt med material.
 

Ebbas svar.

Skrivet av  Ebba m.3
1.Hur gammal var du när du blev med barn?
***19.


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
***Är helt emot abort och vet för mycket om barnets utveckling osv.

3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
***Ganska negativt faktiskt,men mina föräldrar var glada och stöttande.

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
***mest negativt.

5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
***Njää, inte så mycket faktiskt. Blir oftast tagen för att vara äldre än jag är.

6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
***Ingen speciell reaktion, annat än jag nyligen fick höra att de trodde att jag var 5 år äldre än jag är...

7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
***nope.

 

Svarar:

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
1.Hur gammal var du när du blev med barn?

** Första barnet: 20 (21,5 födseln), andra barnet: 23 (24,5 födseln) och tredje: strax innan jag fyllde 26.


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?

** Ingen annan tanke kom till mig!


3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?

** Tyckte väl det var lite ungt och oplanerat, men men. Kul ändå tyckte dom!

4.Fler positiva eller negativa inställningar?

** Jag minns ärligt talat inte... Vill minnas att det var mest positivt när det smält in ett tag.


5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?

** Nej, inte nu längre. Bara på antalet barn... :-(


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?

** Blivit bemött som övriga föräldrar (antar jag).


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?

** Nej.
 

Tillägg

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Tredje barnet FÖDDES alltså 1 månad innan min 26-årsdag.
 

Jag var inte så ung men svarar ändå

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
1.Hur gammal var du när du blev med barn?
Svar: 21 år


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
Svar: Alldeles självklart, jag och pappan hade varit ihop i 4 år och hade hus ihop!


3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
Svar: Mycket snack och rykten under hela graviditeten. Bor i en liten by och alla spekulerade i hur unga jag var (??) och varför vi ville förstöra våra liv med att skaffa barn nu (????) Min sambo var dessutom 29 år då och vi hade det jättebra! Folk hittade på att vi hade det så dåligt ihop, att vi aldrig syntes tillsammans m.m. Detta bara för att min mamma brukade hjälpa mig att handla pga min tvillinggrav (lyfta tunga kassar) eftersom min sambo jobbade inom asfalt och jobbade mycket!

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
Svar: Tråkigt att man hela tiden var tvungen att motivera varför man skaffar barn. Min svärmor betedde sig fruktansvärt och antydde till mig att man faktiskt kan planera barn nuförtiden och inte behöver bli oplanerat gravid. Sen tjatade hon i flera månader om hur dålig vår ekonomi skulle bli.
Kan säga att hon är så himla glad för tjejerna idag men jag har svårt att glömma att hon inte önskade dem från början.


5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
Svar: Nej nu säger ingen någonting! Alla våra nära har våra barn som favoriter nu! Vad folk i byn säger har jag lärt mig att sk*ta i!!


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
Svar: Jättebra bemötande!


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
Svar: nej, eftersom jag inte var så jätte ung när jag fick dem!

 

Nettan svarar

Skrivet av  Nettan
1.Hur gammal var du när du blev med barn?
# Nyss fyllda 17 år


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
# Ville ha barnet så det var ingen valfråga


3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
# Olika, några blev jätteglada och andra trodde att mitt liv skulle vara slut pga att jag fick barn.

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
#


5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
# Inte nu längre, jag har fyra barn och de flesta blir mest förvånad att jag hunnit få så många barn då jag är så ung. (Fick fjärde när jag var 25)


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
# Med första så var det lite som att de klappade mig på huvudet o sa : "lilla gumman, det här kan vi bättre än dig" osv...
Efter andra barnet blev jag mött med större respekt.


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
# Nej
 

Mamma Mu svarar

Skrivet av  Mamma Mu 5 barns morsa
Ung förälder -intervju

1.Hur gammal var du när du blev med barn?
**17 första gången (19,24,25 och 30 de andra gångerna)


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
** Kände att jag fixar detta.


3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
** Det tisslades o tasslades säkert i början.Men i allmänhet har jag blivit bra behandlad.

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
** Oj,svår fråga. Vet inte


5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
** Inte pikar mest någon sorts beundran.Att amn fixade det,typ.


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
** Lärare och personal har varit trevliga men de andra föräldrarna har nog inte alla gånger brytt sig om vad man hade att säga.


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
** En hemsk bvc tant *hujja* Men hon är nog den enda.
 

Svar

Skrivet av  Christine
1.Hur gammal var du när du blev med barn?
Jag var 19

2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
Jag hade gjort en abort halvt mot min vilja några månader tidigare och vi valde att prova en månad. Blev jag inte gravid så skulle jag börja med p-pillerna igen. Det behövde jag aldrig göra...

3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
Mamma och pappa blev ju inte så glada. Inte mina vänner heller. Kan inte minnas att någon gratulerade mig faktiskt!

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
Inga specifika.

5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
Njae, när jag varit ute på praktik så har det ju hänt att man berättat om sina barn och så. Då har de höjt på ögonbrynen och först sagt: "BARN??" och sen "Hur gammal var du sa du?" "27" "Och ditt äldsta barn var....?" "7 år" "oj då..." "ja, men hon var planerad" känner jag mig då manad att försvara mig med.


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
Inget annorlunda mot andra. Jag kanske är mogen i mitt sätt, jag vet inte, men jag har aldrig blivit särbehandlad på något sätt. Första dagmamman vi hade, blev själv mamma vid ung ålder, så det kan ju ha spelat in.


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
Nej, inte alls.
 

Svar

Skrivet av  ~Nilla m.Alexandra0105 & Zebastian031205
1.Hur gammal var du när du blev med barn?20


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?Det var planerat


3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?Inget speciellt alls

4.Fler positiva eller negativa inställningar?me rpositiva


5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?Nej


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?Bara bra.


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?Nej aldrig vad jag kan komma i håg
 

Mina var!!!

Skrivet av  Fia
1. 17 år
2.Jag älskar barn och är emot abort. Hade hållt ihop med killen sedan jag var 12 år.
3.En del var negativa och kunde inte ens säga grattis. Andra stöttade ...
4.Fick höra mkt gliringar från äldre männiksor jag inte kände.De trodde nog att graviditeten var ett snedsteg med tillfällig relation. De närmaste stöttade och tyckte det var roligt.
5.Det är många som reagerar när det kommer på tal.
När jag säger till folk att jag har en kkille på snart 7 hemma, blir de ofta chockade.. Jag är ju "bara" 25...
6.Det har aldrig varit några problem
7.På BVC kände jag att de inte lyssnade på mig, och även läkare har behandlat mig nedvärderande pga min ålder. Har ibland bett mamma ringa sjukvården, eller förla med för att de ska lyssna
 

Ett lite sent svar!

Skrivet av  Elisa
1.Hur gammal var du när du blev med barn?
Jag var 16 år. Han är född tio dagar efter min 17 års dag.


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
Jag visste först inte hur jag skulle göra. Men jag tyckte det var spännande, visste snart att jag ville ha honom. Det tog inte många veckor att bestämma sig.


3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
Kompisarna tyckte det var jättekul. Mina föräldrar tyckte väl inte det var lika kul, men annars märkte jag inte så mycket reaktioner. De flesta var nog positiva.

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
När han var född, och vi skulle åka hem från BB var det en sköterska som nog var orolig hur det skulle gå. Hon frågade flera gånger om jag skulle få hjälp med pojken hemma. Då kände jag press på mej att klara det lika bra som äldre mammor. Och det satt väl i ett tag. Jag tyckte alla kollade oss.



5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
Nej inte alls. Jag fick två barn till när jag var 22 och 24.
En gång var det någon som antog att jag måste ha tvillingar, eftersom jag hade hunnit fått tre barn när jag var 24 år.


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
Det har alltid varit bra.


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
Nej, inte vad jag kan komma på.
 

Ännu ett lite sent svar

Skrivet av  Molly
1.Hur gammal var du när du blev med barn?
*19 när jag blev gravid 1:a gången. 26 vid 2:a graviditeten


2.Hur kommer det sig att du valde att behålla?
*Mer eller mindre planerat första gången så för oss kändes det självklart att behålla.

3.Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
*Mina föräldrar visade ingen större lycka direkt. Min sambos mamma blev jättelycklig och visade stor tillförlit till att vi skulle fixa detta trots vår ålder.

4.Fler positiva eller negativa inställningar?
*Min dåvarande arbetsgivare blev inte glad och gjorde vad de kunde för att bli av med mig under föräldraledigheten vilket de till slut lyckades med.

5. När barnen är lite större, får du fortfarande pikar eller kommentarer av andra om att du var ung när du fick barn?
*De flesta på min arbetsplats är i 30-årsåldern och många är i startgroparna att bilda små familjer och förundras över att jag har en 14-åring hemma, många positiva kommentarer faktiskt. När min äldsta blev intagen på sjukhus i år så trodde personalen att jag var syster istället för mamma, både smickrande men också lite irriterande.


6.Vad har du fått för mottagande från dagis, och annan personal?
*Mest positiva, framförallt från den tiden då äldsta barnet gick på dagis. Däremot kom jag i klinch med det äldsta barnets skolfröken i 2:a klass då hon ansåg att sonen fick för stort ansvar. Upplevde att de föräldrar som "planerat" sina barn och som var minst 10-15 år äldre ofta såg ner på oss som föräldrar. Detta känner vi dock inte längre.


7.Har du blivit illa bemött av någon myndighet p.g.a. din ålder?
*Nej har inte upplevt att vi blivit bemötta på annat sätt pga vår ålder än andra medborgare.
 

Artiklar från Familjeliv