Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Foglossning eller förvärkar?

Skrivet av Anna v 37
Jag har en liten fråga och jag hoppas nån kan svara. Jag är i vecka 37 nu och ibland får jag ont på insidan av låren och ljumsken. Känns som träningsvärk ungefär. Det känns mest när jag gått en del och även när jag ska vända mig om i sängen. En sa att det kunde vara förvärkar en annan sa att det kunde vara foglossning. Är det någon som vet?Någon som varit kännt samma sak?
Svar
Ganska säker på att det
är foglossning..speciellt det där med när man ska vända sig på natten..o tar i sär benen*aj* Har även förvärkar..o de känns inte ner i ljumskarna..snarare går de som en våg genom magen..nerifrån o upp o sedan uppifrån o ner..o försvinner..Känns som en starkare typ av mensvärk..iaf på mig..*kram*
Skrivet av  Thérèse bf 29/9
Har känt precis som Du beskriver!
Hej!

Jag är också i vecka 37 och skrev en fråga om detta i förra veckan. Jag har nämligen känt precis som Du beskriver i ungefär en vecas tid. Det känns mest när jag gått mycket och tagit långa, snabba steg + att det gör rysligt ont varje gång jag vänder mig i sängen!
Jag läste om foglossning på netdoktor.se i går och det lät nästan som om det var det vi har blivit drabbade av. Jag trodde att foglossning kändes mer i ryggen och fram i bäckenhöjd, men så behöver det tydligen inte vara. Det stod i alla fall att man ska försöka ta det lugnt och hålla i hop benen när man reser sig från soffa o liknande. En vankande gång kunde också lindra lite när man är ute och går. Detta ska troligtvis försvinna ganska snabbt efter förlossningen.
Vi får hoppas på det och stå ut några veckor till!
Ha det bra!

Bella
Skrivet av  Bella
För mig känns det så
när bebisen jobbar sig neråt och trycker på nerver och blodkärl mm. Det blir mer när jag rör på mig (precis som öppningsskedet underlättas när man rör på sig. Jag känner mest av foglossningen i "sömmarna" i bäckenet, framförallt på blygdbenet just nu. Jag känner TYDLIGT skillnad på de två så för MIG är det iallafall en följd av att bebisen trycker på nedåt.
Skrivet av  Annifey
Känner precis som du...
...att vända sig i sängen är ingen höjdare precis...till och med när jag sover så ojar jag mig hööögt enligt maken...och enligt sjukgymnasten så är det typiskt foglossning. Men för säkerhets skull om du är orolig så ring och fråga...
Krama magen
Skrivet av  Charlotte v 38
Nytt svar från mig!!!
Var hos Barnmorskan i dag och frågade då om värken. Hon trodde inte att det var foglossning utan bara att musklerna blev "trötta" av att barnet trycker neråt.
Man vet inte vad man ska tro för man får olika information från olika håll.
Vi får helt enkelt lita på att det snart går över!!

kram
Skrivet av  Bella