Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Särskolefritids!

Skrivet av engeltina
Vårt barn har gått på fritids ett tag och peronalen är många och det är hög personalomsättning.
Kompetensen är det si och så med. Inte ens folkvett att presentera sig eller svara på frågor i kontaktboken. Jag skriver en rad t.ex då det är lov och barnet inte kan/vill berätta hemma vad som hänt i skolan och frågar i boken vad de gjort. Inget svar! Vet inte ens om det läses.
Fröken i skolan skriver i alla fall vad som görs under skoltimmarna och vad som serverats till lunch.

Jag blir så MATT över dessa anställda som förvisso inte pratar så bra svenska (en del) eller har kunskap men ändå. När jag arbetade på Kortan skrev jag alltid några rader i boken så föräldrarna skulle kunna veta vad vi gjort med barnet.

Vad har ni för erfarenheter?
Blir bara arg *morrar*
Hur kan personal vara så nonchalant? Det övergår mitt förstånd känns det som.:-)

Passar på att vinka till "c" om du läser här.
Svar på tråden: Särskolefritids!

Kunskap kan de ha

Skrivet av  engeltina
men inte någon vidare för denna "kategori" av barn (dessa barns begränsningar)
Ursäkta små uttrycksfel:-)
 

ja du

Skrivet av  Li
vi har också fritids på "min särskola", vilket mycket beror på att grupperna på "vanliga fritids" sparat in på personaL och gjort grupperna så stora att särskolebarn inte klarar att deltaga där.
Enligt min mening har det i och med detta blivit sämre på särskolan. Förut var vi alltid samma personal i klassen varje dag, barnen visste vem som var där på morgonen. Numera en enda röra: någon börjar tolv, någon är sjuk, någon har ledig, semesterdag eller är på planering. Dessa barn som har så stort behov av strukturering, att veta vad som förväntas, vem som är där när de kommer på morgonen lever i en miljö som växlar dag från dag. Personalen skall täcka hela dagen och flera arbetar bara 75 %. Om man sen tänker att en del barn har skilda föräldrar alltså två hem, de flesta kortis och/eller avlösare, ledsagare eller personlig assistent och har flera funktionshinder undrar man om det alltid tänks på barnens bästa. Vilka "vanliga" barn hade fixat det här"Jag är ingen arbetsledare och kan ändra på något bara påpeka konsekvenser vilket jag gör men vad hjälper det?
Vad du sen skriver om sunt förnuft och kunskap ser jag ibland samma sak som du. När det blir alldeles för många vuxna blir det lätt för mycket prat och vem drabbar det? det är inte svårt att tänka sig hur det är att ha en synskada i allt detta sorlet, hur skall man kunna få en uppfattning om sin omvärld då? Likaså skulle det vara krav på att kommunen ser till att all personal har eller får grundläggande utbildning i de konsekvenser olika funktoionshinder för med sig och om hur dessa påverkar varandra, men varken pengar eller utbud finns. Usch nu känns det negativt och jag tycker väldigt mycket om att arbeta med barnen men allt runt omkring som man ofta är maktlös inför är ganska ofta jobbigt och skolan känns ofta som en rörig organisation är det fler som upplever det så och hur kan man förändra?
 

Tack snälla för din tid

Skrivet av  engeltina
och för ditt inlägg.
Var rädd om dig.
 

tack själv

Skrivet av  Li
På ditt "fritids" verkar det som om inte man inte engagerar sig, jättetråkigt, har du pratat med dem eller med rektorn. Vi har ju på särskolan ett utökat ansvar att informera eftersom många elever inte kan göra detta själv, de är ju så otroligt beroende av oss som arbetar där, och föräldrar måste alldeles särskilt känna sig trygga när de lämnar sina barn till oss. Informationen i kontaktböcker är viktig inte bara för att föräldrar skall få veta utan också för att barnet skall kunna få mer eller mindre hjälp att berätta om sin skoldag. Som ett kompliment brukar jag också skicka hem bilder som kan hjälpa barn och föräldrar till ett samtal. Mor och farföräldrar och släktinga och vänner som kommer hem på besök kan också med hjälp av dessa kunna föra ett samtal om skolan med barnet, vilket brukar vara väldigt uppskattat.
Ha en bra söndag i solskenet
 

*gråter nästan*

Skrivet av  engeltina
Önskar det var så!
Tack för din tid igen.
 

vad trist

Skrivet av  Helena med oscar+4till
inställning den personalen verkar ha.
jag har inte erfarenhet av särskole fritis ,men av särskola.Oscar går på särskola i stan och på fritis i byskolan.
Kan berätta lite hur det funkar för oss.
På särskolan har vi en vanlig kontakt bok som lärarna kollar i var dag och skriver när det behövs.Sedan har barnen dag bok i A4 format som barnen klistrar in digital bilder och text i, minst 4 ggr i veckan( ibland hinner de inte)
genom dagboken ser vi vad som hänt under dagen och texten förklarar det vi inte kan tyda av bilderna.
Oscar älskar sina dag böcker och tittar gärna i de två gamla från i fjol(en bok /termin).Detta har hjälpt honom jätte mycket att komma igång med sitt tal.
På fritis hämtar jag själv honom var dag och då berättar assistenten utförligt vad de har gort.
Jag blir alltit lika ledsen när jag läser hur illa det kan vara på olika ställen,önskar att alla hade det så bra som vi faktiskt har det.
 

Tack! Ja det är jättetrist!

Skrivet av  engeltina
Mitt största hatobjekt *ler åt eländet*. Många gånger har jag fått bita mig i tungan...
Skolfröken är det emellertid inget bekymmer med rörande kontaktbok och kontakt.

Jag ska inte svartmåla fritids,de gör väl vad de kan utifrån den kompetens och de resurser som finns?

Tack för inlägget.
 

Hejsan du

Skrivet av  c
Jag kan tyvärr bara hålla med dig, lite skillnad är det förvisso bland personalen och vem som känner ansvar för just "ens eget" barn. I torsdags morse blev jag helt matt när jag skulle sätta på H jackan och det inte var hans jacka. När jag tittar inuti så såg det ut som det kunde varit er. Jag ringde direkt och fick prata med någon som hade en tafflig förklaring. Fick sedan på eftermiddagen veta att det i alla fall inte var er jacka utan en annan pojkes....
 

*ryser*

Skrivet av  engeltina
Ja, jag är tyvärr inte förvånad c!
Tyvärr.

*kram*

Ps. Kul att se dig här igen. ds.
 

Artiklar från Familjeliv