Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hörde

Skrivet av lisa
från en representant från Carlbergskommiteen att den nya specialpedagogutbildningen utbildrar inte specialpedagoger med kompetens för särskolan utan för att skall man jobba i team med elever med särskilda behov alltså inte direkt med barnen utan som stöd och hjälp till läraren. Så ser ju verkligheten i kommunerna inte ut och i dessa besparingstider kommer man inte att kunna anställa specialpedagoger i någon störe omfattning till de de är utbildade för. Man får så gott som ingenting om funktionshinder och dess konsekvenser i spe. ped. utbildningen. I min spec. utb. var detta det allra viktigaste och jag lärde mig massor. Vart skall man vända sig idag om man vill ha dessa kunskaper? jag vet att det är tänkt att detta skall ingå i den vanliga lärarutbildningen, men då måste man välja den inriktningen och den är inte alls lika omfattande som det jag en gång fick. Enligt min uppfattning har kompetensen minskat precis som forskare har kommit fram till att nya lärare inte känner att de har tillräckligt på fötterna för att kunna lära barn att läsa. (mycket sämre resultat hos barn idag än för 10 år sedan)I dag skall lärare (och spec.ped)kunna lite om allting.
Svar på tråden: hörde

Vi har

Skrivet av  FrökenS
en utmärkt specialpedagog (med den nya utbildningen) som är med som en naturlig del i vårt arbetslag och förbättrar inlärningssituationen för våra elever enort mycket. Hon har gjort mycket mer för eleverna än alla andra speciellärare jag träffat.
 

Artiklar från Familjeliv