Integrerad särskola |
|
Skrivet av | NettanN |
hej! Jag har en 10-årig flicka med bl.a ADHD och ett autismliknande tillstånd. Hon har än så länge hängt med ganska bra i skolan, men får kämpa mycket mer än de andra, då hon själv ställer väldigt höga krav på sig. Troligen kommer hon så småningom inte klara av att hänga med i den vanliga läroplanen, så vi funderar på särskola. Då vi bor i en liten kommun utan särskolegrupp så är enda alternativet att hon är integrerad i sin vanliga klass. Hur funkar detta? Får hon en assistent som jobbar enskilt med henne ibland, eftersom hon då har en annan läroplan? Vi har upptäckt att det som är viktigast för henne är att hon jobbar i liten grupp och att läraren har tid att "se" henne och ge henne mycket bekräftelse, hur funkar det när man är integrerad i en vanlig klass? Det låter ju så bra, men funkar det i praktiken? Någon med erfarenheter? | |
Svar på tråden: Integrerad särskola | |
|
|
pedagogik eller intelligens? |
|
Skrivet av Vildmärren | |
Funderade lite bara när jag läste ditt inlägg. Är det pga sin intelligens hon inte hänger med? Eller pga att det är för stor grupp/ostrukturerat/inte tillrättalagd pedagogik? För min Vildhäst (autism+adhd) var det det senare. Hon hängde inte med sina klasskompisar i en "vanlig" klass, trots heltidsassistent. Men nu har hon bytt till en liten klass med "autism-pedagogik" och har _verkligen_ ökat tempot i inlärningen. För din dotter låter det som särskolans läroplan i en stor grupp är lite fel lösning. Iallafall om hon är normalbegåvad. Finns det inga andra alternativ?!?! |
|
Hon har |
|
Skrivet av NettanN | |
enligt WISC-test en lätt utvecklingsstörning, men hänger än så länge med ganska bra i skolan. Så jag tror att det är främst pedagogiken som behöver vara annorlunda, d.v.s. bl.a liten grupp. Hon går nu i en liten mattegrupp med bara två elever, och från att matte var uttrist så är det nu det roligaste ämnet. Så detta säger ju ganska mycket... Dessvärre så verkar det enda alternativet vara att vara integrerad i sin vanliga klass, om inte hon ska gå i skola i grannkommunen 3 mil bort... | |
|
|
Åtgärdsprogram? |
|
Skrivet av Linda S | |
Har ni ett åtgärdsprogram för dottern? Vilka åtgärder/anpassningar förutom liten grupp i Matte har hon nu? Hon har rätt till det stöd hon behöver även i en vanlig klass. Det finns mycket i undervisningen som kan anpassas för att bättre passa hennes inlärningsstil. Att bli inskriven i särskolan leder inte till något mera än att skolan ska följa särskolans kursplan istället för grundskolans. |
|
Jodå |
|
Skrivet av NettanN | |
ett åtgärdsprogram finns. Jag tror att en grupp på ca 4 elever på alla lektioner (utom idrott, bild o.dyl) skulle vara en stor hjälp för hennes inlärning. I åtgärdsprogrammet står att hon ibland jobbar i liten grupp - men med liten menar de halvklass - 12 elever - vilket är för mycket. Dessutom så kan man tolka ordet "ibland" hur man vill! Men kan vi kräva att hon alltid ska jobba i en ännu mindre grupp? Innebär inte inskrivning i särskola mer resurser så att man antingen kan anställa en assistent eller jobba i ännu mindre grupper? Hon mår också bra av struktur och noggrann planering. Jag har tjatat mig till en individuell veckoplanering, så att hon i stora drag ser vad som kommer att hända, vilken lärare och vilket rum hon ska vara i. Hon skulle också må bra av diverse listor och sociala berättelser, kan man kräva att skolan ska ha tid till detta? Hon har också mer anpassade läxor, och gör dessutom vissa läxor i skolan. Så skolan gör så gott de kan, men vill inte riktigt lyssna på att hon behöver ännu mer lugn och ro på lektionerna, trots att vi tjatar och tjatar. | |
Visst kan du kräva |
|
Skrivet av Linda S (i Alabama) | |
Du kan, och ska, kräva att hon ska få det stöd hon behöver. Det står i skollagen. Angående inskrivning, så, nej det innebär inte mer resurser för kommunen. I vissa kommuner kan det vara lättare för skolan att få lite extra, men det beror på kommunens fördelsningspolitik. Enlig skollagen har inskrivning i särskola ingen betydelse. Får jag föreslå en yahoogrupp i ämnet. Där finns många med mångårig erfarenhet av elever med utvecklingsstörning i grundskolan: http://groups.yahoo.com/group/individintegrering/ |
|
|
|
Tack Linda |
|
Skrivet av NettanN | |
för tipset, ska gå in där och kolla. | |