Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Klassbeteckningar som kränker integriteten

Skrivet av Empa
Hej
Idag finns klasser och skolor som öppet och officiellr heter särskola och särskoleklass, asbergerklass mm.
Varför ska våra barns diagnos vara offentlig för alla så fort de börjar skolan? jag anser att klasser ska heta 3a, 3b osv oavsett stor klass eller liten eller barn med diagnos. Personallen vet ändå vilken klass som är liten och speciell och det räcker så.

Och varför ska alla som tittar i skolkatalogen få veta att ett visst barn har en utvecklingsstörning el dyl. Det angår dem kanske inte!

Jämför att vi skulle ha en personalkatalog med foton på jobbet och där står uppgifter bredvid våra namn: Afasi, bröstcanceropererad, peruk, utbränd, struma, allergiker, diabetiker, depression...

Men varför våra barn??? VÄGRA och STÄLL KRAV!
Svar på tråden: Klassbeteckningar som kränker integriteten

hej!

Skrivet av  engeltina
Håller inte med eller rättare sagt, det stör mig inte.
Hoppas du får gehör för dina åsikter.

Trevlig helg.
 

Håller med!

Skrivet av  figaro
Jag blir så irriterad på att så fort det gäller dessa barn så tror alla att de är allmän egendom och alla har rätt att få veta dittan och dattan. Precis som du tycker jag att det är integritetskränkande!

När man arbetar under sekretess ska man inte lämna ut adresser och telefonnummer t ex, utan att först ha fått klartecken från berörd person. Men sådana här (ibland väldigt känsliga) saker är helt OK att vråla ut på alla sätt. Konstigt.

Bra att du tog upp det! Om inte annat kanske det kan få någon att börja fundera och inte ta det för något självklart, detta "traditionella" system.
 

Inte min son

Skrivet av  Linda S (i Alabama)
Han går i Ms Rowlands class och när han börjar hemma i Sverige kommer han att gå i i klasser med vanliga beteckningar. Jag är glad att jag har ett val.
 

Nähä?

Skrivet av  Empa
Kul för er.
Men vad tycker du om situationen för alla dem som behöver särskoleundervisning då?
 

vad menar du...

Skrivet av  Linda S
... med särskoleundervisning?
Jag har aldrig hört begreppet förut. Om du menar anspassad undervisning på grund av utvecklingsstörning så behöver ju även min son det, men du kanske menar något annat?
Jag tycker inte att någon ska behöva bli utpekad.
 

Artiklar från Familjeliv