Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur såg luciafirandet ut...

Skrivet av Nilsfar
...på era barns skolor?

Hur såg luciatåget ut? Vilka var med? Fick särskolans elever delta i det "vanliga" luciatåget?
Svar på tråden: Hur såg luciafirandet ut...

Jag tror de fick delta i det vanliga men

Skrivet av  engeltina
inga föräldrar fick komma.
De var på ett äldreboende också. Sonen var "visst" med utklädd till tomte.

Er skola då?Hur firades det där?
 

Här var det femteklassarna...

Skrivet av  Nilsfar
...som hade luciatåg och sjöng för resten av skolan. Ingen från särskolan var med i tåget. Efter tåget hade gått ut och de flesta lämnat lokalen gick två tjejer från särskolan upp på scenen och började sjunga själva. Då kändes det ganska självklart att de borde ha varit med i tåget också.
Funderar lite på om jag skall försöka skapa större uppmärksamhet runt det. Om det är vanligt att de lämnas utanför även på andra skolar kan det ju vara värt att försöka få någon tidning att skriva om det annars räcker det ju med att se till att skolan inte gör om det.
 

Min dotter med ds

Skrivet av  carin2010
har lämnat skolan och arbetar idag på ett äldreboende. Hon berättade att hon jobbat som vanligt men att hon också kört t ex Margit och Maj i deras rullstolar till samlingslokalen och att de där fått både glögg, lussekatter och pepparkakor och tittat på ungdomar som klädda i luciakläder kommit in där och sjungit för de gamla.
 

såg perfekt ut...

Skrivet av  zazza
jag satt med tårar i ögonen, när några av våra elever i särskolan tillsammans med en tredjeklass framförde luciatåg inför föräldrar och skolkamrater.
Dessa barn har neuropsykriatriska funktionshinder och flera av dem har vägrat eller sett till att de inte fått vara med när de gått i grundskolan.
Det var underbart att se hur stolta och nöjda de var när det fixat detta.
Där ser man hur viktigt det är att barnen får förberedelse och tydlighet i vad som förväntas av dem så har de också en chans.
 

Artiklar från Familjeliv