Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Särskolan

Skrivet av carin2010
Vilka bra resultat ser ni av särskolan ni som har barn i denna skolform?
Det är alltid trevligt med positiva inlägg!
Vad tror ni er ha vunnit jämfört med om ni hade placerat ert barn i grundskolan?
Är det något ni tycker ni ändå har förlorat genom särskoleplaceringen?
Hur ser ni på era barns framtid beträffande arbere/sysselsättning, boende, samhällsdeltagande och privarliv? Ger skolan/har skolan gett tillräcklig undervisning för att ert barns och era mål ska anses nådda/möjliga att nå?
Svar på tråden: Särskolan

särskola eller inte....

Skrivet av  zazza
Jag har så svårt att se varför skolformen är så laddad. För mig så är det viktigaste att eleven får utvecklas så långt som möjligt efter sina egna förutsättningar.
För att detta ska vara möjligt så behöver eleven möta personer som har kunskap om funktionshindret och som kan ge rätt bemötande. Fördelen med särskolan är att det där finns mer personal och förhoppningsvis kunskap. Men det behöver inte vara så, precis som det i vanliga grundskolan finns personer som borde ha mer insikt i hur man tillrättalägger och bemöter dessa barn. Nu kan jag ana att du kommer bemöta det jag skrivit med vad det står i skollagen och annat....
och visst alla ska få det stöd de behöver även i grundskolan. Men så som verkligheten ser ut med stora klasser och en pedagogik som inte passar barn med neuropsykiatriska funktionshinder så är det svårt. Jag tror och jobbar för att man kan tänka om och omorganisera skolmiljön men det gör man inte på en gång. Varför är särskolan så laddad för dig???
 

särskolefrågan en laddad fråga

Skrivet av  carin2010
sen decennier tillbaks i de länder och områden i världen där man kommit längst med inkludering.
Massor med föräldrar runt om i världen har engagerat sig i frågan, som ingalunda är bara en uppstickarfråga från några enskilda på just på detta forum.
 

Men varför är särskolan laddad

Skrivet av  EILS
för dig? Där är jag också nyfiken. Förstå mig rätt det är jättebra att det funkat för din dotter. Men hon är ju vuxen om jag förstått det rätt. Varför är då särskolan laddad för dig? Varför inte verka för individen och föräldrarnas rätt att välja istället? Jag tror att minst lika många är nöjda med särskolan som de som inte är det.
 

Svar till EILS

Skrivet av  carin2010
om varför särskolan är en laddad fråga.
Tips: Läs och sätt dig in i FN:s Standarsregler samt i Den Nationella Handlingsplanen för Handikapp-politiken till att börja med.
Det är varken mig eller min dotter det handlar om i förstahand.Saken har ett mycket vidare perspektiv.
 

Okej

Skrivet av  EILS
Du vill inte svara varför särskolan är en laddad fråga för dig. Jag är inte så imbecill och okunnig så jag tror att du ensam tycker att särskolan skall läggas ner men jag tycker zazzas fråga var intressant men jag respekterar att du inte vill besvara frågan. Sedan har jag läst länkarna du tipsat om långt innan du berättade att de fanns. Vi har nog bara totalt motsatta åsikter och så får det förbli. Jag anser att man skall ha rätt att välja och du anser att alla skall in i samma skola. Jag respekterar att du tycker så och jag anser att min åsikt är lika mycket värd.
 

Tillåt mig gissa

Skrivet av  Linda S (inte längre i Alabama)
Jag har träffat många föräldrar som valt grundskola och blivit KRAFTIGT ifrågasatta. Så fort det blir minsta lilla problem i skolan så hänvisar personalen till att barnet egentligen inte "hör hemma" i grundskolan. Man kan också få höra sådant som att man inte förstår barnets bästa, inte har begripit dess handikapp eller att man tror att barnet ska växa ur utvecklingsstörningen. Har man mött detta förstår jag att man önskar att det inte fanns någon särskola, att man önskar att de inte kunde skjuta problemen ifrån sig.

Jag vet inte om detta gäller just Carin, men det är vanligt i alla fall

Just nu skulle jag bara önska att försökslagen om skolval kunde bli permanent så kunde jag komma till ro. Tanken på att skolan skulle kunna tvinga in mitt barn i särskolan gillar jag inte.
 

Okej det svaret är helt bra

Skrivet av  EILS
för mig och jag inser också att det är laddat om grundskolan här inte gärna tar på sig elever som de inte anser skall gå där. Självklart är detta jättefel! Men jag inbillar mig av det jag hört från goda vänner i USA att skolan där av tradition är mer flexibel. Hoppas innerligt allt går bra för ditt barn! Du verkar veta väldigt väl vad du gör så jag hoppas skolpersonalen och du får en bra dialog!
 

Artiklar från Familjeliv